سعید طالبی چابک 

 مرحله حذفی یورو ۲۰۲۴ از برلین و ورزشگاه المپیااشتادیون شروع شد؛ جایی که فینال رقابت‌ها هم در آن برگزار می‌شود. سوئیس در اولین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی به مصاف ایتالیا قهرمان دوره قبل رفت و با نتیجه دو بر صفر پیروز شد. بازی را سوئیس بهتر از ایتالیا شروع کرد و موقعیت‌هایی هم داشت که مهم‌ترین آن تک‌به‌تک بریل امبولو بود که جانلوئیجی دوناروما در دقیقه ۲۴ مهار کرد. سرانجام سوئیس به چیزی که استحقاقش را داشت رسید و در دقیقه ۳۷ با ضربه رمو فرویلر به گل نخست رسید. با همین گل هم سوئیس برنده به رختکن رفت.

نیمه دوم هم برای ایتالیا بد شروع شد. در دقیقه ۴6 شوت دیدنی روبن وارگاس به گوشه دروازه جانلوئیجی دوناروما رفت تا کار برای آتزوری سخت‌تر شود. با وجود این که ایتالیا دو گل عقب بود، اما سوئیس باز هم تیم لوچانو اسپالتی را به عقب می‌راند تا هم از دروازه‌اش دور باشند و هم شانس زدن گل سوم را به‌دست آورند. بازی که به ۱۰ دقیقه پایانی نزدیک شد، حملات ایتالیا افزایش پیدا کرد، اما کنترل بازی توسط سوئیس آنقدر منطقی بود که ایتالیا در رسیدن به دروازه این تیم ناکام شد.

مدافع عنوان قهرمانی که با گل دقیقه 98 مقابل کرواسی به مرحله حذفی رصعود کرد، مقابل سوئیس هیچ نشانی از یک مدعی نداشت. در تیم اسپالتی خبری از خلاقیت در طراحی حمله نبود و همان دو بار به تیر زدن ایتالیایی‌ها هم بر حسب تصادف رقم خورد تا حالا آنها ادامه جام را با حسرت تماشا کنند

مدافع عنوان قهرمانی که با گل دقیقه 98 مقابل کرواسی زمینه حذف شاگردان دالیچ را فراهم و صعودش به مرحله حذفی را مسجل کرده بود، هیچ نشانی از یک مدعی نداشت. خط دفاع قدرتمند و دفاع منسجم تیمی که نقطه قوت همه ایتالیاهای برنده جام در ادوار مختلف بود، در یورو 2024 گمشده بزرگ لاجوردی‌پوشان بود. در بازی با سوئیس، ایتالیایی‌ها اجازه دادند تیم رقیب از هر نقطه‌ای که دلش خواست طراحی حمله کند. نبض بازی در بیشتر دقایق، حتی وقتی ایتالیا دو گل عقب بود در دست سوئیسی‌ها بود. در تیم اسپالتی خبری از خلاقیت در طراحی حمله نبود و همان دو بار به تیر زدن ایتالیایی‌ها هم بر حسب تصادف رقم خورد تا در انتهای بازی ایتالیایی‌های شکست خورده روی زمین دراز بکشند و ادامه جام را با حسرت تماشا کنند. بازگشته از گور دوباره به گور تاریک خود بازگشت.

از ضعف‌های مشهود ایتالیا که بگذریم، عملکرد خوب سوئیسی‌ها هم قابل ستایش است. تیمی که از گروه میزبان بالا آمده و در بازی با آلمان هم عملکرد تحسین‌برانگیزی از خود به نمایش گذاشت. وجود سومر در دروازه به عنوان یکی از بهترین گلرهای فصل گذشته اروپا و رهبری آکانجی در خط دفاع، میدان‌داری ژاکا و درخشش وارگاس از سوئیس تیمی قابل احترام ساخته که بدون شک برنده بازی انگلیس و اسلواکی کار ساده‌ای برابرشان نخواهد داشت.

در بازی دیگر مرحله حذفی بین آلمان میزبان و دانمارک، اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای در زمین رقم نخورد و وضعیت عجیب آسمان بود که بازی را تحت‌الشعاع قرار داد. آلمان خیلی زود روی یک ضربه کرنر به گل رسید اما گل میزبان مردود اعلام شد. اواسط نیمه اول بود که رعد و برق و بارش تگرگ باعث شد مایکل اولیور اجازه ادامه بازی را به دو تیم ندهد و موقتا بازی متوقف شود. پس از حدود 15دقیقه و مناسب شدن وضعیت آب و هوا بازی از سر گرفته شد. نیمه دوم دانمارک بود که به گل رسید. خواکیم اندرسن مدافع دانمارک موفق شد در شلوغی محوطه جریمه آلمان روی یک رفت و برگشت با ضربه دقیق دروازه نویر را باز کند اما این گل توسط VAR به دلیل آفساید مردود اعلام شد.

تنها چند دقیقه بعد ارسال رائوم در محوطه جریمه به دست خواکیم اندرسن برخورد کرد و مایکل اولیور داور این دیدار بعد از بررسی صحنه توسط VAR به کنار زمین رفت و پس از بازبینی صحنه خطای هند پنالتی را به نفع آلمان اعلام کرد. کای هاورتز پشت توپ قرار گرفت و موفق شد گل اول را به نفع میزبان در دقیقه ۵۳ به ثمر برساند. آلمانی‌ها پس از گل اول مدیریت بازی را در دست داشتند و به جز یکی،دو صحنه اجازه موقعیت‌سازی به دانمارکی‌ها ندادند. میزبان در ضدحملات هم کاملا با برنامه و منسجم ظاهر شد و روی سرعت و تکنیک سانه، موسیالا و هاورتز بارها دروازه اشمایکل را تهدید کرد. دروازه‌بان و کاپیتان دانمارک در روزی که بارها مانع گلزنی آلمان شده بود، روی یک ضدحمله در خروج از دروازه دچار تردید شد و موسیالا این بار در موقعیت تک به تک با ضربه‌ای دقیق گل دوم را وارد دروازه دانمارک کرد تا طبق پیش‌بینی‌ها این آلمان ناگلزمن باشد که به جمع هشت تیم پایانی یورو راه پیدا می‌کند. آلمان حالا باید در این مرحله منتظر برنده دیدار تیم‌های ملی اسپانیا و گرجستان باشد. پیروزی احتمالی اسپانیا برابر گرجستان یکی از جذاب‌ترین بازی‌های مرحله بعد را رقم خواهد زد.