سفیر اسبق ایران در شوروی، خطاب به مجلس:
نام وزارت خارجه را به وزارت تشریفات روابط خارجی تغییر دهید
![نام وزارت خارجه را به وزارت تشریفات روابط خارجی تغییر دهید](https://static3.toseeirani.ir/thumbnail/4VHwsa523Ak2/xBsWioF62eYGs_ZiuP0zXEkSUM5jven1O2d9YtBDYwh4Apf5-3CqfzfbQs90FzNEPVyFofO-pmBd3-bDzxbFvkB0a5xZ0RyW5aIhOaCd9MKBPUtlbzx5yA,,/%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%82.jpg)
سفیر اسبق ایران در شوروی در نامهای خطاب به مجلس با اشاره به اینکه اخیرا مجلس در قانون برنامه هفتم در ماده ۱۰۰ نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی و وزارت اطلاعات را از هماهنگ شدن با وزارت خارجه مستثنی کرده، نوشت: بر اساس نگاه قانوننویسان مجلس و برای تکمیل آن تا وزارت خارجه به روشنی به وظیفه اصلی خود بپردازد و بیهوده توان خود را برای امور غیر مربوطه هدر ندهد پیشنهاد میشود در قانون مربوطه نام وزارت خارجه نیز به وزارت تشریفات روابط خارجی تغییر یابد.
ناصر نوبری ادامه داد: بنظر میرسد باید این قانون تکمیل شود و لیست استثناها بیشتر شود. باید وزارت اقتصاد و صمت و کلیه دستگاههای اقتصادی برای حذف بوروکراسی و رفع موانع و توسعه روابط اقتصادی و تجاری هم مستثنی شوند...
به گفته وی، البته در جهان عمدتا روال معکوس برقرار است و بویژه در کشورهای مهم وزارتخارجه نهاد دوم کشورها میباشد و عمدتا وزیرخارجه نفر دوم کشورهاست.
سفیر اسبق ایران در شوروی با اشاره به اینکه قانون فعلی مجلس میگوید روابط نظامی لازم نیست با سفیر و سفارت هماهنگ شود؛ به تشریح نقش کلیدی سفارت در قراردادهای اجرایی چند میلیارد دلاری سلاحهای استراتژیکی اعم از میگ۲۹ و سوخو۲۴ و زیردریائیها و موشکها و تانکها و...، پرداخت.
در پایان این نامه میخوانیم: دوستان نماینده، اعتبار سفیر و سفارت و وزارتخارجه اعتبار و قوت کشور است. برقراری روابط از موضع قدرت و اعتبار بالا بسیار بیشتر موجب توسعه روابط میشود. این اعتبار را شما نمایندههای محترم در تغییر این قانون و حذف هرگونه استثناء در آن ماده نشان دهید. اگر قادر بدان نیستید حداقل کل آن ماده را حذف کنید. در اصل اعتبار و قوت وزارتخارجه نه بخشنامهای با ماده شما ایجاد و نه با ماده شما رفع میشود.
دیدگاه تان را بنویسید