دفاع رضا شیوا از فرمول جدید قیمتگذاری خودرو:
برخی معنی آزادسازی را نمیدانند
رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه با دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو هیچ آزادسازی صورت نگرفته و افزایش قیمت برای خودروسازها با شروط سختتری انجام میشود گفت: این فرمول لزوما به معنی افزایش قیمت نبوده و بر خلاف قبل که رشد پیاپی قیمت به دنبال افزایش تورم اتفاق می افتاد، اگر خودروساز نتواند به هدف افزایش تولید برسد خبری از افزایش قیمت هم نیست.
رضا شیوا در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه ما در اردیبهشت امسال فرمول جدیدی ارائه نکردیم، بلکه همان فرمول گذشته سقف قیمتی بود که به روز شد، گفت: به تبع آن تغییراتی که در سبد تورمی بانک مرکزی لازم بود ایجاد و تورم را محاسبه و قیمت جدید استخراج شد، براین اساس در حال حاضر همچنان بر پایه همان فرمول قبلی قیمت خودروهای پر مصرف و با تیراژ بالا محاسبه و اجرایی میشود و تا زمانی که بازار خودرو از انحصار خارج نشده و رقابتی نشود فرمول قبلی برای خودروهای مورد نظر پابرجا خواهد بود.
آزادسازی اتفاق نیفتاده است
رئیس شورای رقابت در ادامه به ابعاد مختلف قیمتگذاری براساس دستورالعمل جدید برای بخشی از خودروها پرداخت و توضیح داد که این فرمول برخلاف دستورالعمل قبلی که بر تورم بخشی تکیه داشت به میزان تولید متکی است. این در حالی است که طی توافق خودروسازها با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش که مسئولیت خودرو در این وزارتخانه را برعهده دارد قرار است در سال پیشرو یعنی از دی امسال تا همین ماه در سال آینده افزایش ۵۰ درصدی تولید در دستور کار قرار گیرد. بنابراین در صورتی که تولید افزایش پیدا نکند هیچ افزایش قیمتی هم برای خودروسازان اعمال نمیشود و از محسنات این فرمول همین جلوگیری از تولید قطرهچکانی است. وی در مورد این که برخی معتقدند با این فرمول آزادسازی قیمت خودرو صورت گرفته است، اظهار کرد: آنهایی که چنین صحبتی میکنند یا معنی آزادسازی قیمت را نمیدانند یا نمیخواهند آن را مطرح کنند. شورای رقابت اگر قصد آزادسازی خودرو را داشت اعلام می کرد که دیگر دخالتی در قیمتگذاری ندارد و خودروسازان براساس هر روشی که دلشان میخواهد قیمت را تعیین کنند اما ما دستورالعملی دادیم که طی آن شرط بسیار سختی برای خودروسازها تعیین کردهایم یعنی افزایش تولید ۵۰ درصدی آن هم در شرایط سخت و تحریمی موجود که به این راحتی امکانپذیر نیست و خودروساز هرچقدر از این شرط دورتر شود به نسبت افزایش قیمت آن نیز کمتر خواهد بود.
چرا با افزایش تولید باز هم خودرو گران می شود؟
شیوا در مورد اینکه پیشتر اعلام کرده بودید دلیل گرانی در بازار خودرو عرضه کمتر از تقاضا است و با افزایش تولید قیمتها متعادل خواهد شد اما اکنون بر این تاکید دارید که با افزایش تولید، قیمت برای خودروسازان افزایش پیدا میکند. این چگونه قابل توجیه است، یادآور شد: ما فعلا در یک عدم تعادل عرضه و تقاضا قرار داریم و تا زمانی که افزایش تولید وجود نداشته و تعادل بر قرار نشود کاهش قیمتی رخ نمیدهد. اکنون با افزایش قیمت نهادههای تولید نمیتوان افزایش قیمت نداشت، بنابراین تا وقتی که تورم رو به رشد حرکت میکند حتی اگر تعادل بین عرضه و تقاضا رخ دهد باز هم باعث افزایش قیمت تمام شده کالامی شود، از اینرو ناچار هستیم قیمت را هم افزایش دهیم، پس اینگونه نیست که اگر تولید بالا رود قیمت پایین بیاید. فقط فرق این فرمول این است که افزایش قیمت با افزایش تولید همراه است ولی در گذشته حتی اگر تولید رشد نداشت مجبور بودیم که قیمت را بالا ببریم.
تا رانت هست دلالان هم هستند
شیوا در مورد اینکه در روش قبلی گفته بودید حضور دلالان به حداقل رسیده آیا در فرمول جدید تضمینی وجود دارد که با توجه به کاهش فاصله قیمت بین بازار ازاد و دستورالعمل شورای رقابت حضور دلالان حذف شود، توضیح داد: به هر صورت یک رانتی بین قیمت منصفانه شورای رقابت و قیمت بازار وجود دارد و این موجب حذف قطعی دلالان نخواهد شد، ولی در فرمول جدید تلاش کردیم که این اختلاف جدید به حداقل رسیده و حضور دلالان نیز کمتر شود. بنابراین اگر بتوانیم قیمت بازار را به قیمت شورای رقابت نزدیک کنیم حتما این رانت و دلالی و واسطهگری حذف میشود ولی شرط آن تولید بیشتر خودرو و تمایل مردم به سرمایه گذاری در این بازار آنهم در زمان ممنوعیت واردات خودرو است. ما به عنوان شورای رقابت که نمیتوانیم خودرو تولید کنیم بلکه باید مشوقهای آن را ایجاد کنیم که به نظر ما شرطی کردن افزایش قیمت به میزان افزایش تولید بود.
دیدگاه تان را بنویسید