سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به فعالیت دادگاه‌های ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی گفت: این شعب در سال ۹۸ در تهران رای به محکومیت قطعی ۲۶۰ مفسد اقتصادی، ۳۳ مفسد اقتصادی در خراسان، ۳۱ مفسد اقتصادی در استان فارس، ۳۰ مفسد اقتصادی در استان اصفهان، ۱۱ مفسد اقتصادی در استان هرمزگان، سه مفسد اقتصادی در استان گلستان و سه مفسد اقتصادی در استان قم دادند. غلامحسین اسماعیلی روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری سال ۹۹ که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده اکبر طبری گفت: پرونده این فرد به دادگاه رفته است و تشریفات برگزاری دادگاه در حال انجام است؛ پیش‌بینی می‌کنیم اولین جلسات رسیدگی به این پرونده در اردیبهشت امسال برگزار شود.

نجفی مشمول مرخصی نمی‌شود

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم اعطای مرخصی به محمدعلی نجفی و اینکه یکی از هم بندهای وی مبتلا به ویروس کرونا شده، گفت: این ادعا که از افرادی که در بند و اندرزگاهی که آقای نجفی در آن حضور دارد، یک نفر مبتلا شده، صحت ندارد. وی افزود: آقای نجفی چون هنوز رأی محکومیت قطعی نگرفته، از دایره شمول مرخصی خارج است و با قرار بازداشت در زندان به سر می‌برد و بعد از قطعی شدن رأی صادره، نسبت به مرخصی وی نیز تصمیم گرفته می‌شود.

آخرین وضعیت زندانیان فراری

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت زندانیان فراری گفت: در این ایام متاسفانه یکی دو حادثه در برخی زندان‌ها از جمله زندان سقز داشتیم که با توطئه برخی زندانیان، همچنین احتمال تبانی و سهل‌انگاری برخی کسانی که در زندان فعالیت می‌کردند، رخ داد. وی ادامه داد: بلافاصله اعلام کردیم که حتما هم باید این زندانیان دستگیر و هم با افراد مقصر برخورد شود و با آنهایی که در این ماجرا نقش داشتند و در زندان کار می‌کردند و قصور کردند برخورد شده است یعنی پرونده تشکیل شده و برخی بازداشت شدند. اسماعیلی اظهارداشت: همچنین با همکاری نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه و مجموعه زندانبانی بیشتر زندانیان فراری دستگیر شدند، عده ای خود معرف بازگشتند و اکنون به تعداد انگشت شمار بیرون هستند و تعدادی خودشان بازگشتند. سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: عامل اصلی و طراح توطئه دستگیر شده و کسانی که هنوز دستگیر نشده‌اند جرم سنگین نداشته‌اند و فریب خورده‌اند. این اتفاق درس و هشداری شد برای عوامل زندانبانی و معلوم شد توطئه و سهل انگاری اتفاق افتاده است.