این رؤیاست یا حسرت؟

لحظه پایان قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، لحظه فرو رفتن در یک فکر عمیق برای فوتبال ایران بود. آیا سه باشگاه ایرانی حاضر در این فصل از لیگ قهرمانان، رویای‌شان را زندگی می‌کنند یا یک حسرت بزرگ را تجربه خواهند کرد؟ البته که همگروه شدن با سوپراستارهای دنیای فوتبال، هیجان‌انگیز است اما وقتی هنوز مکان میزبانی تیم‌های ایرانی هم معلوم نشده، چقدر می‌توانیم از برخورد با رونالدو، بنزما، نیمار و سایر ستاره‌ها، غرق لذت و هیجان شویم؟ آیا فوتبال ایران اساسا برای چنین موقعیتی آماده است؟

آریا طاری 

گروه مرگ، به خاطر ما!

سخت‌ترین قرعه ممکن برای تیمی در سید یک قرعه‌کشی لیگ قهرمانان، نصیب پرسپولیسی‌ها شد. تیمی که با بهترین تیم سید دوم یعنی الدحیل، بهترین تیم سید سوم یعنی استقلال تاجیکستان و بهترین تیم سید چهارم یعنی النصر روبه‌رو شد. بدون شک ستاره‌هایی مثل بیرو، از برخورد دوباره با کریس هیجان‌زده می‌شوند اما پرسپولیس تحت هر شرایطی در دیدار هفته اول با النصر تماشاگر ندارد. ماجرایی که از شکایت باشگاه هندی از پست اینستاگرامی عجیب و آماتور این تیم در فصل گذشته نشات می‌گیرد. حتی تصور اینکه رونالدو به ایران بیاید اما در آزادی تماشاگری نباشد، خجالت‌آور است. جالب اینکه یحیی تاکید داشته که این گروه به خاطر حضور پرسپولیس، گروه مرگ شده اما همین پرسپولیس در خانه، روبه‌روی ذوب آهن گل به خودی زده و مقابل نورافکن‌های خاموش به میدان رفته است. بهتر نیست کمی کم‌تر از این خودمان را تحویل بگیریم؟ این را هم یادمان نرود که النصر، فقط کریستیانو نیست. آنها قبلا سوپراستارهایی مثل سادیو مانه، مارسلو بروزوویچ و سکو فوفانا داشتند و به تازگی برای خط دفاع با ستاره سیتی یعنی آیمریک لاپورت قرارداد امضا کرده‌اند.

مهم‌ترین بازی تاریخ نساجی

نساجی قائمشهر در اولین حضور تاریخش در لیگ قهرمانان آسیا، باید با الاهلال عربستان، بمبئی هندوستان و نوبهار ازبکستان روبه‌رو شود. بازی کردن مقابل نیمار، مالکوم، میتروویچ، میلیکونوویچ ساویچ، کولیبالی و یاسین بونو، بدون شک یک تجربه فراموش‌نشدنی برای نساجی‌چی‌ها خواهد بود. با این حال این بازی نه در ورزشگاه وطنی قائمشهر، که دور از ورزشگاه اصلی این تیم برگزار می‌شود. هنوز حتی معلوم نیست که نساجی بتواند در آزادی نیز از رقبا میزبانی کند. نساجی برای اولین بار در همه تاریخش، راهی لیگ قهرمانان شده و شاید هم به این زودی‌ها دیگر به آسیا برنگردد. چقدر حیف که چنین تجربه‌ای، باید به همین سادگی در غیاب سکوهای اصلی حامی نساجی صورت بگیرد. وقتی تیمی حتی یک ورزشگاه استاندارد ندارد، چرا باید در چنین سطحی بازی کند؟ حقیقت آن است که این اتفاق، فقط امتیازهای لیگ فوتبال ایران را در قیاس با لیگ‌های دیگر کم خواهد کرد. با این حال برای مهدی رحمتی و شاگردانش، این یک تجربه به یاد ماندنی خواهد شد.

دو توفان زرد در یک قاب

صدرنشین این روزهای لیگ برتر ایران نیز در گروهی مشترک با الاتحاد عربستان، ای.‌جی‌.ام.‌ک ازبکستان و نیروی هوایی عراق قرار دارد. گروه سپاهان نسبت به دو تیم دیگر ساده‌تر به نظر می‌رسد و این تیم از بیشترین شانس برای صعود از گروه در بین تیم‌های ایرانی برخوردار است. روبه‌رو شدن سپاهان با الاتحاد نیز بازی جالبی را رقم خواهد زد. مورایس قبلا در عربستان سرمربی الهلال بوده و تجربه شکست دادن الاتحاد را هم دارد. برخلاف آن‌چه در رسانه‌ها روی آن تاکید می‌شود، فعلا رابطه بین بنزما و نونو اسپریتو سانتو رابطه خوبی به نظر می‌رسد و کریم به تازگی توانسته اولین گلش را در رقابت‌های لیگ فوتبال باشگاهی عربستان به ثمر برساند. این روزها صحبت از پیوستن محمد صلاح به الاتحاد هم هست. اگر این اتفاق هم رخ بدهد، این تیم عربستانی دیگر عملا در زمین مسابقه بی‌رقیب خواهد بود.

سخت‌ترین قرعه ممکن برای تیمی در سید یک قرعه‌کشی لیگ قهرمانان، نصیب پرسپولیسی‌ها شد. تیمی که با بهترین تیم سید دوم یعنی الدحیل، بهترین تیم سید سوم یعنی استقلال تاجیکستان و بهترین تیم سید چهارم یعنی النصر روبه‌رو شد

برنامه بازی‌ها

سپاهان و نساجی، اولین تیم‌های ایرانی این فصل لیگ قهرمانان هستند که باید به زمین مسابقه بروند. چهارشنبه 27 شهریورماه، سپاهان باید در زمین نیروی هوایی عراق بازی کند و نساجی نیز مهمان بمبئی هند باشد. هر دو بازی به صورت همزمان از ساعت هشت شب برگزار خواهد شد. یک روز بعد یعنی بیست و هشتم شهریور نیز پرسپولیس میزبان النصر خواهد بود. مسابقه‌ای که ساعت سه بعد از ظهر برگزار می‌شود. دور گروهی لیگ قهرمانان آذرماه به پایان می‌رسد تا تکلیف صعود تیم‌ها به مرحله بعدی رقابت‌ها روشن شود.

هر امتیاز، کلیدی است

در گروه‌هایی که تیم‌های ایرانی در آنها حضور دارند، شانس صعود عربستانی‌ها به عنوان تیم اول بسیار زیاد است. با این حال هر امتیاز حتی هر گل، حیاتی خواهد بود. چراکه از هر گروه، فقط یک تیم مستقیما به مرحله بعدی رقابت‌ها راه پیدا می‌کند و در پنج گروه غرب آسیا، تنها سه تیم دوم می‌توانند به دور حذفی برسند. پس کار نمایندگان ایران برای صعود بسیار سخت خواهد بود. به خصوص پرسپولیس که حتی برای دوم شدن در این گروه نیز در رقابت با الدحیل، کار نفس‌گیری خواهد داشت.