بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در گذشته بعید بود که برای امرار معاش، حتی در دستگاه‌هایی مثل آموزش و پرورش هم نیازمند داشتن شغل دوم باشند.

«محمد فردی» بازنشسته وزارت جهاد کشاورزی از استان گیلان با بیان این مطلب در رابطه با وضعیت معیشتی خود می‌گوید: عدم اجرای همسان‌سازی حقوق و معطل نگهداشتن ما بازنشستگان صندوق کشوری برای اجرای آن، باعث مشکلات جدی در معیشت ما بازنشستگان شده، به نحوی که با داشتن مدرک کارشناسی ارشد و به عنوان کارشناس فنی وزارت کشاورزی نیز برای امرار معاش به عنوان راننده تاکسی اینترنتی کار کنم تا دخل و خرج من بخواند. قاعدتا بازنشستگان و نیروهای رده پایین‌تر وضعیت بدتری دارند و در صورت‌ عدم اجرای همسان‌سازی وضع بدتر خواهد شد. وی با اشاره به اینکه «فیش حقوقی بازنشستگان جهاد کشاورزی گاه در سطح بازنشستگان تامین اجتماعی و حدود ۱۵ میلیون تومان است»، گفت: دقیقا در دوران بازنشستگی هزینه‌های زندگی افراد و خانوارهای کهنسال بیشتر می‌شود و در این میان هزینه‌های درمانی نیز گاه از جیب خودمان به صورت آزاد پرداخت می‌شود. در این شرایط که بسیاری فرزندان جوان داریم، با هزینه‌های کمرشکن زندگی نمی‌توانیم بدون شغل اول و دوم امرار معاش کنیم و این درحالی است که بازنشستگان برخی دستگاه‌های رده بالای دولتی، بدون اجرای همسان‌سازی به قدری دریافتی دارند که می‌توانند برخی مخارج فرزندان خود را نیز متقبل شوند!

این بازنشسته صندوق کشوری تصریح کرد: انتظار بازنشستگان تمام دستگاه‌ها به ویژه در وزارتخانه‌هایی مثل جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های هم سطح، اجرای همسان‌سازی حقوق است تا فشار مالی بر بازنشستگان کاهش یابد.