سعید طالبی چابک

در جمع چهار تیمی که به مرحله نیمه‌نهایی یورو 2024 رسیدند، خبری از شگفتی و نامی غیرقابل انتظار نیست. انگلیس در یک بازی سخت توانست در ضربات پنالتی از سد سوئیس بگذرد و از قرعه نسبتا آسانی که در یورو 2024 سهمش شده بود، به سختی خودش را به جمع چهار تیم پایانی برساند. هلند هم در حالی که با یک گل از ترکیه آماده وینچنزو مونتلا عقب بود، توانست با حوصله و فوتبال منسجمی که ارائه داد، کامبک بزند و در همان وقت قانونی بازی را ببرد تا تنها بازی این مرحله که به وقت اضافه کشیده نشد بازی هلند و ترکیه باشد.

اسپانیا و فرانسه هم که از آن سوی جدول بازی‌‌ها به نیمه‌نهایی رسیدند، از مسیر سخت‌تری عبور کردند. آنها هم در مرحله گروهی با قرعه نسبتا دشواری روبه‌رو شدند و هم در مرحله یک‌چهارم پایانی مجبور شدند مقابل حریفانی سخت قرار بگیرند. اسپانیا برای حضور در نیمه‌نهایی آلمانِ میزبان را از پیش رو برداشت و فرانسه هم در ضربات پنالتی کریستیانو رونالدو و یارانش را از گردونه مسابقات حذف کرد. حالا چهار تیم بزرگ و قدرتمند فوتبال اروپا ادامه مسابقات را برگزار خواهند کرد. چهارراه قهرمانی آماده است تا به زودی شاهد سبقت دو تیم از دو تیم دیگر و تعیین فینالیست‌ها باشد.

هلند رونالد کومان حالا هلندی بازی می‌کند 

بعد از مرحله گروهی و صعود هلند به مرحله حذفی به عنوان تیم سوم، عده زیادی دیگر امیدی به هلند نداشتند و اسم این تیم را از جمع مدعیان قهرمانی کنار گذاشتند. رونالد کومان و هلندی‌ها در مواجهه با این دیدگاه صبر کردند. کاری که در بازی‌های هلند هم مشهود است و به خوبی مشخص است که صبوری و ادامه دادن به مسیری که برای خودشان روشن است را خوب یاد گرفته‌اند و بخشی از فلسفه فوتبال‌شان است. کومان قبل از اولین بازی دور حذفی مقابل رومانی به هواداران وعده داد که هلند متفاوتی را خواهند دید.

هلندِ رونالد کومان که حالا هلندی‌تر هم بازی می‌کند، مزد صبر و فوتبال رو به جلویی که بازی می‌کند را گرفت و با نتیجه دو بر یک میزبان دوم مسابقات یعنی ترکیه را جلوی چشمان رجب طیب اردوغان از پا درآورد تا ماجراجویی تیم جذاب مونتلا قبل از رسیدن به نیمه‌نهایی به پایان برسد

در همان بازی لاله‌های نارنجی نشان دادند که آماده پیاده کردن نقشه‎‌های کومان و محقق کردن وعده‌هایش هستند. در بازی با ترکیه هم هلند طراوت و خلاقیت مناسبی در فاز حمله داشت و با توجه به اینکه در پایان نیمه اول بازنده به رختکن رفت، با همان صبر و حوصله و اعتماد به مسیر روشنی که پیش رو دارند، جلو رفتند. فشارهای ترکیه مونتلا برای افزایش اختلاف به دو گل ادامه داشت و دروازه‌بان هلند در چند صحنه ناجی دروازه تیمش شد. دی‌فرای و ون‌دایک هم چندین بار موفق شدند حملات ترک‌ها را به خوبی بلاک کنند. هلندِ رونالد کومان که حالا هلندی‌تر هم بازی می‌کند، مزد صبر و فوتبال رو به جلویی که بازی می‌کند را گرفت و با نتیجه دو بر یک میزبان دوم مسابقات یعنی ترکیه را جلوی چشمان رجب طیب اردوغان از پا درآورد تا ماجراجویی تیم جذاب مونتلا قبل از رسیدن به نیمه‌نهایی به پایان برسد.

دوست نداشتنی مثل ساوت‌گیت 

انگلیس گرت ساوت‌گیت یکی دیگر از تیم‌های راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی یورو 2024 است. تیمی که در هیچ‌کدام از بازی‌های مرحله گروهی و حذفی شمایل یک تیم برنده و مدعی جام را نداشته است. آنها در تمامی بازی‌ها برای شکست دادن حریف با مشکل مواجه شدند و در هر دو مسابقه مرحله حذفی تا دقایق پایانی بازی درگیر فرار از شکست بودند. تلاشی که حتی تا وقت‌های تلف شده هم ادامه پیدا کرد.

انگلیس که یکی از فینالیست‌های دوره قبل یورو بود، حالا هم در شرایطی قرار گرفته که می‌تواند با عبور از هلند، حضورش در فینال را تکرار کند. تیم گرت ساوت‌گیت از نظر کیفیت مهره‌هایش از همان ابتدا و به طور مشخص جزو بهترین تیم‌های این دوره محسوب می‌شد. اما درخشش و دوست‌داشتنی بودن برای تیمی که دوست‌نداشتنی‌ترین سرمربی جام را روی نیمکتش دارد، کار سختی است.

