وزیر صمت:

تولید خودرو با وجود مشکلات 70 درصد افزایش یافت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته تولید خودرو با وجود فشارهای اقتصادی و روانی از سوی دشمنان نظام و عناصر وابسته داخلی ،70 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، رضا رحمانی دیروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: این میزان افزایش تولید خودرو در حالی رخ داد که کشور تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها قرار داشت.

وی افزود: هدف دشمن و عناصر داخلی از فشار روانی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی این بود که چرخه تولید و اقتصاد صنایع کلان در کشور از جمله صنعت خودروسازی فلج شود که با درایت مسئولان و حمایت مردم این نیت پلید استکبار تحقق نیافت.

وزیر صمت یادآور شد: یکی از سیاست‌های این وزارتخانه کاهش واردات قطعات خودروسازی از خارج است و در حال حاضر 15 استان کشور قطعات مختلف ماشین را با کیفیت مطلوب و با صرفه اقتصادی و ارزی بیشتر نسبت به قطعات خارجی تولید می‌کنند.

رحمانی تاکید کرد: برای افزایش کیفیت تولید قطعات خودروسازی و لوازم جانبی و ایجاد فضای رقابت سالم از تولیدکنندگان داخلی این حوزه در قالب نمایشگاه خواسته شده که محصولات خود را در معرض دید عموم و متقاضیان صنعت خودرو قرار دهند تا بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات و شرکت‌های تولیدکننده انتخاب شوند.

 شیوه توزیع  نیازمند تغییر و بازنگری است

وی گفت: 14 میلیارد دلار کالای اساسی، نهاده دامی، و کالای خاص سال گذشته با ارز دولتی چهار هزار و 200 تومان وارد کشور شد و سهم فرآورده‌های گوشتی 150 هزار تن بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید نظام عرضه و توزیع اقلام اساسی خانوار با رویکرد هدفمندسازی تغییر کند، گفت: باید اقلام مصرفی با تغییر در تنظیم بازار و شیوه توزیع به دست اقشار نیازمند و جامعه هدف برسد تا فشار کمتری را متحمل شوند.

تکمیل زنجیره تولید در صنعت

رحمانی گفت: باید در کنار صنایع کلانی چون پتروشیمی و پالایش گاز و دیگر صنایع کوچک و بزرگ صنایع تبدیلی، تکمیلی و پایین دستی ایجاد شود تا فرآورده‌های خام نفتی به محصولات موردنیاز جامعه و حتی بازارهای جهانی تبدیل و صادر شوند.

وی تاکید کرد: در حوزه تولید علاوه بر تامین نیازهای داخلی، باید نگاه‌ها برون‌مرزی باشد و صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی با نیازسنجی بازارهای خارجی با تولید محصولات باکیفیت بازارپسند درصدد ورود و حضور در بازارهای بین‌المللی باشند.

 سیاست‌های کلی وزارت صمت  در سال جدید

به گفته رحمانی حمایت از ساخت و تولید داخلی، توسعه ظرفیت‌های معدنی، فناروی، صادرات و بازرگانی خارجی، اصلاح سیستم توزیع و تجاری، مبارزه با اخلالگران اقتصادی، شناسایی و جمع‌بندی ظرفیت‌های استان‌های مختلف ازجمله اهداف و برنامه‌های کلی وزارت صمت در سال 98 است.

وی افزود: در برنامه‌ریزی‌های جدید وزارت صمت شاخص‌ها و ظرفیت‌های استان‌ها و مناطق کمتر برخوردار با همکاری دستگاه‌های مختلف هر استان از جمله استانداری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی فقیه در استان با هدف فراهم‌سازی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصاد و صنعت هر استان در حال تدوین و طراحی است.

وی یادآور شد: در مرحله نخست ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های 10 استان از جمله ایلام مورد کنکاش و بررسی کارشناسانه قرار می‌گیرد تا با ارائه راهکارهای مطلوب شرایط ورود سرمایه‌گذاران به زیربخش‌های صنعت و تولید این استان‌ها مهیا شود.