روز سه‌شنبه (۱۵ اسفند) نشست شورای عالی کار برگزار خواهد شد اما دو روز مانده به این نشست «داوود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سخنانی به موضوع دستمزد کارگران ورود و اعلام کرد که حقوق و دستمزد باید مطابق با مقتضیات اقتصادی کشور و تورم انتظاری افزایش یابد.

به گزارش ایلنا، منظور نسبت به از کنترل خارج شدن تورم پس از افزایش دستمزد کارگران هشدار داد و افزود: آنچه مبنای پیشنهاد و تصمیم ما در دولت برای افزایش حقوق و دستمزد است، تورم انتظاری سال آینده است. امیدواریم در مذاکرات میان تشکل‌های کارگری و دولت بر همین مبنا به یک نرخ معقول افزایش دستمزد برسیم تا موضوع تورم انتظاری از کنترل خارج نشود.

«آیت اسدی» عضو اصلی کارگری شورای عالی کار در پاسخ به این اظهارات که به گفته او «مداخله نابه‌جا در امر تعیین دستمزد کارگران است» می‌گوید: به اعتقاد بنده این دوستان خیرخواه نیستند. دو ماه است که ما را درگیر مزد منطقه‌ای کرده‌اند و این یعنی آدرس اشتباه دادن و کار را به بیراهه بردن. به آقای منظور می‌گویم لطفاً از مظلومیت و حجب و حیای جامعه کارگری سوءاستفاده نکنید! اتفاقاً آنکه باید در مورد سرکوب مزدی سال قبل پاسخگو باشد، شخص شما و تیم همراه‌تان است!

او اضافه می‌کند: آقای منظور! شما مصر بودید که می‌خواهیم تورم را کنترل کنیم و اجازه نمی‌دهیم نرخ آن بالای ۲۰درصد برود. چه شد و چرا هنوز هم به این وعده خود عمل نکرده‌اید؟! کسانی که به همه وعده‌های خود عمل کرده و با همه سختی‌ها پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند، همین جامعه نجیب کارگری است که شما با منافع جمعی آن بازی می‌کنید!

اسدی با بیان اینکه «اگر حرف کارگران و نمایندگان کارگری را قبول ندارید، از مراکز علمی معتبر استعلام کنید که افزایش دستمزد واقعاً چه اثری بر تورم دارد» می‌افزاید: از این صحبت‌ها پیداست که امسال هم مانند سال گذشته، تیم اقتصادی دولت قصد دارد «سرکوب مزدی» را در دستور کار قرار دهد. به شدت مخالف این سوگیری‌ها و این اظهارات نسنجیده هستیم و انتظار داریم وزارت کار براساس وظیفه ذاتی خود، هرچه زودتر جلسات کمیته دستمزد را برگزار کند و یک گزارش جامع از هزینه‌های زندگی و نرخ سبد معیشت تهیه و به رئیس‌جمهور هم ارائه شود.

به گفته این عضو کارگری شورای عالی کار، تقاضای نمایندگان کارگری این است که مذاکرات مزدی امسال به صورت زنده از صداوسیما پخش شود تا همه ببینند و قضاوت کنند.

اسدی در مورد اخراج غیرقانونی «علی خدایی» عضو کارگری شورای عالی کار از سوی وزارت کار و احتمال بازگشت وی به نشست‌های این شورا گفت: خواستار بازگشت وی شده و در آخرین جلسه شورای عالی کار، نامه‌ای با امضای ۵ نفر از اعضای شورا ارائه دادیم که باید این نماینده کارگری حتما بازگردد. تاکید می‌کنم با جدیت خواستار بازگشت وی هستیم و هر نوع برخوردی جز بازگشت خدایی به شورای عالی کار، یقیناً به معنای دخالت در امور تشکل‌های کارگری و به رسمیت نشناختن اصل سه‌جانبه‌گرایی‌ست.