مدیر کمپین افراد دچار معلولیت، گفت: متاسفانه این سه سال اخیر جزء سیاه‌ترین روزهای افراد دچار معلولیت بود. ردیف بودجه معلولان حذف شد و هیچ صدایی از وزیر درنیامد از سوی دیگر در برنامه هفتم توسعه حقوق افراد دچار معلولیت نادیده گرفته شد باز هم صدایی از وزیر و رئیس سازمان بهزیستی درنیامد و الان در ۵ سال آینده کشور با توجه به بحران معلولیت و فقر و محرومیتی که به این افراد اعمال می‌شود سیاست مشخصی برای رفع این مشکلات وجود ندارد.

به گزارش گروه شهرنوشت «توسعه ایرانی»، عدم افزایش مستمری به میزان تورم سالانه، حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان، حذف معلولیت و معلولان از برنامه توسعه هفتم، کاهش بودجه اشتغال بهزیستی، عدم راه‌اندازی صندوق فرصت‌های شغلی معلولان، عدم اجرای درست و کامل قانون حمایت از حقوق معلولان، عدم اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، عدم خروجی محسوس از جلسات کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، اجرا نشدن مصوبات ستاد مناسب‌سازی کشور از جمله مشکلاتی است که افراد دچار معلولیت به عنوان یک اقلیت بزرگ در جامعه با آن مواجه هستند. برای رفع این مشکلات -که در دولت سیزدهم به گفته فعالان این حوزه بیشتر نیز شده است- ضروری است که شخصی به عنوان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی منصوب شود که به عملکرد سازمان‌های زیرمجموعه خود نظارت داشته و به مطالبات این اقلیت بزرگ در کشور توجه و برای رفع آن تلاش کند.

در این دوره رئیس سازمان بهزیستی طی 10 روز سه آمار مختلف از اشتغال داد و جالب است که به عنوان دستگاه برتر انتخاب شد و جالبتر اینکه وزیر در نشست خبری خود تمام این آمار اشتغال را نقض کرد که نشان می‌دهد وزیر هیچ نگاه و نظارتی بر عملکرد سازمان بهزیستی نداشته و سازمان بهزیستی کاملا رها شده است

این روزها که بحث انتخاب وزیر و معرفی افراد برای کابینه به رئیس‌جمهور داغ است فعالان این حوزه معتقدند کسی باید در مسند این وزارت خانه قرار بگیرد که به حوزه افراد دچار معلولیت اشراف کامل و توجه ویژه داشته باشد.

 در همین رابطه بهروز مروتی، مدیر کمپین افراد دچار معلولیت در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»، یادآور شد: شرایطی که یک وزیر در حوزه تعاون کار و رفاه اجتماعی باید داشته باشد این است که به حوزه افراد دچار معلولیت مانند حوزه تامین اجتماعی و شستا و انواع اقسام صندوق‌ها و هلدینگ‌ها اهمیت بدهد و به حقوق معلولان اشراف داشته باشد و این با آگاهی داشتن و دستی بر آتش داشتن متفاوت است، بلکه باید مشرف به حقوق افراد دچار معلولیت باشد و بتواند معاونت‌هایی را که در این حوزه وجود دارد، به هم ارتباط دهد. همچنین به عنوان کسی که در کابینه است بتواند از جایگاه خود برای استیفا و اعتلای حقوق افراد دچار معلولیت تلاش کند و فقط به وزارتخانه خود و سازمان بهزیستی بسنده نکند بلکه با تمام وزرایی که در حوزه افراد دچار معلولیت وظایفی دارند ارتباط داشته باشد و از این طریق برای حقوق معلولان کار اجرایی و عملیاتی انجام دهد. 

