مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران در گفت وگو با ایلنا:
هزینه واردات مکملهای غذایی صرف توسعه تولید شیر شود
مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران(پگاه) گفت: بازار بکر روسیه تشنه محصولات لبنی کشور ما است، اما با سدهای داخلی برای توسعه تولید و صادرات روبهرو هستیم.
ابراهیم حسینی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در دیپلماسی اقتصادی ضعف داریم، اظهار کرد: کشور ما ظرفیت بالایی برای تولید محصولات لبنی با قیمت مناسب دارد، اما مشکلات زیادی در زمینه مقررات، ثبات تصمیمات و تعرفه ها داریم.
وی ادامه داد: علاوه بر عراق و افغانستان که بازارهای سنتی ما هستند، بازار روسیه یکی از فرصت های بزرگ برای صادرات محصولات لبنی کشور به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته حسینی؛ مانع تصاحب بازار بزرگ روسیه نه مشکلات خارجی بلکه قوانین دست و پاگیر داخلی، تغییر یک شبه قوانین در کشور و ضعف دیپلماسی اقتصادی برای تعیین تعرفه منطقی برای محصولات ما است.
وی با تاکید بر اینکه صادرات به روسیه بسیار سخت است، اظهار کرد: علیرغم سختگیریهای روسیه و سطح بالای استاندارد آنها پگاه موفق شده است از این کشور برای سه محصول خود مجوز صادرات بگیرد.
حسینی یادآور شد: روسها برای صدور مجوز صادرات برای محصولات پگاه بارها بازدیده گستردهای از تمام زنجیره تولید از دامداری ها، محل دریافت شیر، امکانات آزمایشگاهی، سیستمهای زیر ساخت و کارخانهها داشتهاند.
وی پگاه را برنده سلامت محصولات لبنی عنوان کرد و گفت: در محصولات پگاه هیچ نوع مواد نگهدارندهای استفاده نمیشود و محصولات در بهترین سطح از سلامت و کیفیت هستند، به همین دلیل این برند توانسته است در صادرات پیشگام باشد.
حسینی گفت: در حال حاضر از 4 کارخانهای که صادرات محصولات لبنی را انجام می دهند، 3 کارخانه متعلق به پگاه است.
حسینی با اشاره به آمادهسازی خطهای جدید تولید در تعدادی از کارخانههای پگاه برای تولید محصولات بر اساس سفارش روسها، افزود: در حال آمادهسازی خط تولید پنیرهای سخت بر اساس سفارش روسها هستیم تا پاسخگوی سفارش و نیاز آنها باشیم. وی تاکید کرد: هم اکنون کارشناسان روسی در کارخانههای منتخب پگاه حضور دارند تا ما را در تولید محصول برای صادرات کمک کنند، آنها حتی حاضرند ماشینآلات مورد نیاز برای ما وارد و نصب کنند.
مدیرعامل پگاه تنها خواسته تولیدکنندگان برای توسعه تولید و حضور در بازار روسیه را همراهی مسئولان دولتی برای حذف مقررات زائد و اقدام آنها برای کاهش تعرفههای ورودی کالاهای ایرانی به روسیه عنوان کرد.
حسینی یادآور شد: این خواسته را چندینبار با مسئولان دولتی مطرح کردهایم، اما پاسخ آنها تنها این بود « رفتیم نشد»!
وی یکی از نمونههای مشکلات تولیدکنندگان محصولات لبنی در تعرفههای ورودی کالاهای ایرانی را افزایش ناگهانی 50 درصدی تعرفه ورودی ماست به کشور عراق عنوان کرد.
حسینی گفت: این در حالی است که ترکیه توانسته به واسطه دیپلماسی فعال و نفوذ سیاسی بالای خود، تعرفه ورودی پایینی را برای کالای صادراتی خود بگیرد.
وی از دیگر نمونههای موانع توسعه تولید و صادرات محصولات لبنی را تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش قیمت شیر و لبنیات برشمرد.
حسینی گفت: دولت به طور ناگهانی قیمت شیرخام که مهمترین ماده اولیه تولید فرآوردههای لبنی است را بالا میبرد در حالی که دامداری ها برای نهادههای دامی ارز 4200 تومانی دریافت میکنند.
وی تبیض در برخوردهای تعزیراتی را یکی از گلایه های صنایع لبنی عنوان کرد و افزود: برای قیمت شیرخام نظارت تعزیراتی وجود ندارد، اما 80 درصد از محصولات ما شامل نظارت تعزیراتی می شود.
مدیرعامل پگاه کاهش متوسط سالانه مصرف شیر از 75 کلیوگرم به 70 کیلوگرم را نتیجه رفتارهای غیر کارشناسی بخش دولتی دانست. حسینی گفت: نتایج این اتفاق خود را در سال های نه چندان دور با سونامی انواع بیماری های مربوط به استخوان نشان خواهد داد.
به گفته وی؛ هر ساله حجم زیادی ارز صرف واردات مکمل های مدنی و ویتامین می شود در حالی که می توان همین هزینه را در توسعه تولید شیر و فرآورده های لبنی به کار گرفت.
حسینی همچنین از دیگر گلایه های این صنعت را گرفتن تصمیمات بدون حضور تولیدکنندگان برشمرد و گفت: نقش تولید کنندگان در سرنوشتشان بسیار کمرنگ است، اما همواره از آنها انتظار میرود همراه با حفظ امنیت غذایی ایجاد اشتغال داشته باشند.
دیدگاه تان را بنویسید