در حالی‌که آمارها و گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد درآمد ماهانه کارگران ایرانی در مقایسه با کشورهای همسایه، توسعه‌یافته و حتی در حال توسعه، در نازل‌ترین سطوح قرار دارد، اما یک مقام وزارت کار مدعی است که غربی‌ها برای کارگر، ارزشی قائل نیستند.

به گزارش توسعه ایرانی، درآمد ماهانه یک کارگر در ایران در مقایسه با تمامی شاخص‌ها ازجمله ارزش دلاری، مدت زمان لازم پس‌انداز برای تهیه مسکن، خط فقر و... در پایین‌ترین استاندارهای جهانی قرار دارد، روزانه حدود 5 کارگر بر اثر حوادث کاری در محیط‌های ناایمن شغلی جان می‌بازند، قراردادهای کاری به بازه‌های یک ماهه و سه ماهه کاهش یافته، حق تشکل‌یابی آزاد برای کارگران در محیط‌های کاری ممنوع شده، فعالان صنفی که بر خواسته‌های کارگری پافشاری می‌کنند با اخراج مواجه می‌شوند و حقوق بخش کثیری از کارگران با چند ماه تعویق پرداخت می‌شود، اما معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید که طبق نگاه آنها، کارگر ارزش ذاتی دارد اما در دنیای مادی غرب، نگاه به کار و کارگر ابزاری است. محمد چکشیان در یک نشست با عنوان «فرهنگ کار؛ ضرورت تقویت پشتوانه فکری، نظری» با اشاره به دغدغه موجود برای جریان تولید علم و محتوا در حوزه فرهنگ کار گفت: کار ارزش ذاتی دارد و در فرهنگ ملی و دینی ما به خودی خود ارزشمند است اما در دنیای مادی، نگاه به کار و کارگر ابزاری است.

وی در ادامه با اشاره به نقش بی‌بدیل کار در رشد اقتصادی، ارتقای سرمایه اجتماعی و بالا رفتن توسعه در ارکان مختلف کشور گفت: هر چقدر کار و تلاش بیشتر شود، توسعه کشور نیز بالاتر خواهد رفت و این همان اثر کار در بهره‌وری و رشد اقتصادی است.

چکشیان با تاکید بر نقش کار در سلامت جامعه و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری است و کار عامل جلوگیری از این مسأله است‌.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ کار نیازمند به پشتوانه‌های جریان فکری نظری هستیم، گفت: رابطه بین تلاش و درآمد، رابطه بین سبک رهبری مدیران و فرهنگ کار، رابطه بین احساس مفید بودن و فرهنگ کار از جمله جریان‌ها هستند که باید پیگیری شوند. امروز برای ارتقای فرهنگ کار به دو بال «نخبگانی» و «فرهنگی، هنری و رسانه‌ای» نیاز داریم تا کار و تلاش در جامعه رونق یابد.