نگار رشیدی

حضور 9 ورزشکار در چهار رشته، پنجمین روز بازی‌های المپیک را برای کاروان ایران تشکیل داد. روزی که به ویژه برای نوشاد عالمیان و سابریست‌های ایران بسیار مهم و حساس بود. نوشاد با شکست مقابل حریف ژاپنی خود با المپیک وداع کرد و شاگردان پیمان فخری در شمشیربازی که با یک برد نفس‌گیر مقابل آمریکا در بازی اول خودشان را به نیمه‌نهایی رساندند اما با ناداوری در بازی دوم مقابل مجارستان، از رسیدن به فینال بازماندند.

 

سابر یک قدم به مدال نزدیک شد

در سر و صدای عجیب کاخ گراندپاله، تیم‌های شمشیربازی ایران و آمریکا مقابل هم قرار گرفتند تا برای بقا در المپیک بجنگند. جنگی که ایران پیروز آن بود و توانست در یک بازی نزدیک و بسیار حساس با تنها یک اختلاف امتیاز تیم رنک دو دنیا را از المپیک حذف و خودش را یک گام به مدال المپیک نزدیک کند. علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهرارسباران چهار شمشیرباز کاروان ایران هستند که چشم‌شان تنها به سکوی المپیک دوخته شده است. آنها در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه 45 بر 44 آمریکا را شکست دادند و به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند.

شاید اگر محمد فتوحی در بازی دوم خود کمی بهتر عمل می‌کرد و اختلاف امتیاز زیاد نمی‌شد، ایران برد راحت‌تری را به دست می‌آورد. اما فتوحی با کمی چاشنی ضعف داوری عقب افتاد تا کار برای هم‌تیمی‌هایش به ویژه محمد رهبری و علی پاکدامن گره بخورد. ناگفته نماند سر و صدای زیاد سالن مسابقه که به خاطر حضور فرانسه میزبان روی پیست بود هم روی عملکرد دو تیم بی‌تاثیر نبود. سر و صدای تماشاچیان گاها تا اندازه‌ای زیاد می‌شد که داور فرمان شروع مسابقه را به تعویق می‌انداخت.

تیم ملی ایران در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف مجارستان رفت. تیمی که در رده سوم دنیا جا دارد و با کمک‌ داوران توانست پیروز این نبرد باشد. تیم ملی ایران رقابت خود با مجارستان را با حضور پاکدامن روی پیست آغاز کرد. شاگردان فخری از همان ابتدا از حریف خود پیش افتادند و حتی برتری خود را به اختلاف هشت امتیاز هم رساندند. البته در یک زمان کوتاه مجارستان جریان بازی را در اختیار گرفت اما مجدد ملی‌پوشان ایران جریان رقابت و نتیجه را به سود تغییر دادند اما در نهایت نتیجه کلی بازی را 45 بر 43 واگذار کردند. بدین ترتیب تیم ملی شمشیربازی ایران شب گذشته در مرحله رده‌بندی به مصاف فرانسه میزبان رفت تا برای کسب مدال برنز بجنگد.

ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه ۴۵ بر ۴۴ مقابل ایتالیا شکست خورد و شانس کسب مدال را از دست داد.

 

جاور و نوروزی آخر شدند

مهسا جاور و زینب نوروزی که به فینال C روئینگ دو نفره سبک‌وزن زنان رسیده بودند، چهارم شد. فینال C برای تعیین جایگاه سیزدهم تا شانزدهم برگزار شد و قایق ایران با زمان هفت دقیقه و ۱۴ ثانیه و ۳۲ صدم ثانیه در فینال C  چهارم شد و در مجموع در المپیک پاریس بین 16 کشور، در رده شانزدهم قرار گرفت. چین، پرو، ایران و ژاپن چهار کشوری بودند که در فینال C به رقابت پرداختند. به این ترتیب کار مهسا جاور و زینب نوروزی که برای نخستین بار ایران را در روئینگ دو نفره صاحب سهمیه کرده بودند، در المپیک پاریس به پایان رسید. تیم دو نفره قایقرانی روئینگ زنان ایران همچنین به عنوان نخستین رشته تیمی زنان جواز حضور در المپیک را به دست آورده بود.

در این بین در روزهایی که جاور و نوروزی در المپیک پارو می‌زدند، انتقادات بسیاری به جاور شد. یکی از انتقادات مهم این بود که برخی از ورزشکاران از جمله جاور در حالی که باید تمام تمرکز خود را به مسابقات‌شان معطوف می‌کردند، مشغول بلاگری بودند و وقت زیادی را در فضای مجازی سپری می‌کردند. از سوی دیگر جاور که سر ماجرای لباس کاروان به این موضوع ورود کرده بود، از این ناراحت بود که صبح روز مسابقه‌ای که سه سال برایش زحمت کشیده، با نظرات و کامنت‌های منفی آغاز شده است. جاور همچنین در چند استوری نشان داد عملکرد بهتری از زمان دریافت نقره تاریخی بازی‌های آسیایی ثبت کرده‌اند و این‌گونه از خود و هم‌تیمی‌اش دفاع کرد. در هر حال تمام این موارد موضوعاتی هستند که باید به دقت بررسی شوند. هم بحث فعالیت ورزشکاران در فضای مجازی و هم عملکرد ورزشکاران حاضر در المپیک. البته که از همان ابتدا هم گفته شد انتظارات از برخی رشته‌ها از جمله قایقرانی نزدیک مدال نیست، اما تکرار یا بهبود رکوردهای پیشین می‌تواند مد نظر قرار بگیرد.