وزیر کار کلا سازمان بهزیستی را 

رها کرده است

وی ادامه داد: از طرفی باید بر سازمان تحت مدیریت خود یعنی سازمان بهزیستی نیز نظارت داشته باشد و سازمان بهزیستی را به حال خود رها نکرده و کاری به عملکرد آن نداشته باشد. در دولت دوازدهم و وزارت علی ربیعی، وی بازوهای مشورتی در حوزه افراد دچار معلولیت داشته و به این موضوع نیز اهمیت می‌داد و با گروه‌های مختلف جامعه معلولان نشست برگزار و مطالبات را پیگیری می‌کرد. اما در دوره شریعتمداری این جلسات به شدت کم شده و در سه سال اخیر در دولت سیزدهم نه در دوره عبدالملکی و نه در دروه مرتضوی اصلا چنین چیزی معنایی نداشت. بنابراین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت چهاردهم نباید سازمان تحت مدیریت خود را رها کند. مصداق این موضوع این است که در طی سه سال اخیر در هیچ کدام از اتفاقاتی که در مراکز افتاد وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هیچ اعلام موضعی نداشته و اظهار نظری نکرد و به هیچ یک از اعتراضات جامعه معلولان ورود نکرده و هیچ واکنشی به پیگیری مطالبات افراد دچار معلولیت نداشت و این جای تاسف دارد.

ما نظام چند لایه تامین اجتماعی را داریم اما در عمل شاهد اجرای آن نیستیم و عملکردی در این حوزه نمی‌بینیم. باید فردی که به وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌آید به تامین اجتماعی اشراف داشته و با استفاده از سیاست‌های کلی نظام در حوزه تامین اجتماعی فقر و محرومیت را در حوزه افراد دچار معلولیت از بین ببرد و در این راستا تلاش کند

مدیر کمپین افراد دچار معلولیت تصریح کرد: از سوی دیگر در بحث نظارتی و داشتن بازوهای مشورتی، از افراد معلوم‌الحالی استفاده نکند که به واسطه لابی‌گری و واسطه‌گری بتوانند لابی کرده و جزء مشاوران وزارتخانه شوند سال‌های سال ما چنین افرادی را داشتیم که برچسب مشاور وزیر را داشتند اما در واقعیت هیچ کار مثبتی انجام نداده و به شدت خنثی بوده اند. وزیر با جامعه هدف نیز باید ارتباط داشته باشد و بازوی نظارتی و مشورتی داشته و برعملکرد سازمان بهزیستی نظارت داشته باشد. در این دوره رئیس سازمان بهزیستی طی 10 روز سه آمار مختلف از اشتغال داد و جالب است که به عنوان دستگاه برتر انتخاب شد و جالبتر اینکه وزیر در نشست خبری خود تمام این آمار اشتغال را نقض کرد که نشان می‌دهد وزیر هیچ نگاه و نظارتی بر عملکرد سازمان بهزیستی نداشته و سازمان بهزیستی کاملا رها شده است.

وزیر جدید باید برای رفع فقر و محرومیت معلولان تلاش کند

مروتی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه تامین اجتماعی گفت: یکی دیگر از موارد در خصوص سیاست‌های تامین اجتماعی است که رهبر انقلاب بیش از دو سال پیش ابلاغ کرده که متاسفانه مغفول مانده است. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی حتما باید به این موضوع توجه داشته باشد و نظام‌های سیاست‌گذاری حوزه تامین اجتماعی و نظام چند لایه‌ای که برای رفع محرومیت از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده پیگیری کرده و درصدد اجرای آن برای رفاه عموم کشور از جمله افراد دچار معلولیت تلاش کنند. اینکه سیاست‌ها ابلاغ شده و ما نظام چند لایه تامین اجتماعی را داریم اما در عمل شاهد اجرای آن نیستیم و عملکردی در این حوزه نمی‌بینیم جای تاسف و سوال دارد و باید فردی که در این وزارتخانه می‌آید اشرافی به تامین اجتماعی داشته و با استفاده از سیاست‌های کلی نظام در حوزه تامین اجتماعی فقر و محرومیت را در حوزه افراد دچار معلولیت از بین ببرند و برای آن تلاش کنند.

