فرار از گروه مرگ

مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در قاره آسیا برگزار و گروه‌بندی کامل مسابقات و برنامه بازی‌ها مشخص شد. دو تیم اول هر گروه مستقیم به جام جهانی ۲۰۲۶ صعود خواهند کرد. تیم های سه و چهار هر گروه نیز به مرحله بعدی مقدماتی راه خواهند یافت تا در مجموع تکلیف هشت و نیم سهمیه قاره آسیا برای جام جهانی مشخص شود. دور سوم مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ از ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد و ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد.

سعید طالبی چابک

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی مرحله سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026 قاره آسیا در مقر کنفدراسیون فوتبال این قاره در کوالالامپور پایتخت مالزی، 18 تیم آسیایی رقبای خود را شناختند. بر همین اساس تیم ملی فوتبال ایران در گروه A با تیم‌های ملی قطر، ازبکستان، امارات متحده عربی، قرقیزستان و کره‌شمالی هم‌گروه شد و به نوعی از گروه مرگ فرار کرد. تیم‌های ملی فوتبال کره‌جنوبی، عراق، اردن، عمان، فلسطین و کویت نیز در گروه B مسابقات قرار گرفتند. ژاپن، استرالیا، عربستان سعودی، بحرین، چین و اندونزی هم برای راهیابی به جام جهانی در گروه C به رقابت خواهند پرداخت. گروهی که حضور دو تیم بزرگ استرالیا و عربستان برای اینکه به عنوان گروه مرگ شناخته شود، کافی است. 

با برگزاری مراسم قرعه‌کشی مرحله سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026 قاره آسیا در مقر کنفدراسیون فوتبال این قاره در کوالالامپور پایتخت مالزی، 18 تیم آسیایی رقبای خود را شناختند. بر همین اساس تیم ملی فوتبال ایران در گروه A با تیم‌های ملی قطر، ازبکستان، امارات متحده عربی، قرقیزستان و کره‌شمالی هم‌گروه شد

دو تیم نخست هر یک از گروه‌های سه‌گانه به شکل مستقیم به جام‌ جهانی 2026 صعود خواهند کرد و تیم‌های سوم و چهارم در دو گروه سه تیمی در مرحله چهارم رقابت‌های مقدماتی آسیا به مصاف هم می‌روند. تیم‌های صدرنشین این گروه‌ها نیز به جام جهانی راه می‌یابند و تیم‌های دوم با برگزاری بازی پلی‌آف میان خود، برای کسب سهمیه از طریق پلی‌آف بین قاره‌ای تلاش خواهند کرد. قاره آسیا در جام جهانی 2026 دارای هشت سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف بین قاره‌ای است.

گروه A  و قرعه نسبتا خوب برای ایران 

ایران برای صعود از دور مقدماتی اولین جام جهانی با فرمت جدید که آسیایی‌ها در آن هشت و نیم سهمیه دارند، کار سختی ندارد. اما صعود به عنوان صدرنشین یا حداقل به عنوان یکی از دو تیمی که مستقیما راهی جام جهانی می‌شوند، بدون شک ارزشمندتر است و هواداران از امیر قلعه‌نویی انتظار دارند که خیال‌شان را از بابت صعود راحت کند.

قطر سخت‌ترین رقیب ایران در این مرحله است. میزبان و قهرمان جام ملت‌ها با توجه به عملکرد درخشانش در آسیا در چند سال اخیر عزم خود را جزم کرده که اولین صعودش به جام جهانی را جشن بگیرد. با توجه به این که تنها حضور قطری‌ها در معتبرترین تورنمنت فوتبال ملی جهان به دوره‌ای که میزبان جام بودند و در واقع صعود به جام جهانی را از طریق بازی‌های مقدماتی تجربه نکردند، تمام تلاش خود را برای قرار گرفتن در جمع دو تیم بالای جدول انجام خواهند داد. ستاره‌های قطر همان سه بازیکن نام‌آشنای سال‌های اخیر هستند؛ عمر عبدالرحمان، معز علی و بسام راوی. شاید پس از این جام جهانی شاهد تغییر نسل و ظهور ستاره‌های جدیدی در قطر باشیم.

