جام باشگاههای جهان با دست و دلبازی فیفا
روزشماری با پیراهن طارمی

صفحه رسمی جام باشگاههای جهان با انتشار تصویری از شماره پیراهن مهدی طارمی، ستاره ایرانی اینتر میلان، خبر داد که 99 روز به آغاز این رقابتهای باشکوه باقی مانده است. این حرکت نمادین، توجهها را به مهدی طارمی جلب کرد، مهاجمی که با شهرت یک گلزن قهار از پورتو به اینتر میلان پیوست، اما تاکنون نتوانسته به شکلی که انتظار میرفت در سری A بدرخشد. با این حال، این تورنمنت با فرمت جدیدش، فرصتی طلایی برای طارمی است تا با نمایش تواناییهای منحصربهفرد خود، بار دیگر نامش را در میان ستارگان فوتبال جهان ثبت و ثابت کند که هنوز پتانسیل یک گلزن فرصتطلب را دارد.
به گزارش ورزش سه، جام جهانی باشگاهها 2025، برای اولین بار با فرمت جدید و حضور 32 تیم از سراسر جهان، از 15 ژوئن تا 13 جولای در ایالات متحده برگزار میشود. این رقابتها که با حضور قهرمانان قارهای، تیمهای برتر ردهبندی جهانی و تیمهای میزبان مانند اینتر میامی طراحی شده، بزرگترین و جامعترین تورنمنت باشگاهی تاریخ را رقم میزند. فرمت جدید، با تقسیم تیمها به هشت گروه چهار تیمی و صعود دو تیم برتر هر گروه به مرحله حذفی، مشابه ساختار جام جهانی فوتبال است و هیجان و رقابتی بیسابقه را به ارمغان آورده است.
نکته مهم این مسابقات اما دست و دلبازیای است که فدراسیون جهانی فوتبال انتخاب کرده است. فیفا با برگزاری جام باشگاههای جهان دو میلیارد دلار درآمد خواهد داشت، ولی یک دلار از آن را هم برداشت نخواهد کرد. از این دو میلیارد دلار، ۵۰ درصد آن به تیمهای شرکتکننده اختصاص خواهد یافت. فیفا اعلام کرده است که پس از توافق جهانی پخش تلویزیونی با شبکه دازن، هدف درآمدی خود را برای این مسابقات که در سال ۲۰۲۵ آغاز میشود، افزایش داده است. سیستم تقسیمبندی هنوز مشخص نیست، اما ممکن است ۱۵ درصد به امور خیریه اختصاص یابد. فیفا شروع به برطرف کردن تردیدهایی کرده که درباره امکانپذیری اقتصادی جام جهانی باشگاهها وجود داشت. این نهاد اعلام کرده که هدف درآمدی این مسابقات را به ۲۰۰۰ میلیون دلار (۱۸۶۸ میلیون یورو) افزایش داده است. از این مبلغ، ۵۰ درصد مستقیما به باشگاههای شرکتکننده و یک مکانیزم همبستگی اختصاص مییابد تا شکاف رقابتی که این رویداد در سال ۲۰۲۵ ممکن است در لیگهای ملی ایجاد کند، کاهش یابد.
سیستم تقسیم این پول هنوز علنی نشده است، اما طبق گزارش «ایندیپندنت»، حدود ۱۵۰ میلیون دلار (۱۴۰ میلیون یورو) برای تیمهایی که در جام باشگاهها ۲۰۲۵ حضور ندارند، کنار گذاشته خواهد شد. ۸۵۰ میلیون دلار باقیمانده به دو بخش (مشارکت و عملکرد ورزشی) تقسیم میشود، اگرچه مبلغ ثابت دریافتی برای هر تیم یکسان نخواهد بود و به کنفدراسیون آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، ۱۲ باشگاه اروپایی شرکتکننده مبلغ ثابت ۲۸۴ میلیون یورو دریافت خواهند کرد که به طور متوسط تقریبا ۲۴ میلیون یورو برای هر کدام است. این مقدار کمی بیش از نیمی از ۵۰۰ میلیون یورو ثابت قابل تقسیم بین ۳۲ شرکتکننده است و بهوضوح برای تیمهای آمریکای جنوبی و سایر مناطق تلقی میشود. سپس طبق گزارش مارکا، ۴۲۹ میلیون یورو دیگر بر اساس عملکرد تیمها در تورنمنت و برخی معیارهای اهمیت و دیده شدن، بین همه تیمها تقسیم خواهد شد.
در مورد دو نماینده اسپانیا در این رقابتها، رئال مادرید حداقل ۳۵ میلیون یورو تضمین شده دارد و اتلتیکو مادرید ۲۰ میلیون یورو. در صورت پیروزی در تمام بازیها و قهرمانی، رئال مادرید در مجموع ۱۴۵ میلیون یورو دریافت خواهد کرد، در حالی که اتلتیکو مادرید حداکثر میتواند ۱۳۰ میلیون یورو به دست آورد. این ارقام کمی کمتر از آنچه قبلا درباره درآمد این تورنمنت فاش شده بود است، اما همچنان مبلغ قابل توجهی است، زیرا به درآمد یک فصل عادی از رقابت در لیگ قهرمانان یا لیگ اروپا نزدیک میشود. برای سایر باشگاههای جهان، جوایز مالی بسیار بیشتر از آن چیزی خواهد بود که در مسابقات قارهای خود دریافت میکنند.
رییس فیفا، جانی اینفانتینو، تاکید کرده است که «تمام درآمدهای حاصل از این تورنمنت به باشگاههای شرکتکننده و از طریق همبستگی به باشگاههای سراسر جهان توزیع خواهد شد، زیرا فیفا حتی یک دلار هم نگه نخواهد داشت. ذخایر فیفا که برای توسعه فوتبال جهانی در نظر گرفته شدهاند، دستنخورده باقی خواهند ماند. این رویداد نمایش زندهای از همبستگی خواهد بود که به طور کلی به نفع باشگاهها در مقیاسی بیسابقه عمل خواهد کرد.»
این تصمیم شورای فیفا اندکی پس از اعلام توافق جهانی با دازن اعلام شد که تخمین زده میشود یک میلیارد دلار (۹۳۴ میلیون یورو) برای پخش جهانی این مسابقات پرداخت کند. این پلتفرم استریمینگ شروع به جستجوی شرکایی برای افزایش پوشش رسانهای کرده و در ایالات متحده با «TNT Sports» و «TelevisaUnivision» به توافق رسیده تا ۱۸ بازی را در کانالهای خطی خود پخش کنند. در زمینه تجاری، کوکاکولا در فوریه چهارمین حامی اعلامشده برای این مسابقات شد. « Rock-it Cargo» تامینکننده لجستیک و «Beyond Hospitality» مسئول مدیریت خدمات مهماننوازی خواهد بود. تمام مسابقات به صورت زنده از طریق دازن که حقوق پخش جهانی را خریداری کرده، قابل مشاهده خواهد بود.
دیدگاه تان را بنویسید