محمود نوروزیه 

انتخابات هیات ‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران نشان داد که ژنرال‌های اقتصادی تصمیمی برای تغییر ندارند و گویا قرار است برای 4 سال دیگر در بر همان پاشنه بچرخد.

تشریفاتی‌ترین انتخابات هیات‌‌رئیسه اتاق بازرگانی در حالی برگزار شد که غلامحسین شافعی و یونس ژائله سعدآباد به عنوان دو کاندیدای پست ریاست اتاق بازرگانی ایران به رقابت پرداختند و در ادامه با اخذ رای از 448 نفر از اعضای هیات نمایندگان (6 رای باطل)، غلامحسین شافعی با کسب 302 رای، برای یک دوره چهار ساله دیگر به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران انتخاب شد و ژائله سعدآباد با کسب 140 رأی از این دوره رقابت حذف شد. برای این منظور نمایندگان تشکل‌های اقتصادی زیرمجموعه اتاق ایران و۲۰ نماینده دولت، براى انتخاب سکان‌دار پارلمان بخش خصوصى بار دیگر صندلی ساختمان طالقانی را به شافعی دادند.

ابقای مجدد شافعی در این پست به عنوان فینال ریاست یکی از تشکل‌های مهم بخش خصوصی تنها یک پیام را منعکس می‌کند که در بده و بستان ریاست و هیات ‌رئیسه اتاق، اعضای شناخته شده راهبری و سیاستگذاری لازم را دارند

مسعود خوانساری لیدر «ائتلاف برای فردا» به عنوان گزینه‌ای که می‌توانست شانس اول ریاست اتاق تهران را داشته باشد از مدت‌ها قبل به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی ریاست اتاق ایران مطرح بود، ولی با انصراف خود ابهامات زیادی را رقم زد 

سه‌گانه رقابت

ازجمله چهره‌هایی که در ارزیابی‌های پیش از برگزاری انتخابات اتاق به عنوان سه چهره سرشناس و پیشنهادی بخش خصوصی به شدت مطرح بودند «غلامحسین شافعی، مسعود خوانساری و حسین سلاح‌ورزی» را می‌توان نام برد.

مسعود خوانساری کسی است که در اتاق تهران بیشترین رای را در این دوره از انتخابات اتاق‌های سراسر کشور به خود اختصاص داد و در تهران به‌عنوان نفر اول انتخابات شناخته شد. اما در آن سوی رقابت، غلامحسین شافعی قرار دارد که در 2 دوره حدودا 2 ساله، ریاست اتاق بازرگانی ایران را عهده‌دار بود و در این دوره نیز در اتاق مشهد بیشترین رای را کسب کرد. او توانست ۵۹۵ رای را به خود اختصاص دهد. حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز دیگر چهره‌ای است که از او به عنوان مدعی ریاست اتاق ایران سخن به میان می‌آید. او در حوزه انتخابی خود در خرم‌آباد با ۱۰۶ رای، نفر اول انتخابات اتاق است.

رایزنی‌ها و احتمالات نشان می‌داد که با توجه به ناکامی طیف «خواستاران تحول» در مقابل «ائتلاف فردا» در کسب کرسی‌های اتاق تهران، گزینه مورد حمایت این طیف، مسعود خوانساری نباشد که در عمل نیز این گمانه‌زنی به وقوع پیوست.

 لیست‌هایی که تغییر کردند

روز گذشته کرسی‌های هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران برای چهار سال پیش‌رو تعیین تکلیف شد. در نخستین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران، انتخابات هیات‌رئیسه اتاق با حضور منتخبان دوره نهم اتاق‌های بازرگانی برگزار شد. ابتدا فهرستی متشکل از 18 نفر برای کاندیداتوری کسب کرسی‌های هیات ‌رئیسه به صورت غیر رسمی روز قبل از انتخابات منتشر شد که بعد از آن تعدادی از اعضای مندرج در فهرست انصراف خود را اعلام کردند و از ورود به میدان رقابت خودداری کردند. شاید این انصراف‌ها در جریان جلسات برگزار شده توسط روسای اتاق‌ها باشد که با برگزاری یک انتخابات فرمایشی وغیررسمی تا حدی محوریت رای‌ها و خروجی نظرات را مشخص کردند.

آنچه که مهم است توجه به این نکته است که حتی لابی‌های پشت صحنه نیز نتوانست تا آخرین دقایق برگزاری سرنوشت از پیش تعیین شده کرسی‌ها را تغییر دهد.

گزینه‌ای که نیامد

گمانه‌های مطرح شده در روزهای پیش از انتخابات نشان می‌داد که مسعود خوانساری و غلامحسین شافعی به‌عنوان گزینه‌های اصلی حتمالی برای کرسی ریاست اتاق مطرح شده‌اند، اما درست در ساعات پایانی خوانساری اعلام کرد که قصد ورود به رقابت برای کسب کرسی ریاست اتاق را ندارد.

مسعود خوانساری لیدر«ائتلاف برای فردا» به عنوان گزینه‌ای که می‌توانست شانس اول ریاست اتاق تهران را داشته باشد از مدت‌ها قبل به عنوان یکی ازمدعیان اصلی ریاست اتاق ایران مطرح بود، ولی با انصراف خود ابهامات زیادی را رقم زد. 

