استاندار سیستان و بلوچستان در دوره اصلاحات گفت: می‌توان جلوی سیلاب‌ها را گرفت اما سلطه مدیران امنیتی بر شئونات استان، اثر منفی بر توسعه این منطقه گذاشته است و رویکرد فعلی امنیت را مقدم بر توسعه می‌داند.

به گزارش رویداد24، سید محمود حسینی درباره اینکه چرا سیستان و بلوچستان تا این حد در برابر چالش‌های طبیعی آسیب‌پذیر است، افزود: به نظرم مشکل هم رویکردی و هم عملکردی است. یعنی هم نظام برنامه‌ریزی تمرکزگرای کشور و هم ضعف نظام مدیریت توسعه‌ای، چه در سطح ملی و چه در سطح منطقه‌ای در توسعه نیافتگی این دسته از استان‌ها نقش داشته‌اند. 

وی ادامه داد: درست است که در این منطقه فرصت‌های برابر در کسب منزلت، ثروت و قدرت وجود ندارد، اما من بر این باور نیستم که برای این موضوع تعمدی در کار باشد، یا اراده سازمان‌یافته‌ای برای تحمیل توسعه نیافتگی وجود داشته باشد. کما اینکه جنوب کرمان، شرق هرمزگان هم از توسعه‌نیافتگی رنج می‌برد. البته بدیهی است تسلط مدیران امنیتی بر شئونات و مسیر توسعه استان نقش کاهنده داشته است.

حسینی در پاسخ به اینکه چرا دولت‌ها تاکنون موفق به حل مشکلات زیرساختی این استان نشده‌اند، توضیح داد: یکی از مسائل استان تعدد مراکز تصمیم‌گیری و نبود وحدت مدیریت است. با اینکه استاندار مسئول امنیت، مسئول توسعه و مسئول ارتباط بین نهاد‌های مدنی با حاکمیت است، اما وجود نهاد‌های متعدد امنیتی و قرارگاهی و ...که هرکدام دیدگاه‌های مختلفی نسبت به توسعه دارند، عامل کاهنده است.

این مقام سابق استان در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: متأسفانه از مهر سال ۱۴۰۱ و حادثه تلخ کشته‌شدن جمعی از نمازگزاران در عیدگاه زاهدان یک شکاف و قهری بین حاکمیت و کثیری از مردمان اهل سنت استان به وجود آمده که هنوز از سوی حاکمیت اقدام فیصله‌بخشی در جهت دلجویی و برقراری آشتی صورت نگرفته است. همین امر زمینه و فرصتی برای سوء‌استفاده گروه‌های تندروی متصل به داعش، مثل جیش‌العدل فراهم کرده تا بر نارضایتی افکار عمومی و محمل فقر و نابرابری سوار شوند و سرباز‌گیری کنند. 

حسینی تاکید کرد: مدیریت کلان کشور باید اولاً نگاه برابر به آحاد مردم استان داشته باشند و برای تکمیل زیرساخت‌های استان و ارتقاء اقتصاد خانوار و آموزش و بهداشت جامعه تصمیم علی‌حده بگیرند.