از زمان شروع جام جهانی بانوان در سال 1991، هرگز نشده بود که آمریکا در بین چهار تیم برتر قرار نگیرد اما این بار آنها حتی موفق نشدند به جمع هشت تیم برتر تورنمنت برسند. در ادامه یک تورنمنت بسیار ناامیدکننده، آمریکا روبه‌روی سوئد شکست خورد تا سوئدی‌ها حریف ژاپن در یک‌چهارم نهایی این تورنمنت شوند.

از همان ابتدا هم مشخص بود که نبرد آمریکا و سوئد در این مرحله، یک نبرد چالشی خواهد شد. چراکه سوئد به عنوان صدرنشین به این مرحله رسیده بود و آمریکا در دور گروهی، فقط یک برد در کارنامه داشت. عملکرد ضعیف خط حمله تیم مدافع عنوان قهرمانی در این مرحله نیز ادامه پیدا کرد و آنها برای سومین بار متوالی موفق به گلزنی نشدند. این بار در طول 120 دقیقه، آمریکا توپ را بیشتر در اختیار داشت اما شاید در مجموع این بازی سرد، فقط یک موقعیت گل خلق شد که آن هم برای آمریکا بود. سرنوشت این بازی به پنالتی‌ها کشیده شد و سالیوان از آمریکا و رولفو از سوئد، ضربه‌های حساس اول را به گل تبدیل کردند. این روند با گل شدن ضربه‌های لیندزی هوران و الین روبنسون ادامه پیدا کرد. کریستی میوس سومین ضربه پنالتی تیم اول رنکینگ دنیا را نیز از خط دروازه حریف عبور داد اما ناتالی بیورن نتوانست در سومین پنالتی برای تیم سوم رنکینگ فیفا گلزنی کند و این ضربه از دست رفت تا آمریکا در موقعیت ایده‌آلی برای بردن بازی قرار بگیرد. از اینجا به بعد انگار بازیکنان دو تیم دیگر روحیه پنالتی‌زدن نداشتند. مگان راپینو که یکی از مشهورترین ستاره‌های دنیای فوتبال زنان به شمار می‌رود، ضربه‌اش را خراب کرد و همین اتفاق برای ربکا بلامکوئیست از تیم سوئد تکرار شد. پنالتی‌های از دست رفته به همین‌جا ختم نشدند، سوفیا اسمیت نفر بعدی بود که ضربه‌اش را از دست داد. آمریکایی‌ها طوری پنالتی خراب می‌کردند که انگار اصلا دوست ندارند در این تورنمنت باقی بمانند. بعد از چهار پنالتی از دست رفته متوالی، اولیکا بنیسون بالاخره موفق شد گل بزند تا دو تیم در پایان پنج پنالتی اول، به تساوی برسند و همه چیز به ضربه‌های تکی کشیده شود.

اولین پنالتی تک به تک را گلر آمریکا زد. آلیشا نیهر توپ را وارد دروازه کرد و اریکسون از سوئد، به زیبایی جواب او را با یک گل دیگر داد. سپس نوبت به کلی اوهارا رسید که ضربه‌اش را از دست بدهد و سوئد را در یک قدمی پیروزی در این مسابقه بزرگ استوار کند. حماسه سوئدی‌ها در ملبورن با گل شدن ضربه آندره‌آ هرتینگ کامل شد و آنها توانستند پرافتخارترین تیم فوتبال بانوان را از جام جهانی بیرون بیندازند. حالا سوئد در مرحله بعدی باید یک مسابقه بزرگ با ژاپن داشته باشد. به نظر می‌رسد برنده این مسابقه، شانس بسیار زیادی برای قهرمانی این تورنمنت خواهد داشت. در همین سمت جدول البته اسپانیا و هلند نیز حضور دارند و به طور کلی این قسمت، برای همه تیم‌ها بسیار دشوار خواهد بود. حذف آمریکا اما از همین حالا این تورنمنت را به یک تورنمنت پرشگفتی تبدیل کرده است.