سقفی برای کارتن خواب‌ها 

آغاز به کار مرکز غربالگری شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران در تشریح برنامه‌های این سازمان در خصوص ساماندهی کارتن خواب‌ها گفت: با توجه به مکان‌یابی مناسبی که در مناطق انجام شده، کارتن‌خواب‌ها دسترسی آسانی به گرم‌خانه‌ها دارند علاوه بر دسترسی جامعه هدف به خدمات گرمخانه، استانداردها و کیفیت خدمات ارائه شده را افزایش داده‌ایم و اکنون در ۱۶ منطقه پایتخت گرم‌خانه به ظرفیت ۱۵۰۰ نفر وجود دارد که قابلیت افزایش ظرفیت به ۳ هزار نفررا دارند.

سید نجم‌الدین محمدی ادامه داد: برای ارائه خدمات به این اقشار، اتوبوس‌های سیار پیش‌بینی کرده‌ایم، درسال گذشته حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس برای اسکان معتادان کارتن‌خواب اختصاص داده شده بود که با توجه کلونی کارتن‌خواب‌ها در مناطق مستقر شده بودند. محمدی عنوان کرد: علاوه بر اتوبوس‌ها، حدود ۳۰ گشت ویژه خدمات اجتماعی در مناطق گشت‌زنی می‌کنند و پس از جمع‌آوری معتادان کارتن‌خواب آن‌ها را به گرمخانه یا اتوبوس‌های سیار منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: افراد به محض ورود به گرم‌خانه توسط پزشکان، معاینه و مراحل غربالگری انجام می‌شود،برخی در گرم‌خانه می‌مانند و تعدادی هم با حکم قضایی به «مرکز ترک اعتیاد ماده۱۶» منتقل می‌شوند و افرادی هم که بیمار هستند با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان به مراکز درمانی می‌روند.

محمدی افزود: به هر شکل کارتن خوابی معضلی نیست که نتوان آن‌را حل کرد بلکه با آموزش‌های لازم و اقدامات موثر آن‌ها را می‌توان به جامعه بازگرداند از این رو می‌توان به کارتن خواب‌ها به دید یک شاگرد رفوزه نگاه کرد و به آن‌ها فرصت آموزش مجدد آن را داد.

    


سامان‌سرای زنان کارتن خواب

سامان‌سرای لویزان در منطقه چهار تهران با گنجایش ۱۵۰ نفر به صورت دائم و شبانه روزی پذیرای زنان آسیب دیده می‌باشد .

سامان‌سرای لویزان محلی است که زنان بی‌خانمان به‌صورت موقت در آن پناه می‌گیرند. زنانی که نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند می‌توانند از خدمات و تسهیلاتی که این «سامان سرا» فراهم کرده استفاده کرده و به خودکفایی مالی و اقتصادی دست پیدا کنند و از آسیب‌پذیر بودن مصون بمانند. عمده هدف این مرکز زن‌های بی‌خانمانی هستند که توسط واحدهای فوریتی شهرداری به مرکز سامان‌سرای لویزان منتقل می‌شوند. در این مرکز زنان بی‌خانمان، متکدی و معتاد پس از گذراندن دوره بهبودی زمانی که به حد مناسبی از سلامت ‌رسیدند و از وضعیت نامناسب جسمی، روانی و سلامتی بیرون می‌آیند باید از مرکز 

مرخص بشوند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی در خصوص اقدامات پیش‌بینی شده برای زنان معتاد و کارتن‌خواب گفت: اتوبوس ویژه برای بانوان پیش‌بینی شده است که زنان کارتن‌خواب را به گرم‌خانه منتقل می‌کند. هم‌چنین در مناطق ۱۵ و ۲۲ مرکز مادر و کودک داریم که متناسب با ایام سال به زنان کارتن‌خواب خدمات ارائه می‌شود.