آمار جدید کشته‌شدگان اندونزی؛

شمار جان‌باختگان سونامی رو به افزایش است

آژانس مقابله با حوادث اندونزی در آخرین آمار درباره سونامی اخیر در این کشور، از افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان خبر داد. شمار قربانیان ناشی از وقوع سونامی در اندونزی به ۳۷۳ نفر افزایش یافت. بنابر گزارش پایگاه خبری تی. آر. تی، در آخرین آماری که آژانس مقابله با حوادث اندونزی منتشر کرده است، علاوه برافزایش تعداد کشته‌های حادثه سونامی در اندونزی، شمار زخمی‌ها هم بیش از هزار نفر اعلام شده است. این در حالی است که عده‌ای همچنان مفقود هستند و تلاش برای پیدا کردن مفقودی تابه‌حال بی‌نتیجه بوده است بنابراین امکان دارد آمار افراد کشته و مجروح بازهم بیشتر شود. حدود ساعت 21:30 دقیقه به‌وقت محلی روز شنبه (یک دی ماه) سونامی به سواحل تنگه سوندا بین جزیره جاوه و جزیره سوماترا اصابت کرد و بنابر آمار اولیه، ۴۳۰ خانه، نه هتل و ده کشتی تخریب شدند. در پی انتشار هشدار سونامی، افرادی که در مناطق پایین زندگی می‌کردند به نواحی محلی و بلندتر گریختند.

مقامات اندونزی معتقدند این سونامی در پی فوران آتش‌فشان رخ داد و وقوع آتش‌فشان، باعث شد  ابری از خاکستر منطقه را فراگیرد ازاین‌رو اداره هواشناسی استرالیا برای هواپیماهایی که در منطقه در حال پرواز بودند هم هشدار صادر کرده است. به گفته زمین شناسان اندونزی بر روی خط زلزله و سونامی است که باید همیشه از این لحاظ ستاد زمین‌شناسی کشورش در حال آماده‌باش برای دفاع از جان مردم کشورش باشند. ازاین‌رو می‌توان به زلزله سال ۲۰۰۴ میلادی در اقیانوس هند با بزرگای گشتاوری نه‌دهم ریشتر در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ (شش دی ماه) در غرب سواحل سوماترای اندونزی اتفاق افتاد. آب‌لرزه حاصل از این زلزله باعث مرگ بیش از ٢٨٦٠٠٠ نفر در چهارده کشور گوناگون شد. برای مثال یکی از مناطقی که باوجود فاصله زیاد از مرکز لرزه آسیب‌های جدی دیده بندر بیلا می‌باشد.

    


وقوع انفجار مهیب

حمله انتحاری در لیبی  صورت گرفت

منابع خبری از وقوع انفجاری در نزدیکی مقر وزارت خارجه لیبی واقع در طرابلس پایتخت این کشور خبر دادند. شبکه الجزیره گزارش داد این انفجار انتحاری بوده است.

وبگاه الوسط لیبی نیز به نقل از برخی شاهدان عینی گزارش داد که یک انفجار قوی منطقه اطراف وزارت‌خارجه واقع در طرابلس را لرزاند و پیش از وقوع انفجار در نزدیکی وزارت‌خارجه از همان اطراف نیز صدای تیراندازی شدید و درگیری به گوش می‌رسید.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد افراد مسلح امروز سه‌شنبه مقر وزارت خارجه لیبی در طرابلس یورش بردند. شبکه اسکای نیوز نیز گزارش داد یک عامل انتحاری صبح روز سه شنبه (چهار دی ماه) خود را در داخل وزارت خارجه لیبی منفجر کرد. یک مسئول وزارت‌خارجه لیبی دراین‌باره گفت در حمله تروریستی به وزارت‌خارجه، یک فرد مسلح خود را منفجر کرد و دو نفر دیگر نیز به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

لیبی از زمان سرنگونی رژیم معمر القذافی در سال ۲۰۱۱ شاهد دودستگی و درگیری است و دو دولت یکی در شرق شامل پارلمان طبرق و ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر و یکی در غرب به‌عنوان دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج حاکم است که دولت وی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته‌شده است.