متاسفانه این سه سال اخیر جزء سیاه‌ترین روزهای افراد دچار معلولیت بود. ردیف بودجه معلولان حذف شد و هیچ صدایی از وزیر درنیامد. از سوی دیگر در برنامه هفتم توسعه حقوق افراد دچار معلولیت نادیده گرفته شد باز هم صدایی از وزیر و رئیس سازمان بهزیستی درنیامد 

وی ادامه داد: همچنین در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلان کشور اگر وزیر به حوزه افراد دچار معلولیت اشراف داشته و مطالبه‌گر باشد می‌تواند از پتانسیل مجلس در حوزه سیاستگذاری استفاده کند. متاسفانه این سه سال اخیر جزء سیاه‌ترین روزهای افراد دچار معلولیت بود. ردیف بودجه افراد دچار معلولیت حذف شد و هیچ صدایی از وزیر در نیامد از سوی دیگر در برنامه هفتم توسعه حقوق افراد دچار معلولیت نادیده گرفته شد بازهم صدایی از وزیر و رییس سازمان بهزیستی در نیامد و الان در ۵ سال آینده کشور با توجه به بحران معلولیت و فقر و محرومیتی که به این افراد اعمال می‌شود سیاست مشخصی برای رفع این مشکلات وجود ندارد. 

اینکه وزیر با شعار حمایت از حقوق معلولان به سر کار بیاید و فردا بگوید که بودجه نیست و هزار و یک بهانه بیاورد اصلا قابل قبول نیست. باید بررسی کنند و اگر نمی‌توانند از همین الان ورود نکنند اما اینکه الان قبول کنند و فردا مانند دیگران بگویند که نمی‌توانند و بودجه نیست از نظر ما قابل قبول نیست

سازمان بهزیستی به ضرر معلولان کار می‌کند

مدیرکمپین افراد دچار معلولیت تصریح کرد: ما نه تنها شاهد سیاست‌گذاری در این حوزه نبوده‌ایم بلکه براساس مستنداتی که داریم شاهد بوده‌ایم که سازمان بهزیستی به ضرر معلولان کار می‌کند و این نشان می‌دهد که وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی کلا سازمان بهزیستی را رها کرده است و تلاشی برای نظارت بر این مجموعه ندارد. درصورتی که وزیر می‌تواند از ارتباطات خود با مجلس استفاده کرده و بتواند در قانون‌گذاری و به روزرسانی قانون که بسیار مهم است فعالیت کند. در واقع اول اجرای قانون اهمیت دارد و بعد از آن پیگیری به روزرسانی و رفع نواقص اهمیت دارد و وزیر می‌تواند از طریق ارتباط با مجلس این موضوعات را پیگیری کند و با توجه به مانیفست دکتر پزشکیان امیدواریم به این مانیفست عمل کرده و حقوق افراد دچار معلولیت ارتقا پیدا کند. 

مروتی خاطرنشان کرد: اینکه با شعار حمایت از حقوق افراد دچار معلولیت وزیر به سر کار بیاید و فردا بگوید که بودجه نیست و هزار و یک بهانه بیاورد اصلا قابل قبول نیست چراکه بررسی کنند و اگر نمی‌توانند از همین الان ورود نکنند اما اینکه الان قبول کنند و فردا مانند دیگران بگویند که نمی‌توانند و بودجه نیست از نظر ما قابل قبول نیست. 

وی ادامه داد: در سه سال اخیر یکی از افتخارات‌ دولت سیزدهم برگزاری چهار جلسه در خصوص هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون بود که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شد اما ما در عمل شاهد اتفاقات محسوسی برای افراد دچار معلولیت نبوده‌ایم یعنی ما می‌بینیم که جلسات برگزار می‌شود اما خروجی آن جلسات به نتیجه مطلوب منتج نمی‌شود یا در کمیته ستاد مناسب‌سازی کشور می‌بینیم که خودشان اذعان دارند که مصوبات اجرا نمی‌شود بنابراین اگر وزیر قدرتمندی باشد که بر حوزه افراد دچار معلولیت اشراف داشته باشد و بتواند با استفاده از افراد این جامعه هدف و خوشنامان و باسابقه‌های این حوزه استفاده کند می‌تواند کارهای خوبی را انجام دهد و این انتظار و مطالبه ما است و امیدواریم که باتوجه به مانیفست دکتر پزشکیان شاهد رفع مشکلات در حوزه افراد دچار معلولیت باشیم.