انگلیس تحت هدایت ساوت‌گیت سردرگم و شلخته بازی می‌کند. انتقال توپ بین خطوط انگلیس به شدت با مشکل مواجه است و با وجود این همه ستاره، در خلق موقعیت روی دروازه حریفان اصلا خوب عمل نمی‌کند. اسکواد اولیه تیم در هر بازی سوال‌برانگیز است. عدم استفاده از کو پالمر و ترنت الکساندر آرنولد در ترکیب اصلی و در مورد آرنولد حتی عدم استفاده از او تا دقایق پایانی بیشتر بازی‌ها و ضعف استونز و واکر در پوشش‌های دفاع، انگلیس را متزلزل کرده و شمایل مدعی قهرمانی بودن این تیم را به طور کلی محو کرده است. تماشاگران بیشتر از اینکه شاهد خیز سه‌شیرها برای بردن جام در آلمان باشند، دست و پا زدن تیم برای فرار از باتلاقی که ساوت‌گیت طراحی کرده است را به تماشا نشسته‌اند. تیمی که تمام چالش‌هایش را با تبصره و تک‌ماده گذرانده و در 10 دقیقه پایانی وقت‌های اضافه برابر سوئیس آنها بودند که دعا می‌کردند داور هرچه زودتر سوت پایان بازی را بزند و نوشته‌های روی بطری آب جوردن پیکفورد به کارشان بیاید.

انگلیس تحت هدایت ساوت‌گیت سردرگم و شلخته بازی می‌کند. انتقال توپ بین خطوط انگلیس به شدت با مشکل مواجه است و با وجود این همه ستاره، در خلق موقعیت روی دروازه حریفان اصلا خوب عمل نمی‌کند. با این حال قهرمانی حتی وقتی با ساوت‌گیت هم به دست بیاید جذاب است

همین انگلیس اما نکات روشنی دارد که می‌تواند با توجه به آنها هنوز به ادامه مسیرش امیدوار باشد. حضور تک‌ستاره‌هایی که به اندازه زدن یک گل در مستطیل سبز اعتبار دارند. بلینگام، کین، ساکا! ستاره‌هایی که وقتی توی زمین هستند، برای به ثمر رساندن یک گل و باز کردن یک گره کور از بازی تیم‌شان راهگشا خواهند بود؛ حتی اگر ساوت‌گیت روی نیمکت نشسته باشد. علاوه بر این در اتمسفر درون تیم خبری از نارضایتی سکوها و کارشناسان نیست. بازیکنان روی نیمکت هم از لحظه‌ای که وارد زمین می‌شوند کاملا بر اساس دستورات تاکتیکی مربی‌شان و در خدمت تیم هستند. به یک نمونه توجه کنید؛ آرنولد پنج دقیقه مانده به پایان وقت اضافه دوم وارد زمین می‌شود. در همان پنج دقیقه در سمت راست زمین و در کنار خط قرار می‌گیرد تا در صورت امکان توپ‌های بلند روی دروازه سوئیس بفرستد. پس از پایان بازی مصمم و مطمئن پشت آخرین ضربه پنالتی انگلیسی‌ها می‌ایستد و به زیبایی و راحتی گلش می‌کند. کنار دروازه می‌ایستد و همه بازیکنان به سمت بازیکنی می‌دوند که فریاد شادی و لبخندش استادیوم را پر کرده. بازیکنی که سهمش از این بازی فقط پنج دقیقه و یک ضربه پنالتی بوده است. انگلیس با تبصره و تک‌ماده بالا می‌آید. اما چه کسی گفته که در آینده اتفاقات بهتری برایش رقم نخواهد خورد؟ قهرمانی حتی وقتی با ساوت‌گیت هم به دست بیاید جذاب است.

آقای گل جام 

به جدول گلزنان جام که نگاه می‌کنیم از جمع بازیکنانی که با سه گل زده در صدر قرار گرفته‌اند، فقط کودی گاگپو شانس این را دارد که تعداد گل‌هایش را افزایش دهد. با حذف آلمان و گرجستان و اسلواکی سایر سه گله‌های جام با همان سه گل به کار خود پایان دادند. یورو 2024 ممکن است به آقای گل‌هایی با همان سه گل زده راضی شود. 

برای چهار تیم باقی‌مانده در جام حداکثر دو بازی باقی‌مانده. فرانسه که با آمار عجیب گل‌هایش و تک گلی که امباپه از روی نقطه پنالتی وارد دروازه لهستان کرد، کمترین شانس را برای معرفی آقای گل مسابقات دارد. از اسپانیا دنی اولمو و فابین رویز دو گله هستند و اولمو با توجه به نقشی که در اسپانیای دلوفئونته ایفا می‌کند، شانس بیشتری برای افزایش تعداد گل‌هایش دارد. در انگلیس هم جود بلینگام و هری کین دو گل به ثمر رسانده‌اند. هر دو بازیکن فرصت مناسبی دارند تا در بازی مقابل هلند هم به صدر جدول گلزنان برسند و هم با متوقف کردن هلند اجازه ادامه حضور در جام را به گاکپو سه گله و مالن دو گله ندهند. آقای گل یورو 2024 برای آقایی کردن در این رقابت‌ها به تعداد گل‌های زیادی نیاز ندارد. باید دید کدام‌یک از این بازیکنان راه باز کردن دروازه رقبا را در فرصت باقی‌مانده بهتر بلدند؟