«یونسکو» شاخه آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل به خاطر اهمیت نقش معلم در ساختار جامعه، ۵ اکتبر مصادف با ۱۳ مهر را روز جهانی ‌معلم نامیده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای به مناسبت این روز، از سیاست‌های فعلی آموزشی در کشور انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، در این بیانیه آمده است: برای آن دسته از افراد و مسئولانی که از نامگذاری امسال به نام «معلمان جوان» درک درستی ندارند یا از کنار آن به سادگی می‌گذرند، یادآور می‌شویم اگر امروز بنا بر گفته وزیر آموزش و پرورش با کمبود ۱۰۸هزار معلم روبه‌رو هستیم به خاطر سیاست‌گذاری‌های اشتباه در آموزش و پرورش و بی‌توجهی به امنیت شغلی و معیشتی معلمان است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به وضعیت «معلمان جوان»، آمده است: وضعیت معلمان جوانی که از طریق ماده ۲۸ و آزمون استخدامی به کسوت معلمی درآمده‌اند بهتر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیست. به خاطر صرفه‌جویی اقتصادی، این معلمان چنان که لازم و شایسته است دوره‌های مهارت‌آموزی را طی نکرده‌اند و چون استخدامشان رسمی نیست، دارای امنیت شغلی و فکری نبوده و همواره خود را در معرض اخراج و تعدیل، احساس می‌کنند. دسته‌ای از معلمان جوان با گسترش طرح غیرقانونی خرید خدمات آموزشی، از بین جوانان تحصیل‌کرده و جویای کار وارد این حرفه حساس شده‌اند. در این طرح که معلم و دانش‌آموز و مدرسه چون کالایی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، هدف، گم شده و پیمانکار برای صرفه و سود بیشتر معلمان جوان را با کمترین دستمزد و گاه بی‌هیچ بیمه و تعهدی، استثمار می‌کند. این‌گونه معلم با چنین طرحی کدام هدف آموزش و پرورش را مهیا می‌کند!؟

در ادامه «خصوصی‌سازی آموزش» مورد انتقاد قرار گرفته و آمده است: براساس ردیف ۴ تبصره ۱۹ و ردیف‌های ۱ و ۳ بند «ب» تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، دولت مصوب کرده سالانه ۱۰درصد دانش‌آموزان را از طریق طرح خرید خدمات آموزشی بگیرد و تا پایان سال ۱۳۹۹، حداقل ۵۰درصد نیروی انسانی موردنیاز خود را از طریق معلمان خرید خدمتی تأمین کند. اگر چه این تبصره‌ها از سوی کمیسیون آموزش مجلس حذف شده‌اند اما طی روزهای گذشته شاهد سپردن مدارس بزرگ حتی در تهران به پیمانکار بخش خصوصی تحت عنوان «مدارس حمایتی» بودیم که نشان از عزم جدی دولت برای بی‌ثبات‌سازی شغل معلمی و تاراج آموزش اساسی دارد.