 

مجلل راهی فینال D شد

همچنین فاطمه مجلل دیگر نماینده قایقرانی ایران بود که روز گذشته به آب زد. او که با حذف در مرحله یک‌چهارم نهایی شانس مدال را از دست داده بود، در نیمه‌نهایی C و D پارو زد که در بین 6 قایق نفر آخر شد. او در نیمه‌نهایی C و D با نمایندگان پاراگوئه، صربستان، فیلیپین، برزیل و اسلوونی به رقابت پرداخت و با زمان هشت دقیقه و ۶ ثانیه و ۲۳ صدم ثانیه در گروه خود ششم و آخر شد و به فینال D که برای تعیین جایگاه نوزدهم تا بیست و چهارم برگزار می‌شود، رفت. رقابت فاطمه جمعه از ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.

بهترین نتیجه قایقرانی ایران در بازی‌های المپیک در المپیک ۲۰۲۰ توکیو رقم خورد که نازنین ملایی در روئینگ تکنفره سنگین وزن بانوان یازدهم شد. حالا نبی رضایی در کانوی ۱۰۰۰ متر مردان و علی آقامیرزایی در کایاک ۱۰۰۰ متر مردان دیگر نمایندگان قایقرانی ایران هستند که هنوز کارشان را در پاریس 

آغاز نکرده‌اند.

در سر و صدای عجیب کاخ گراندپاله، تیم‌های شمشیربازی ایران و آمریکا مقابل هم قرار گرفتند تا برای بقا در المپیک بجنگند. جنگی که ایران پیروز آن بود. ایران اما در بازی دوم مقابل مجارستان شکست خورد تا راهش از فینال جدا شود

پایان کار پینگ‌پنگ با حذف نوشاد

مرحله یک‌شانزدهم نهایی مسابقات تنیس روی میز انفرادی در حالی برگزار شد که نوشاد عالمیان در دیداری حساس به مصاف نفر ۹ رنکینگ جهان رفت و با قبول شکست، با المپیک 2024 پاریس خداحافظی کرد. نوشاد در صورت پیروزی مقابل هاریموتو از ژاپن می‌توانست به اولین بازیکن ایران تبدیل شود که به مرحله یک‌هشتم نهایی المپیک صعود می‌کرد. او اما این بازی را با نتیجه چهار بر دو واگذار کرد تا بار دیگر در مرحله یک شانزدهم متوقف شود. نوشاد در المپیک 2012 لندن هم با کسب دو پیروزی در مرحله مقدماتی، علاوه بر رقم زدن نخستین پیروزی پینگ‌پنگ ایران در بازی‌های المپیک، راهی مرحله یک‌شانزدهم شد اما از این مرحله بالاتر نرفت. نتیجه‌ای که در پاریس هم تکرار شد.

نوشاد بعد از حذف از المپیک گفت:«واقعا ناراحتم چون حیف شد. من ذهنم را روی این بازی گذاشته بودم و دوست داشتم این مسابقه را ببرم. خوب کار کردم اما واقعیت این است که او بهتر از من کار کرد. بازیکنان ژاپنی خوب بازی می‌کنند اما هاریموتو با من خیلی بهتر بازی می‌کند. سرویس‌های من را خوب دریافت می‌کند و با من وارد رالی می‌شود. بازیکن ژاپن در بهترین فرم زندگی‌اش است. شانس این را داشتم بازی را ببرم و قبل از  بازی این احساس را داشتم که می‌توانم او را ببرم اما نشد.»

پیش از این ندا شهسواری و نوشاد عالمیان در نخستین بازی خود حذف شدند و از دور رقابت‌ها کنار رفتند تا پرونده تنیس روی میز در المپیک پاریس بسته شود.

 

فلاح آخرین نماینده روز پنجم

مبینا فلاح ملی‌پوش تیراندازی با کمان کشورمان آخرین نماینده کاروان ایران در روز پنجم المپیک بود. او شب گذشته در مرحله یک‌ سی‌ودوم حذفی به مصاف نگویت تای از ویتنام رفت. مرحله یک شانزدهم حذفی هم شب گذشته برگزار شد و کمانداران راه‌یافته به این مرحله، به رقابت با یکدیگر پرداختند. فلاح که اولین حضور خود را در المپیک تجربه می‌کند، در دور مقدماتی مسابقات المپیک با امتیاز ۶۵۲ در رده بیست و هشتم قرار گرفت.

مرحله یک‌شانزدهم نهایی مسابقات تنیس روی میز انفرادی در حالی برگزار شد که نوشاد عالمیان در دیداری حساس به مصاف نفر ۹ رنکینگ جهان رفت و با قبول شکست، با المپیک 2024 پاریس خداحافظی کرد. به این ترتیب طلسم صعود به مرحله یک‌هشتم به قوت خود باقی ماند

آخر هفته خلوت

کاروان ایران آخر هفته‌ای خلوت را پیش رو دارد. امروز ایران نماینده‌ای در مسابقات ندارد. در روز جمعه اما هانیه رستمیان که آخرین تیرانداز باقی‌مانده در کاروان است در مرحله دقت تپانچه دست به سلاح می‌شود، فاطمه مجلل در فینال D قایقرانی روئینگ مسابقه می‌دهد و فرزانه فصیحی در دوی 100 متر وارد پیست می‌شود. از بین این سه ورزشکار مجلل که شانس مدال را از دست داده و روی کاغذ نام رستمیان به مدال نزدیک‌تر است.