جام‌آورد!

سه امتیاز. این همه فاصله‌ استقلال و پرسپولیس از هم در جدول رده‌بندی لیگ برتر است. اگر امروز قرمزها برنده بازی باشند، به خاطر برتری در بازی رو در رو به صدر جدول می‌روند و اگر استقلال این بازی را به سود خودش تمام کند، در فاصله ۱۰ هفته به پایان لیگ با ۶ امتیاز از شانس بسیار خوبی برای قهرمانی برخوردار خواهد بود. برای هر دو تیم، این بازی معنایی فراتر از یک مسابقه ساده دارد. دربی هرگز یک بازی سه امتیازی نبوده و امروز هم این بازی، به یک نبرد بزرگ در آزادی تبدیل خواهد شد.

آریا رهنورد

 

47  هزار  نفر  روی  سکو

همه بلیت‌های این شهرآورد به سرعت فروش رفته‌اند و احتمالا 47 هزار تماشاگر برای دیدن این بازی از نزدیک در آزادی حاضر خواهند بود. البته در نهایت همیشه عده‌ای هم بدون بلیت راهی ورزشگاه می‌شوند و شاید تعداد تماشاگرها در روز بازی از عدد 50 هزار هم عبور کند. سوال بزرگ اینجاست که چه تیمی از حضور تماشاگرها، بهتر استفاده خواهد کرد؟ البته سوال بزرگ‌تری هم وجود دارد و آن، این است که بالاخره چه زمانی ورزشگاه آزادی تکمیل می‌شود و همه ظرفیت سکوها در اختیار تماشاگرها قرار می‌گیرد؟ از آخرین شهرآوردی که در حضور 80 هزار تماشاگر برگزار شد، زمان بسیار زیادی گذشته است.

کاظمی  و  یک  تجربه  تیمی

وحید کاظمی بعد از چند قضاوت خوب در لیگ برتر، برای داوری این بازی انتخاب شده و پیام حیدری نیز داور چهارم این مسابقه خواهد بود. برای دومین بار در این فصل و برای دومین بار در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران، این بازی با حضور وی.ای.آر برگزار می‌شود. موعود بنیادی‌فر مسئول اتاق وی.ای.آر است و مهسا قربانی و یک داور تاجیکی نیز او را همراهی می‌کنند. پرسپولیس که در بازی رفت حسابی از عملکرد کمک‌داور ویدئویی شاکی بود، درخواست کرده که مکالمات بین داور و اتاق وی.ای.آر حتما ضبط و منتشر شود. درخواستی که البته تا این لحظه با هیچ پاسخی از سوی فدراسیون روبه‌رو نشده است. به طور کلی بعید به نظر می‌رسد که در این بازی نیز چنین اتفاقی رخ بدهد.

جواد نکونام و اوسمار ویرا، حساس‌ترین بازی این فصل‌شان روی نیمکت سرخابی‌ها را پشت سر خواهند گذاشت. جواد می‌داند که اگر شکست بخورد، فرصت صدرنشینی تیم از دست می‌رود و اوسمار هم می‌داند که اگر در این بازی بازنده باشد، هر چهار بازی قبلی‌اش به فراموشی سپرده می‌شود و بازار انتقادها از این مربی دوباره داغ می‌شود

پنالتی‌زن‌هایی  که  نیستند

پرسپولیس و استقلال جای خالی دو ستاره خارجی را در این رقابت حساس احساس خواهند کرد. استقلال تا پایان فصل یامگا را در اختیار ندارد. بازیکنی که حضورش در زمین برای این تیم مهم بود و جدا از نمایش‌های خوب، او همیشه آماده به نظر می‌رسید تا از روی نقطه پنالتی دروازه رقبا را باز کند. با حضور یامگا در زمین وقتی استقلال پنالتی می‌گرفت، کادر فنی خیلی زود به سراغ جشن گلزنی می‌رفتند. پنالتی‌زن اول پرسپولیس در این بازی یعنی گولسیانی نیز در این مسابقه حضور ندارد و از آن‌جایی که کنعانی هم در زمین نیست، احتمالا اگر این تیم صاحب پنالتی شود مهدی ترابی پشت توپ قرار خواهد گرفت تا ضربه را بزند. در استقلال هنوز معلوم نشده که چه کسی پشت ضربه پنالتی خواهد ایستاد.

نکو   و    اوسمار،   رقابت حیاتی

جواد نکونام و اوسمار ویرا، حساس‌ترین بازی این فصل‌شان روی نیمکت سرخابی‌ها را پشت سر خواهند گذاشت. جواد می‌داند که اگر شکست بخورد، فرصت صدرنشینی تیم از دست می‌رود و استقلال با بحران روبه‌رو خواهد شد. علاوه بر این رابطه او با مدیران باشگاه نیز هرگز رابطه خوبی نبوده و این مساله تنش‌ها را در استقلال بیشتر می‌کند. در مقابل، اوسمار هم به خوبی می‌داند که اگر در این بازی بازنده باشد، هر چهار بازی قبلی‌اش به فراموشی سپرده می‌شود و بازار انتقادها از این مربی دوباره داغ می‌شود. این بازی برای این فصل هر دو مربی، به شدت حساس و تعیین‌کننده به نظر می‌رسد.

استقلال   و   رکوردی که مهم شده است

شاید رکورد صددرصد برد در دیدارهای خانگی اوایل فصل برای استقلال مهم نبود اما حالا دیگر همه چیز فرق دارد. این تیم از شروع فصل در 10 بازی خانگی همواره برنده بوده و امروز قصد دارد به هر قیمتی این رکورد را حفظ کند. تیم نکو می‌خواهد اولین تیم در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر ایران باشد که در یک فصل کامل با بردن همه نبردهای خانگی قهرمان می‌‌شود. اگر تیم فرهاد با شکست نخوردن در لیگ قهرمان شده، این استقلال هم شانس خوبی دارد تا با خلق یک رکورد خاص، به قهرمانی لیگ دست پیدا کند.

پرسپولیس  و  رویای  دبل  سوم

پرسپولیس در این فصل به دنبال بردن هر دو جام است. کاری که یک بار در دوران برانکو و یک بار در دوران یحیی انجام شد. آنها یکی از هشت تیم باقی مانده در جام حذفی هستند و اگر امروز برنده باشند، در لیگ هم به صدر جدول خواهند رسید. پس شاید بتوان گفت که در صورت پیروزی قرمزها در بازی رفت، رویای رسیدن به سومین دبل در لیگ برتر برای آنها اصلا دور از ذهن نیست. با این حال آنها برای امیدوار ماندن به چنین کاری، باید به دنبال شکست دادن استقلال باشند.