آریا طاری

کنفدراسیون فوتبال آسیا بالاخره بعد از چهار دوره برگزاری آزمایشی، اولین دوره لیگ قهرمانان زنان آسیا را به صورت رسمی برگزار می‌کند. از آنجایی که تیم‌های فعال در فوتبال مردان ملزم شده‌اند که به عرصه زنان هم ورود کنند، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده لیگ قهرمانان زنان آسیا با تغییرات مهمی روبه‌رو شود. حالا اما نخستین دوره این رقابت‌ها در پیش است و تیم‌ها برای اینکه نشان دهند چقدر جای‌ این مسابقات در تقویم آسیا خالی بود، به میدان خواهند رفت. 

اولین دوره این رقابت‌ها قرار است با حضور 21 تیم برگزار شود که هشت تیم در مرحله گروهی حضور دارند و 13 تیم برای کسب چهار سهمیه مرحله گروهی در رقابت‌های انتخابی شرکت می‌کنند. خاتون بم که در فصل گذشته لیگ برتر زنان ایران برای دهمین بار عنوان قهرمانی را به دست آورد، اولین نماینده تاریخ فوتبال زنان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. این تیم البته برای رقابت در این میدان باید از مسابقات انتخابی عبور کند؛‌ چراکه کنفدراسیون فوتبال آسیا نحوه تخصیص سهمیه به تیم‌ها برای حضور در مرحله گروهی و یا انتخابی را منوط به رتبه کشورها در رنکینگ فیفا کرده است و با توجه به وضعیت تیم ملی زنان ایران، خاتون در بین تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله انتخابی قرار گرفت. خاتون بم در سید اول با تیم‌های نسف‌قارشی ازبکستان، میوادی میانمار، خاتون ایران و اُدیشا هند قرار گرفت و براساس قرعه‌کشی انجام شده، خاتون که در دو فصل گذشته هم در مسابقات آزمایشی جام باشگاه‌های آسیا حضور داشت، باید با تیم‌های آرتی‌سی بوتان و کیچه هنگ‌کنگ در مرحله انتخابی اولین دوره رسمی لیگ قهرمانان زنان آسیا رقابت کند. دو تیمی که برای صعود از مرحله انتخابی دست به هر کاری خواهند زد و طبیعتا نماینده کشورمان برابر این دو رقیب خود کار آسانی  نخواهد داشت. 

آرتی‌سی بوتان به عنوان تیم میزبان در گروه چهارم حضور دارد و شاگردان مرضیه جعفری باید برای تقابل با این تیم عازم کشور بوتان شوند. نکته مهم آنکه مرحله انتخابی با حضور 13 تیم در یک گروه چهار تیمی و سه گروه سه تیمی دنبال خواهد شد و از هر گروه یک تیم به مرحله گروهی رقابت‌ها راه پیدا می‌کند تا رسما اولین دوره لیگ قهرمانان زنان آسیا با حضور 12 تیم در مرحله گروهی پیگیری شود که خاتون برای رسیدن به مرحله گروهی مسیر دشواری را مقابل خود می‌بیند. مسابقات انتخابی از چهار تا 10 شهریور برگزار می‌شود و  شاگردان جعفری یکشنبه چهارم شهریور به مصاف نماینده بوتان می‌روند و شنبه دهم شهریور هم مقابل کیچه از هنگ‌کنگ قرار می‌گیرند. نمایندگان بوتان و هنگ‌کنگ هم روز چهارشنبه هفتم شهریورماه رودرروی هم قرار می‌گیرند. خاتون بم در صورتی که مرحله انتخابی را با موفقیت پشت سر بگذارد و به مسابقات اصلی صعود کند، باید در گروه دوم مرحله گروهی مسابقات با تیم‌های کالج اسکالرز تایلند، کایا ایلویلو فیلیپین و ملبورن‌سیتی استرالیا رقابت کند که میزبان این گروه تایلند است.