قائم ‌مقام صندوق بیمه کشاورزی:

پرداخت غرامت کشاورزان سیل‌زده آغاز شد 

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: نخستین مرحله پرداخت غرامت کشاورزان خسارت‌دیده سیل در گلستان از روز پنجشنبه آغاز شد.

به گزارش ایلنا به نقل از صداوسیما، محمدابراهیم حسن‌نژاد با بیان اینکه به بهره‌برداران بخش کشاورزی که محصولات‌شان را بیمه کرده بودند، خسارت پرداخت می‌شود، گفت: طبق قولی که داده بودیم اولین فقره پرداخت از مرحله اول به کشاورزان انجام شد.

وی افزود: بیش از ۷۱ هزار مورد غرامت خسارت‌دیدگان در ۱۶ استان کشور تاکنون توسط کارشناسان، ارزیابی شده است و تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان خسارت مابقی اراضی و واحدهای تولیدی را نیز ارزیابی کنیم.

حسن‌نژاد تاکید کرد: میزان خسارات پرداختی به سیل‌زدگان مطابق با تعهدات بیمه‌نامه‌هایی که از ما خریداری کرده‌اند محاسبه و پرداخت می‌شود.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه حجم خسارات بالاست، یادآور شد: تا امروز بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از خسارت جمع‌بندی شده است و این ارزیابی همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، همچنین به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان، در سیل اخیر ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی از بین رفته است و ۳۲۰ هزار هکتار حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد آسیب دیده اند.

مختار مهاجر افزود: ۷۷ هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش بیمه است و با حضور قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت غرامت‌های آنان آغاز شده است.

وی افزود: برای مزارعی که بیمه نشده‌اند نیز مطابق مصوبه هیئت دولت و متناسب با خسارات وارده تا سقف دو میلیون تومان به ازای هر هکتار، غرامت پرداخت می‌شود که این پرداخت از هفته جاری آغاز خواهد شد.

جبران خسارت سیل به بخش کشاورزی 

همچنین مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: تمامی تلاش مسئولان جهاد کشاورزی و دولت اینکه خسارت بخش کشاورزی را هرچه سریع‌تر جبران کنند.

به گزارش ایلنا، یزدان سیف افزود: کشاورزان این اطمینان خاطر را داشته باشند که مسئولان جهاد کشاورزی و دولت در کنار آنان هستند. وی ضمن ابراز امیدواری از جبران خسارت ناشی از سیل در بخش کشاورزی به بهترین نحو ممکن گفت: تولید یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد وفاق همه ارکان نظام در شرایط حاضر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این مهم طی چند سال گذشته به خصوص در بخش کشاورزی به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

سیف ادامه داد: به رغم بارندگی‌های اخیر و آسیب بخشی از مزارع گندم و تولیدات باغی استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و سایر استان‌های سیل‌زده میزان تولید محصولات کشاورزی قابل قبول بوده و نسبت به چند سال اخیر رشد مناسبی داشته است. وی گفت: بارش‌های اخیر گرچه برخی از مردم را آزرده‌خاطر کرده اما برای حوزه بخش کشاورزی نوید سال پر محصولی را می‌دهد.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ضمن تاکید بر اینکه مقوله بیمه بیشتر باید مورد توجه کشاورزان و بهره بردان قرار گیرد، افزود: صنعت بیمه برای افزایش سهم بیمه و پوشش ریسک حوزه کشاورزی در بخش‌های مختلف باید تلاش بیشتری داشته باشد تا ضمن کاهش نوسان، ثبات در تولید ایجاد شود.

وی با اعلام این مطلب که عملکرد مدیریت بحران در کاهش خسارت‌های جانی ناشی از سیلاب بسیار مطلوب بوده، گفت: خوشبختانه در بخش خسارت‌های مالی در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و بازرگانی بیمه می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تاکید بر اینکه هنوز بخشی از مزارع مناطق گرفتار در سیل زیر آب قرار دارد که باید پس از فروکش کردن آب میزان خسارت‌ها بررسی و برآورد شود، افزود: به طور کلی تا فروکش کردن آب تنها می‌توان زندگی روزمره مردم گرفتار در سیل را تأمین کرد.