شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه قطر گزارش داد که دوحه در مذاکرات میان آلمان و طالبان افغانستان برای تسهیل بازگشت افغان‌ها به کشورشان بر اساس وضعیت قانونی‌شان در حال میانجیگری است. 

این منبع گفت که تلاش قطر در چارچوب نقش دوحه در تسهیل ارتباطات میان دولت طالبان افغانستان و جامعه بین‌المللی صورت گرفت. وی افزود: نقش قطر به درخواست آلمان و برای تسهیل بازگشت اتباع افغان در چارچوب شرایط قانونی آنها به افغانستان است و دولت طالبان نیز با آن موافقت کرد. 

این منبع در ادامه اعلام کرد که نقش قطر شامل انتقال پیام میان طرف‌های مربوطه و تسهیل ورود اتباع افغان به مقصد نهایی‌شان است. 

وی ادامه داد: قطر در حال حاضر میزبان تعدادی از نمایندگی‌های دیپلماتیک غربی در افغانستان است و همچنین حامی منافع سایر کشورها در این کشور است. 

این در حالیست که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، بازگشت ۲۸ شهروند افغان به افغانستان را «نشانه روشنِ» در امان نبودن مجرمان خارجی از صدور حکم ترک خاک و اخراج از کشورش عنوان کرد. 

سخنگوی دولت آلمان روز جمعه و بدون ارائه جزئیاتی اعلام کرد که ۲۸ تبعه افغانستان که جملگی «مجرمان محکوم شده» بودند، از خاک آلمان اخراج شده و به افغانستان مسترد شده‌‌اند. 

شولتس گفت: «ما بدون این که زیاد در مورد آن صحبت کنیم، این کار را با دقت بالایی به پیش بردیم. اساسا چنین پروژه‌‌هایی تنها در صورتی موفق می‌شود که همزمان با تلاش بسیار، دقت و احتیاط نیز چاشنی آن باشد». 

صدر اعظم آلمان سپس از تمامی افرادی که در انجام این پروژه دخیل بودند، تشکر کرد و تاکید کرد که اخراج مجرمان خارجی از خاک آلمان ادامه خواهد یافت. این نخستین‌بار پس از سلطه طالبان بر افغانستان بود که آلمان اقدام به اخراج اتباع افغانستانی کرد. هر چند آلمان رابطه دیپلماتیکی با این گروه ندارد ولی با توسل به کانال‌های ارتباطی این اخراج را 

به سامان رساند.