قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: جریان اصلاح‌طلب به عنوان یک جریان پویا اگر انتخاباتی برگزار شود که صلاحیت آنها تأیید شود شرکت می‌کند. ما هیچ‌وقت نگفتیم انتخابات تحریم شود. کسانی انتخابات را تحریم می‌کنند که نظارت در دست‌ آنان است. ما می‌گوییم نمی‌توانیم شرکت کنیم؛ حتما جریان رقیب انتظار ندارد من گرامی مقدم وقتی نامزدی ندارم بروم به آنها رأی بدهم؛ حتما رأی نمی‌دهم و در چنین انتخاباتی شرکت نمی‌کنم.

اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا افزود: در انتخابات گذشته از حزب متبوع من در تهران فقط یک نفر تأیید شد، شما بگویید با یک نفر چطور در انتخابات حضور پیدا کنیم؟ یعنی من بروم به رقیبم رأی بدهم؟ چنین چیزی مگر می‌شود؟ اینکه شورای نگهبان اصلاح‌طلبان را رد کند و بعد ما برویم به اصولگرایان رأی بدهیم، اصلا مگر چنین چیزی ممکن است؟

به گفته وی، اصلاح‌طلبان حذف‌شدنی نیستند و آرزوی حذف این جریان سیاسی هرگز به واقعیت نخواهد پیوست. می‌شود این اندیشه را زندانی و تبعید کرد، آن را به محاق برد، از انتخابات حذف کرد، اما نمی‌شود از بین برد.

گرامی‌مقدم ادامه داد: مردم هم وقتی از جمعی ناراضی می‌شوند و می‌بینند در انتخابات نیز به بن‌بست خورده‌اند قاعدتا مسیر دیگری را انتخاب می‌کنند که ۱۴۰۱ پیش‌روی‌مان بود و دیدیم که چه مسیری را انتخاب کردند.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: با توجه به شناختی که از گذشته از آقای کروبی دارم،  نظر و عقیده‌ ایشان این است که نباید در هیچ شرایطی انتخابات را تحریم کرد، چون اگر ما از صندوق رأی عبور کنیم دیگر چیزی برای دموکراسی نداریم و به همین دلیل آقای کروبی حتی در انتخابات ریاست جمهوری از یک نامزد حمایت کرد.  آقای کروبی را می‌توانیم اینطور تعریف کنیم که ایشان صندوق‌محور، مردم‌محور و جامعه‌محور هستند و اعتقادشان بر این است که اگر در قدرت نباشید اصلا نمی‌توانید مطالبات مردم را پیگیری کنید. در عین حال ایشان معتقد است نظارت استصوابی انتخابات را تقلیل داده، سطح نخبه‌گرایی را کاهش داده و عملا به تعبیر گذشتگان سطح اتابک‌ها خیلی پایین آمده که این وضعیت کشور است.

با  زور  و تهدید ، مشارکت بالا نخواهد رفت

وی گفت: با زور و تهدید، مشارکت بالا نخواهد رفت. ما جریان سیاسی که خودزنی نمی‌کنیم حرف از تحریم بزنیم. اصلا اعتقادی به تحریم نداریم. اصلا مگر می‌شود انتخابات به این مهمی را که اساس یک کشور را تعیین می‌کند تحریم کرد؟ اما روند رد صلاحیت‌ها تشویق به تحریم می‌کند. قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی ادامه داد:  ما که نمی‌توانیم یقه مردم کوچه، بازار، دانشگاهیان و اصناف را بگیریم و بگوییم اصلاح‌طلبان نیستند پس باید به اصولگراها رأی بدهید. نخیر آنها در انتخابات شرکت نمی‌کنند. الان هم که سال ۹۷ نیست، انتخابات ۹۸ را پشت‌سر گذاشتیم و دیدیم مردم شرکت نکردند؛ ۱۴۰۰ را که دیگر دیدیم آن وضعیت بود. از گذشته باید درس گرفت و انتخاباتی برگزار کرد که رقابتی، آزاد و سالم باشد، این دیگر در دست حاکمیت است.

جریانی نمی‌خواهد مشارکت بالا برود، نظام اسیر آنها نشود

این فعال سیاسی در ادامه گفت:  وزارت کشور می‌گوید انتخابات ۶۰درصد مشارکت خواهد داشت. من یک مقدار روستایی هم هستم و از این مردم رأی گرفتیم و احوال‌شان را می‌پرسیم. در جامعه نارضایتی وجود دارد و همه هم می‌گویند. این نارضایتی را باید چه کار کرد؟ انتخابات با مشارکت ۶۰درصدی را اینطور برگزار کنید که نمی‌شود؛ مشارکت شما به زیر ۵۰درصد رسیده و حتی ممکن است به زیر ۳۰درصد هم برسد، شوخی‌بردار نیست. تحلیلم این است که جریانی اصلا نمی‌خواهد مشارکت بالا برود، نظام نباید اسیر آنها شود و باید همان فرمایش رهبری در مشهد را ملاک قرار دهد و اجرایی کند. رقابت شکل بگیرد، همه باید بیایند و ثبت‌نام کنند و به رأی مردم بگذاریم. اگر مردم رأی دادند چه بهتر. بگذارید اصلاح‌طلب‌ها حاکم شوند مگر چه اتفاقی برای کشور می‌افتد؟

مگر اصلاح‌طلبان چه چیزی غیر از مطالبات مردم می‌گویند؟ به دوستان هم گفتم انتخابات چه موضوعیتی دارد؟ وقتی من نوعی یعنی احزاب سیاسی اصلاح‌طلب می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند؛ اما هیچ نشانه‌ای نیست که بگویند شما با این تعداد بفرمایید در انتخابات شرکت کنید. چرا شرکت کنم؟ بقیه را قبول نمی‌کنید، حالا گرامی‌مقدم نیاید حداقل حسین بیاید.