رئیس هیأت مدیره سندیکای صنایع داروسازی گفت: یکی از چالش‌های اصلی کشور، مسأله کسری بودجه ۱۴۰۳ است. این کسری بودجه در بخش دارو چالش‌های جدی‌تری دارد. شرکت‌های دارویی با بحران نقدینگی مواجه‌اند و بیمه‌ها نیز به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. متأسفانه شرکت‌های دارویی با مسأله تأمین ارز هم مواجه‌اند و تداوم این اتفاقات بر کمبود دارو اثر می‌گذارد.

محمد عبده‌زاده، در گفت‌وگو با «انتخاب»، ‌افزود: یکی از اقدامات مهمی که رئیس جمهور باید انجام دهد، مسأله متمم بودجه و کسری بودجه حوزه سلامت است. همین بودجه فعلی نیز به شکل منظم تخصیص پیدا نمی‌کند. سازمان برنامه و بودجه باید مکلف شود که به شکل منظمی به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت داشته باشد.

وی درباره لزوم جذب سرمایه خارجی در صنعت دارو بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه به مسأله بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی اشاره شده است. کارخانجات ما در این زمینه خیلی فرسوده شده‌اند. مثلاً در زمینه تولید سرم مشکل داریم. نوسازی و بازسازی صنعت دارو یکی از اهداف مهمی است که رئیس جمهور باید به آن توجه کند. نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر شده و نیازمند تکنولوژی خارجی و سرمایه‌گذاری هستیم. ما سالیانه ۲۵۰ میلیون دلار برای بازسازی نیاز به سرمایه داریم. 

رئیس هیأت مدیره سندیکا صنایع داروسازی درباره توانمندسازی جامعه در حوزه اقتصاد سلامت اظهار داشت: صنعت دارو مثل دیگر صنایع است. نخست نیازمند ارز تأمین مواد اولیه می‌خواهد و بقیه بخش‌ها نیز با ارز آزاد پیش می‌رود. قیمت دارو با وجود تمامی نوسانات اقتصادی یکسان نگه داشته می‌شود و این صنعت ناچار به کمبود تولید می‌شود و از طرفی مردم هم توان پرداخت بیشتری برای دارو ندارند. باید جیب مردم برای پرداخت بیشتر نسبت به دارو توانمند شود و قیمت‌ها نیز یکسان نباشد. دولت باید خودش نیز پول پرداختی مردم برای دارو و درمان را کاهش دهد. سازمان‌های بیمه‌گر در این بین باید نقش بازی کنند. 

عبده‌زاده درباره نیاز اصلاح ساختار اداری حوزه سلامت گفت: صنعت دارو در ایران نیازمند کار کارشناسی است. اول باید به تولید و سپس به مصرف توجه شود. اصلاح ساختار دارویی در کشور، نیازمند اصلاح ساختار بودجه است. بودجه فعلی اصلاً کفاف دارو را نمی‌دهد. یکی از نکاتی که وزیر بهداشت و رئیس جمهور باید به آن توجه کنند، مسأله اصلاح سازمان غذا و دارو است. این سازمان به عنوان یک تنظیم‌گر حوزه سلامت نیاز به بازنگری جدی دارد. اساسنامه این سازمان نیز باید اصلاح شود. این هدف میان مدت، می‌تواند اثر مهمی بر روند حوزه سلامت داشته باشد.