ایران برای صعود از دور مقدماتی اولین جام جهانی با فرمت جدید که آسیایی‌ها در آن هشت و نیم سهمیه دارند، کار سختی ندارد. اما صعود به عنوان صدرنشین یا حداقل به عنوان یکی از دو تیمی که مستقیما راهی جام جهانی می‌شوند، بدون شک ارزشمندتر است

ازبک‌ها هم که در مرحله قبل پابه‌پای ایران آمدند و با تفاضل گل کمتر به عنوان تیم دوم گروه به مرحله بعد صعود کردند، از پتانسیل بالایی برای راهیابی به جام جهانی برخوردار هستند. اورونوف ستاره پرسپولیس و دروازه‌بان خوب ازبک‌ها می‌توانند در این مسیر به داد تیم‌شان برسند. جلال‌الدین ماشاریپوف و الدر شومرودوف دیگر بازیکنان مطرح رقیب ایران هستند. بعید است ازبکستان به طور مستقیم در همین مرحله صعودش را مسجل کند اما قطعا یکی از شانس‌های کسب سهمیه است.

امارات هم که در جام ملت‌های آسیا با ملی‌پوشان ما هم‌گروه بود، تیم بدی نشان نداد. تیم فوتبال امارات به نسبت گذشته ستاره شاخصی در میدان ندارد و در جام ملت‌های آسیا بازیکنان جوان این تیم درخشش خوبی داشتند که در صدر آنها شاگرد سابق فرهاد مجیدی در کلبا، عملکرد خوبی داشت. سلطان عادل بازیکن 20 ساله تیم ملی امارات در قامت ستاره در این تیم درخشید و امید اصلی آنها در خط حمله خواهد بود و اماراتی‌ها به درخشش این بازیکن دل خوش کرده‌اند. آنها می‌توانند روی تجربه علی خصیف هم درون دروازه حساب کنند. دروازه‌بانی که شاید آخرین شانسش برای حضور در میدان بزرگی چون جام جهانی را داشته باشد. اما با حضور قطر و ایران و ازبکستان شاید از حالا اماراتی‌ها باید برای پلی‌آف برنامه‌ریزی کنند.

کره شمالی از این گروه راه به جایی نخواهد برد. آنها احتمالا در خانه سایر تیم‌های گروه را به چالش خواهند کشید اما در مجموع شانسی برای بالا رفتن ندارند. کره شمالی از آن کره‌ای که در جام جهانی مقابل برزیل قرار گرفت، فرسنگ‌ها فاصله دارد. هان کوانگ سون در تیم نه‌چندان قدرتمند کره‌شمالی که فاصله زیادی با تیم 10 سال پیش آنها دارد، بازیکن شاخص‌تری است که در آکادمی باشگاه یوونتوس حضور داشت و در تیم‌های کالیاری و پروژا به میدان رفته است اما در حال حاضر به لیگ کره‌شمالی بازگشته و در آنجا توپ می‌زند و او هم در 25 سالگی با روزهای خوب خود فاصله دارد اما می‌تواند در این مسابقات تاثیرگذار باشد.

به همین مرحله رسیدن قرقیزستان هم برای آنها موفقیت محسوب می‌شود. حضور بازیکنان دورگه و در صدر آنها مهاجم جوئل کوجو مهاجم اهل غنا از ستاره‌های شاخص تیم قرقیزستان است که عملکرد فردی فوق‌العاده‌ای دارد و در صعود این تیم به مرحله گروهی تاثیرگذار بوده است. به علاوه حضور چندین بازیکن روسیه‌ای، هلندی، ازبک و بلاروس در ترکیب اصلی قرقیزستان از آنها یک تیم چند ملیتی ساخته است که به درخشش امیدوار هستند.

در مجموع شاگردان قلعه‌نویی دست بالا را در گروه A  دارند. آنها به عنوان سرگروه در این گروه قرار گرفته‌اند. همچنین در بازی‌های رودررو به جز برابر قطر در چند سال اخیر عمدتا تیم برتر میدان بوده‌اند و خوب نتیجه گرفته‌اند و با ستاره‌هایی که در تیم‌های معتبر اروپایی دارند مثل زوج هجومی طارمی و آزمون و بازیکنان جوان‌تری که پس از جام ملت‌ها به تیم دعوت شده‌اند و بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند در همین مرحله صعود خود را به جام جهانی قطعی کنند.