آریا طاری

از همان ابتدا هم واضح به نظر می‌رسید که رامون لوپز کارو در فصل جدید روی نیمکت استقلال دیده نخواهد شد. باشگاه از چهار گزینه ایرانی‌اش نیز دو گزینه را کنار گذاشت و حالا دو نفر، مدعی نشستن روی نیمکت آبی‌ها برای فصل جدید هستند. دو نفر که فصل گذشته را در لیگ برتر شروع کردند و هنوز سال‌های زیادی از اولین تجربه حضورشان در بالاترین سطح فوتبال ایران سپری نشده است. در مورد این دو نفر، نکات مثبت و منفی زیادی وجود دارد. در نهایت این مدیران استقلال هستند که باید تصمیم‌شان را در این مورد بگیرند.

نکو؛ از حاشیه تا متن

چرا جواد نکونام گزینه خوبی برای هدایت استقلال است؟ او در چند فصلی که از دوران مربیگری‌اش گذشته، نشان داده که هم از نظر فنی و هم از نظر شخصیت، توانایی اداره یک باشگاه بزرگ را دارد. نکو توانست با نساجی بعد از 24 سال به لیگ برتر صعود کند. او فولاد را قهرمان سوپرجام و جام حذفی فوتبال ایران کرد و در لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی با این تیم به دست آورد. نکو برای مدتی نیز دستیار کارلوس کی‌روش در تیم ملی بود. مهم‌تر اینکه او سابقه‌ای طولانی در یکی از بهترین لیگ‌های فوتبال جهان دارد. نکته مثبت دیگر، سابقه حضورش در باشگاه استقلال است که هوادارانش را به خوبی می‌شناسد و زمانی کاپیتان این تیم بوده است. انگیزه‌های زیادی نیز برای رقم زدن یک بازگشت خوب به سطح اول فوتبال ایران دارد. چرا نکونام گزینه خوبی برای هدایت استقلال نیست؟ اول از همه سبک بازی این مربی به شدت دفاعی و تخریبی است. شاید این سبک بتواند مثل تیم فرهاد مجیدی، از استقلال یک قهرمان بسازد اما در طول فصل تماشاگرها از دیدن نبردهای استقلال لذت زیادی نمی‌برند. برخلاف آن‌چه در دوران ساپینتو اتفاق می‌افتاد. مورد دوم به حواشی و جنجال‌های زیاد این مربی در کنار زمین یا در کنفرانس‌های خبری، است. انتخاب دستیارها نیز از سوی او تا امروز روند خوبی نبوده است. به طور معمول افرادی روی نیمکت در کنار جواد می‌نشینند که سطح فنی قابل توجهی ندارند. به اینها باید ماجرای عجیب ترک نیمکت فولاد بین دو بازی آسیایی را نیز اضافه کرد.

محمد ربیعی؛ مساله زمان

چرا محمد ربیعی گزینه خوبی برای هدایت استقلال است؟ او یکی از مربیان خودساخته فوتبال ایران به شمار می‌رود که برای مربیگری در لیگ برتر، نمی‌توانسته روی سوابق گذشته‌اش حساب باز کند. ربیعی یک فوتبالیست نبود و در قامت یک مربی ناچار شد از سطوح پایین کارش را شروع کند. سایپامهر کرج، البدر بندرکنگ، و... تیم‌های ربیعی قبل از ملحق شدن به مس رفسنجان و صعود به لیگ برتر با این تیم بودند. ربیعی به لحاظ فنی، مربی خوبی به شمار می‌رفت و اساسا یک مربی با تاکتیک‌های به روز شده است. او در لیگ برتر با دفاع سه نفره بازی می‌کند و تیم‌هایش همیشه در فاز دفاعی تیم‌های بسیار خوبی بوده‌اند. ویژگی مثبت دیگر رفیعی، پروژه محور بودن اوست. این مربی توانست با یک برنامه چند ساله مس رفسنجان را از یک تیم رده پایینی به یکی از تیم‌های حاضر در بالای جدول رده‌بندی لیگ برتر تبدیل کند. استقلال در صورت جذب ربیعی، صاحب یک مربی کاملا تاکتیکی خواهد شد که فقط روی فوتبال متمرکز است.

چرا ربیعی گزینه خوبی برای هدایت استقلال نیست؟ چون این مربی رزومه‌ای در حد و اندازه‌های کار کردن در باشگاه استقلال ندارد. نکو حداقل در فولاد حاضر بوده که خودش یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های ایران است اما کار کردن در باشگاهی مثل استقلال، کاملا با شرایط تیمی مثل مس رفسنجان متفاوت است. در مس رفسنجان سرمایه زیادی وجود دارد و سرمربی اصلا تحت فشار نیست اما در استقلال یک نمایش بد، همه چیز را به سادگی زیر سوال می‌برد. به نظر می‌رسد هدایت تیمی مثل استقلال برای محمد ربیعی هنوز زود باشد. او می‌تواند بعد از مس، به تیمی دیگر برود و اگر در این تیم خوب نتیجه گرفت، به استقلال نیز فکر کند. شاید اگر ربیعی این فصل برای مس سهمیه گرفته بود، حالا شانسش برای هدایت استقلال بییشتر می‌شد اما او با وجود جذب چندین بازیکن گرانقیمت، نتوانست چنین کاری را برای باشگاه کرمانی انجام بدهد.