ایام پرتقاضای پایان سال و افزایش سنتی تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس و قطار در آستانه شب عید، نگرانی‌ها را برای جابجایی مسافران بیشتر کرده و کمبود بلیت برای حمل‌ونقل زمینی در ایام اوج درخواست سفر، به امری عادی در جامعه تبدیل شده؛ در حالیکه فعالان بخش حمل‌ونقل زمینی بر این باورند که توقف سرمایه‌گذاری برای تجهیز ناوگان حمل‌ونقل، نیاز به تزریق زیرساخت‌های نو و ایجاد ظرفیت جدید، عامل بروز مشکل در ایام تعطیلات است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اگر فقط نیمی از جمعیت ۱۰ میلیون نفره پایتخت که ۱۳ درصد کل جمعیت کشور را شامل می‌شوند، عزم سفر کنند، کل ناوگان حمل‌ونقل زمینی ایران با تقاضای مضاعفی روبرو می‌شود که یارای پاسخگویی آن را نیست. بلیت هواپیما گران است و هر کسی از عهده پرداخت آن بر نمی‌آید، بنابراین، بار این تقاضای اضافه روی دوش بخش حمل‌ونقل زمینی منتقل می‌شود، اما آیا این ناوگان که شامل قطار و اتوبوس است، از پس پاسخگویی به نیازها بر می‌آید؟

یک جستجوی ساده در سایت‌های آنلاین فروش بلیت نشان می‌دهد که در همین تعطیلات پیش رو در بهمن ماه به بسیاری از مقاصد هدف گردشگری هیچ بلیتی قطار یا اتوبوسی یافت نمی‌شود. در ایام پیاده روی اربعین، به کرات شاهد شکایت مردم از کمبود بلیت اتوبوس بودیم و خلاصه اینکه در زمان اوج سفرها، مشکل تکراری نبود بلیت گریبان جامعه را می‌گیرد.

در همین خصوص داریوش باقر جوان، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، به اقتصادآنلاین گفت: مستحضر هستید که به دلیل تحریم‌ها، نزدیک به ۶ سال است که نتوانستیم ناوگان جدیدی را به مجموعه حمل‌ونقل کشور اضافه کنیم.

همچنین محمد رجبی، مدیرعامل سابق شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، در گفت‌وگو با این پایگاه خبری درباره دلیل کمبود بلیت قطار تاکید کرد: در حال حاضر در کشور واگن قطار نداریم. چندین سال است که به ظرفیت ناوگان کشور اضافه نشده و این در حالی است که تقاضا برای سفر افزایش یافته است.

او تصریح کرد: حتی اگر تقاضا افزایش نیافته بود هم این میزان ناوگان، برای پاسخ دادن به تقاضاهای موجود کم بود. هر تعداد واگنی که قبلا بوده است، اکنون باقی مانده و سرمایه‌گذاری جدید در این رابطه انجام نشده است.