رئیس انجمن جامعه‌شناسی درباره نوع ارتباطات انجمن جامعه‌شناسی با شهرداری، گفت: در این ۳ سال همکاری شهرداری با انجمن جامعه‌شناسی قطع شده است. هرچه مکاتبه کردیم آن‌ها انجمن جامعه‌شناسی را به رسمیت نشناخته‌اند و پاسخی به ما نداده‌اند. به نظر می‌رسد یک نوع جبهه‌گیری ضدعلمی، ضد مدنی در شهرداری تهران شکل گرفته است.

سعید معیدفر، درباره تعطیل شدن دفتر انجمن جامعه‌شناسی ایران توسط شهرداری تهران به «انتخاب» گفت: در سال 92، شورای شهر وقت تهران، تصویب کرد که مکانی در یوسف آباد در اختیار انجمن جامعه‌شناسی قرار داده شود  و انجمن با آموزش‌های جامعه‌محور، با شهرداری ارتباط نزدیک‌تری داشته باشد. آن ساختمان برای انجمن هزینه‌های زیادی هم به دنبال داشت و به عنوان مرکز آموزش باید تجهیز می‌شد. 

به گفته وی، در سال 1400 شورای شهر تصویب کرد تا قرارداد مکان‌هایی که شهرداری در اختیار نهادهای مدنی گذاشته، تمدید شود. در همان مصوبه هم دو سال بهره‌برداری تصویب شد اما برای بیشتر از دوسال گفتند که باید کمیسیونی برای بررسی و ضرورت نیاز نهاد‌ها تشکیل شود.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی در ادامه در رابطه با پیگیری‌های انجمن جامعه‌شناسی بیان کرد: شهرداری تهران از زمان آقای زاکانی این کمیسیون را تشکیل نداد و برخلاف مصوبه شورای شهر، هیچ ارتباطی برقرار نکرد و فقط اداره املاک شهرداری منطقه 6 در بهمن 1401 گفت که باید از آنجا بروید. نهایتاً ما مکاتبه‌ای با معاونت اجتماعی شهرداری تهران داشتیم و به آن تفاهم نامه اشاره کردیم. هیچ پاسخی به نامه‌های ما داده نشد و در سال 1402 باز هم گفتند که مکان را تعطیل کنید.

 معیدفر افزود: با شهردار منطقه 6 تهران نامه‌نگاری کردیم و آن‌ها گفتند که اشکال ندارد فعالیت را ادامه دهید. دو ماه بعد از آن یک حکم دادگاه دادند که این مکان را به یک قاضی واگذار کرده‌اند و این ملک متعلق به ما نیست. آن قاضی هم حکم داده که اینجا باید تخلیه شود. به این شیوه، برخلاف نظر شورای شهر که درخواست چنین همکاری را داشته، انجمن جامعه‌شناسی را تعطیل کرده‌اند. 

به گفته وی، روز دوشنبه اول مردادماه هم به در ورودی انجمن آگهی‌ زده‌اند که به دستور مقام قضایی این مکان تعطیل و به عبارتی انجمن جامعه‌شناسی اشغال شده است. 

معیدفر در پایان گفت:‌ تصور ما این بود که با تحولات فعلی در مدیریت کشور، حداقل این افراد بتوانند مقداری با نهاد‌های مدنی همکاری کنند. متأسفانه شهرداری تهران که مسئولیت‌های متعددی در حوزه اجتماعی دارد، امروز تقریباً تمام آن مسئولیت‌ها را کنار گذاشته است. البته در حوزه فرهنگی احتمالاً برای هیأت‌های مذهبی و موکب‌ها قائل شده باشند. درمجموع شهرداری به یک نهاد تراکم فروش تنزل پیدا کرده است.