جام ملت‌های اروپا از روز گذشته وارد مرحله حذفی شد تا هیجان این رقابت‌ها رنگ و بوی دیگری بگیرد و حساس‌تر دنبال شود. مرحله گروهی این مسابقات در حالی به پایان رسید که با تمام نتایج غیرقابل پیش‌بینی و گاها دور از انتظارش، یک چهره ماندگار داشت. عقاب‌های سرخ فوتبال ملی اروپا چهره‌ای به یاد ماندنی و قابل توجه را در مرحله گروهی از خود بر جای گذاشتند.

به گزارش فوتبال 360، اتریشی‌ها اگر در گروه خودشان سوم هم می‌شدند مورد سرزنش قرار نمی‌گرفتند. چنانچه عنوان سوم، حذف از یورو 2024 را رقم می‌زد هم فاجعه‌ای رخ نمی‌داد. اتریش اما در گروهی که فرانسه و هلند در آن حاضر بودند، سرگروه نام گرفت. رالف رانگنیک روی متفاوتی از شیوه کارش را نسبت به دوران حضورش در منچستریونایتد به نمایش گذاشت. اتریش و رانگنیک نشان دادند ورود فوتبال یک کشور به وادی بزرگان و قدرت‌های برتر چگونه است. آنها آرام رشد کردند، کم کم تبدیل به یک تیم مطمئن شدند، بی سر و صدا و با کیفیت به مرحله نهایی جام ملت‌های اروپا رسیدند و سر و صدای اصلی و کیفیت ویژه را برای مرحله گروهی یورو 2024 گذاشتند. آنها تا همین جا هم برنده اهداف خودشان هستند؛ حتی اگر راهی به دور یک‌چهارم نهایی بازی‌ها پیدا نکنند.

بازی اول؛ سعی و خطا

با فرانسه بازی داشتند. تیمی که اگر قدرت‌مندترین ترکیب حاضر در رقابت‌ها را نداشته باشد، یکی از سه ترکیب قدرتمند این مسابقات نام دارد. تیم فینال‌های جام جهانی، تیم امباپه و هنرنمایی‌اش، تیم کانته و قابلیت‌هایش وتیمی سرشار از مهره و ستاره‌های آماده. در این شرایط انتظار می‌رفت رالف رانگنیک رویکردی محافظه‌کارانه در پیش بگیرد تا از شکست سنگین شاگردانش جلوگیری کند. با این حال شاگردان مرد آلمانی ظاهرا در دوران حضور او روی نیمکت به اندازه کافی دل سرمربی خودشان را برای ارائه بازی جسورانه در هر مسابقه‌ای قرص کرده بودند. رانگنیک هم برای بازیکنانش دستاوردهایی داشت و آنها را با اعتماد به نفس به میادین می‌فرستاد. رهاوردی به بزرگی پیاده‌سازی یک سبک مدرن فوتبال در یک تیم ملی متوسط، چهره اتریش در بازی اول را برخلاف ذهنیت اولیه از این تیم رقم زد. جسور بودند و سرسخت! اجازه عبور نمی‌دادند و حریف را هم تحت فشار قرار می‌دادند. این تیم در همان بازی اول ثابت کرد در این دوره از جام ملت‌های اروپا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شکست برابر فرانسه و امباپه و از دست دادن امتیاز در این بازی دشوار روحیه آنها را تحت تاثیر قرار نمی‌داد. آنچه در این بازی تاثیرگذار به نظر رسید، چهره جدید تیم ملی اتریش در یک رقابت بزرگ بین‌المللی بود. آنها نه با خیال آسوده از صعود و نه در یک بازی دوستانه، بلکه پیش روی یکی از بزرگ‌ترین مدعیان قهرمانی رقابت‌ها دست به آزمون و خطا زدند و جسورانه نگاه‌ها را به خودشان خیره کردند. 

بازی دوم؛ رجزخوانی و اقتدار

وقت سعی و خطا سپری شد. اتریش به عنوان یک تیم باکیفیت مسابقات را شروع کرد و با تجربه رویارویی مقابل فرانسه این بار در پی کسب امتیاز بود. آنها آزمون خودشان را در سخت‌ترین شرایط ممکن و برابر فرانسه برگزار کردند و برای امتحان آسان تقابل با لهستان کاملا آماده به نظر می‌رسیدند. آمادگی فقط یک جنبه بازی دوم اتریش نام داشت. این بار پرسینگ شدید و بازی بالای شاگردان رانگنیک به فتح یک مسابقه و کسب سه امتیاز انجامید. این سه امتیاز حیاتی را پسران رانگنیک برایش به ارمغان آوردند تا این بار پس از دیدن چهره جسور اتریش، شاهد سیمای مقتدر این تیم هم باشیم؛ سیمایی که با هیبت شمال اروپایی‌اش برای رقبا رجزخوانی می‌کرد و بزرگ و کوچک آنها را به مبارزه می‌طلبید. 

بازی سوم؛ لبخند پیروزی

هرچه تلاش کنید، عرق بریزید، زمین بخورید، بلند شوید، تدبیر داشته باشید، همکاری کنید و همه راه‌های رسیدن به موفقیت را هم که با لذت پیمودن مسیر آن پشت سر بگذارید، باز هم شیرینی لبخند رسیدن به هدف چیز دیگری است. لبخندی که مقابل هلند بر لبان اتریش نشست. لاله‌های نارنجی زیر یورش و کیفیت بالای اتریش پرپر می‌شدند و در این رقص گل‌های پرپر شده، عقاب سرخ فوتبال اروپا لبخند می‌زد. هلند را بردند. آنها نایب قهرمان جام‌های جهانی، تیم سرزمین تئوریسین‌ها و آکادمی‌های فوتبال، هواداران پرشور به خیابان آمده آنها و نام بزرگ لاله‌های نارنجی را با شهامت هرچه تمام‌تر و با کیفیتی ویژه و چشم‌نواز، بدون گل خورده شکست دادند تا نقاب روی صورت اتریش بیش از پیش کنار برود و لبخند این چهره به یادماندنی را هم ببینیم. 

ادامه تاریخ‌سازی

سرگروهی به نفع این چهره در حال رونمایی تمام شد. آنها حالا به مصاف ترکیه خواهند رفت؛ رقیبی که تا همین جا هم به اندازه کافی در آلمان زندگی کرده و شادی‌های پس از گلش را جشن گرفته. البته ترکیه حریف آسانی نیست اما این حریف و هر حریف دیگری باید بداند برابر اتریش مقابل یک سبک بازی می‌کند. یا به عبارت بهتر مقابل بهترین نسخه و نماینده از یک سبک مدرن فوتبال به میدان می‌رود. در صورت برتری برابر ترکیه و صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی هم در سخت‌ترین شرایط مقابل هلندی قرار می‌گیرند که پیش از این برابرش لبخند پیروزی زدند. به این ترتیب مسیر برای اتریش و رانگنیک و گگن پرسینگ جذاب و موفق آنها تا نیمه‌نهایی هموار به نظر می‌رسد. با تماشای بازی‌های اتریش در این دوره از جام ملت‌های اروپا احتمالا در حال دیدن یک تاریخ‌سازی هستیم.