پس از این انصراف نام یونس ژائله به عنوان گزینه محتمل و جایگزین شنیده شد تا نشان دهد که رقابت اصلی در این انتخابات بر سر کرسی ریاست نیست، بلکه گزینه‌هایی چون نواب رئیس و خزانه‌دار بیشتر مدنظر است زیرا گویا قرار بود در این انتخابات نیز مانند دور هشتم برای حداقل سه کرسی رای‌گیری شود. هر چند اخبار ضد و نقیضی از مورد کاندیداتوری رئیس اتاق تهران در کسوت نایب‌رئیسی اتاق ایران نیز مطرح شد.

پس از آن خوانساری به عنوان گزینه‌ای محتمل برای کاندیداتوری نایب‌رئیسی اتاق مطرح شد در این میان اسامی دیگری نیز برای کاندیداتوری نایب‌رئیسی مطرح شد ازجمله محمدرضا انصاری، محمد امیرزاده، افشین کلاهی، حسین سلاح‌ورزی، مسعود گلشیرازی، عبدالمهدی بخشنده (نماینده وزارت جهادکشاورزی در اتاق تهران و ایران)، صادق نجفی (نماینده وزارت صمت در اتاق تهران و ایران)، محسن ضرابی و رحیم بنامولایی؛ اما پس از نهایی شدن انتخاب رئیس اتاق بازرگانی ایران، اعضای اتاق برای انتخاب نواب رئیس وارد مرحله رأی‌گیری شدند که پس از چند انصراف سرانجام هفت نفر برای رسیدن به چهار کرسی نایب‌رئیسی اتاق، رقابت خود را آغاز کردند تا تکلیف نواب رئیس اتاق هم مشخص شود.

پس از شمارش نهایی آرا حسین سلاح‌ورزی با ۳۵۳، مسعود خوانساری با ۳۲۰، محمد امیرزاده با ۲۷۶ و محمدرضا انصاری با ۲۷۹ رأی به‌عنوان نایبان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شدند. در این رقابت رازقی جهرمی، شیرازی و بخشنده نیز کاندید بودند که رای نیاوردند.

برای کرسی خزانه‌داری اتاق بازرگانی ایران نیز حسین پیرموذن و غلامحسین جمیلی کاندید شدند که با شمارش آرا غلامحسین جمیلی با ۲۲۲ رأی به عنوان خزانه‌دار اتاق بازرگانی به کار خود ادامه خواهد داد. همچنین سمت منشی هیات رئیسه کیوان کاشفی بدون هیچ رقیبی کاندیدا و در سمت پیشین خود ابقا شد.

چه کسانی مورد حمایت بودند؟

اخبار حاشیه‌ای این انتخابات نشان می‌دهد که طیف پیروز انتخابات اتاق تهران در حمایت از کاندیداهای انتخابات هیات ‌رئیسه اتاق ایران غلام‌حسین شافعی را به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی مطرح کرد. خوانساری، انصاری، امیرزاده و سلاح‌ورزی نیز کاندیداهای مورد حمایت اتاق تهرانی‌ها برای نایب‌رئیسی بودند. غلامحسین جمیلی هم گزینه مورد اعتماد ائتلاف برای خزانه‌داری عنوان شد. نام کیوان کاشفی نیز به‌عنوان کاندیداتوری پست منشی، از سوی این گروه مطرح شد.

هیچ انتخاباتی مثل دوره فعلی با آرامش نبود

غلامحسین شافعى، رئیس دوره هشتم اتاق بازرگانى ایران پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرد: «همه دوستانى که امروز انتخاب مى‌شوند مورد حمایت اعضاى هیات نمایندگان خواهند بود. بر اساس آیین‌نامه انتخابات اتاق، امروز یک رئیس سنى براى اداره انتخابات و یک منشى و دو نفر ناظر انتخاب مى‌شوند.» در این زمینه علاء میر محمدصادقى رئیس سنى این جلسه بود.

ابقای مجدد شافعی در ریاست اتاق بازرگانی به عنوان فینال ریاست یکی از تشکل‌های مهم بخش خصوصی تنها یک پیام را منعکس می‌کند که در بده و بستان ریاست و هیات ‌رئیسه اتاق، اعضای شناخته شده راهبری و سیاستگذاری لازم را دارند

پازل انتخابات اتاق تکمیل شد

انتخابات اتاق‌های سراسر کشور، یازدهم اسفندماه 97 برگزار شد و 33 اتاق اعضای هیات نمایندگان خود را شناختند. اما تنها اتاقی که انتخاب آن با اختلال همراه و لغو شد، اتاق بندرعباس بود که مقرر شد در خردادماه انتخابات مجددی برگزار شود تا پرونده نهمین دوره از انتخابات اتاق‌ها بسته و ماموریت اتاق‌های هشتم به پایان برسد. 

سرانجام با گذشت چند ماه از پایان یافتن نهمین دوره از انتخابات اتاق‌های سراسر کشور و بعد از تعیین تکلیف اعضای هیات‌رئیسه و نمایندگان اکثر اتاق‌ها، برای تکمیل آخرین تکه از پازل انتخاب رئیس اتاق ایران، روز گذشته انتخابات نهمین دوره برگزار شد.

تحلیل آماری نتایج انتخابات اتاق بازرگانی ایران که در یازدهم اسفندماه 97 برگزار شد، نشان می‌دهد در ۳۳ اتاق بازرگانی، ۱۶ هزار و ۴۱۲ نفر در این انتخابات سرنوشت‌ساز بخش‌خصوصی مشارکت داشته‌اند، تا 1547 نفر را برای کسب 535 کرسی اتاق یاری کنند.