رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گردهمایی بازنشستگان و اعضای این اتحادیه گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و حضور آحاد و اقشار مختلف در این انتخابات، اهمیت بسیاری دارد و نباید از کنار آن به آسانی گذشت.

به گزارش ایلنا، حسن صادقی گفت: رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی  است و از این منظر انتخاب یک رئیس‌جمهور همسو با مطالبات کارگران می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان یاری رساند. ما باید بتوانیم به راحتی مطالبات خود را بیان کنیم و بعد از بیان مطالبات دچار مشکل نشویم.

وی با اشاره به معیشت کارگران و بازنشستگان گفت: باید کسی را انتخاب کنیم که بتواند قوانین حمایتی کارگران و بازنشستگان را به خوبی اجرا کند. همه کاندیداها از به رسمیت شناختن حقوق طبقه کارگر و از بهبود وضعیت اقتصادی و اوضاع معیشت کارگران و بازنشستگان می‌گویند اما باید دید که در عمل هم می‌توانند به قول خود عمل کنند؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: سال گذشته با تورم ۴۹.۷درصدی افزایش حقوق ۲۷درصدی رقم خورد و امسال نیز با تورم ۴۳.۳درصدی افزایش حقوق ۳۵درصدی را تعیین کردند. این سیاست‌ها را چه کسانی پیاده کردند؟ وی تاکید کرد: متاسفانه وضعیت معیشت امروز کارگران و بازنشستگان نتیجه سیاست برخی از افرادی است که اتفاقا پست‌های مهمی داشته‌اند. اگر قرار بود اتفاقی بیفتد باید تا الان می‌افتاد اما ما شاهد کوچکتر شدن سفره طبقه کارگر و کاهش دارایی‌های کارگران و بازنشستگان بودیم چون نتیجه آن سیاست‌ها کاهش ارزش پول ملی بود.

صادقی گفت: با حذف ارز ترجیحی، ارزش ریال را در برابر دلار کاهش دادند و با این کار ارزش پس‌انداز کارگران و بازنشستگان را هم کاهش دادند. با این سیاست‌ها فقیر را فقیرتر و غنی را غنی‌تر کردند.

وی بیان کرد: برخی از کاندیداها از رنگین کردن سفره‌ مردم می‌گویند اما سفره‌ای که دو سال است گوشت قرمز از آن پر کشیده را چگونه می‌توان رنگین کرد؟ کارکرد و خروجی عملکرد همین‌ها سفره کارگران را کوچک کرده است.

صادقی گفت: افزایش ۲۰درصدی حقوق کارمندان در مجلس یازدهم رقم خورد و به تاسی از آن، وزیر کار مزد کارگران و بازنشستگان را فریز کرد. فراموش نمی‌کنیم که دست در دست هم دادند و مزد را فریز و تورم را رها کردند. حرف از کنترل تورم زدند اما کاهش تورم را در سفره مردم ندیدیم.

رئیس کمیته کارگری ستاد پزشکیان بیان کرد: در رابطه با مطالبات تامین اجتماعی نیز گفتند ۱۷۰هزار میلیارد تومان می‌دهند و بعد آن را به ۱۳۰هزار میلیارد تومان کاهش دادند. حتی قانون همسان‌سازی ساده را چنان نوشتند که در قالب متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی قابل اجرا نیست و به جای آنکه سبب افزایش مستمری شود، باعث کاهش مستمری می‌شود!

صادقی گفت: ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که شفاف باشد و دوگانه برخورد نکند. دولتی می‌خواهیم که بتوانیم مطالبات خود را بیان کنیم و مجبور نباشیم برای تجمع روز کارگر مجوز بگیریم. حضور پررنگ ما پای صندوق‌های رای و انتخاب رئیس‌جمهور اصلح می‌تواند این را برای ما تضمین کند.

وی تاکید کرد: تغییر از مسیر صندوق رای اتفاق می‌افتد. رئیس‌جمهور باید بتواند اصل ۲۷ قانون اساسی و آزادی اجتماعات را به رسمیت بشناسد و از آن دفاع کند.

رئیس کمیته کارگری ستاد پزشکیان بیان کرد: ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی و ماده ۴۱ قانون کار را که به معیشت کارگران مربوط می‌شود، اجرا کند. اگر ماده ۹۶ اجرا می‌شد دیگر نیاز به متناسب‌سازی حقوق نبود. اگر دولت بر مسائل اقتصادی اشراف داشت و متناسب با تورم، مزد و مستمری را افزایش می‌داد، امروز شاهد افزایش فقر مطلق نبودیم. عجیب است که عده‌ای هنوز می‌گویند باید این راه را ادامه دهیم. ما با سیاست‌هایی که در رابطه با تامین اجتماعی و بدهی‌های این سازمان از دولت، افزایش حقوق و کنترل نرخ تورم پیاده کردید، مخالفیم. پس چرا باید این مسیر ادامه داشته باشد؟

صادقی تاکید کرد: سن و سابقه را افزایش دادند و بعد می‌گویند برنامه خوبی اجرا کرده‌ایم. به جای آنکه از غنی مالیات بگیرید از فقیر درآمد مالیاتی کسب می‌کنند و بعد می‌گویند همان مسیر قبل را ادامه می‌دهیم؟ مالیات متعادل‌کننده است اما باید از غنی به فقیر بدهیم نه برعکس.

وی گفت: هم مالیات بر درآمد دریافت می‌کنند و هم با افزایش نرخ تورم، مالیات پنهان را از جیب فقرا می‌گیرند. در باطن مولفه‌های بانک جهانی را عملی می‌کنند و در ظاهر مخالفت خود با بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را اعلام می‌کنند. پشت تریبون‌های رسمی فریاد حمایت از فقرا، کارگران و بازنشستگان سر می‌دهند اما خروجی عملکردشان کاملا برعکس است و سریعاً تغییر موضع می‌دهند؛ صد رحمت به آفتاب‌پرست.

صادقی گفت: امروز وضعیت اقتصادی و معیشت خوبی نداریم ‌اما با تیم زبده اقتصادی می‌توانیم اوضاع را بهبود ببخشیم. باید همه همت کنیم و در انتخابات حضور پیدا کنیم و به فردی رای بدهیم که مطالباتمان را پیگیری کند.

وی بیان کرد: پزشکیان، کاندیدای مورد پذیرش ماست. وی دست‌پاک، متعهد به اخلاق و خانواده است. اگر پیروز انتخابات شود می‌توان متناسب‌سازی حقوق، بهبود معیشت، کاهش نرخ تورم، اجرای قانون و... را مطالبه کرد. وی معتقد است که حقوق عامل تورم نیست و باید مبتنی بر تورم افزایش یابد. همچنین سیاست‌های پولی و بانکی و ارزی دولت و حرص و ولع دولت برای بودجه‌دهی و سرویس‌دهی به خانواده بزرگ خود، عامل تورم است.

صادقی گفت: فردی که انتخاب می‌کنیم باید واقعیت‌های زندگی کارگری را بشناسد و برای حل مشکلات آن نسخه بنویسد. پول ملی ما عزت ملی ماست. فردی را می‌خواهیم که ارزش پول را به قدری ارتقا دهد که نابسامانی‌ها را برطرف و به‌سامان هدایت کند. کاندیدای مورد حمایت ما باید به اصولی که گفتیم پایبند و اخلاق‌مدار باشد. برای رای دروغ نگوید، از رانت استفاده نکرده و از دانش لازم برای اداره کشور برخوردار باشد.