یک فعال صنعتی با اشاره به خروج ۶۰۰ میلیون دلار ارز برای ترمز abs موتورسیکلت باوجود ترافیک کلانشهرها:
تعیین استاندارد تولید به منافع عدهای گره خورده است
رامتین موثق
در روزهایی به سر میبریم که بعد از مدت کوتاهی تجربه بارندگی، دوباره در حال استشمام هوای آلوده هستیم که این مشکل در کلانشهرها به بلای جان شهروندان تبدیل شده است. وضعیت آلودگی هوا به صورتی شده است که صدای خود مسئولین هم درآمده و روز گذشته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران وضعیت تصمیمگیری درباره آلودگی هوا را شرمآور دانست.
جعفر تشکری هاشمی در جلسهی فوقالعاده شنبه در شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه طبق گفته وزیر بهداشت سالانه ۵۰ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، گفت: «این رقم بیش از دو برابر کشتهشدگان تصادفات رانندگی است؛ تصادفاتی که ما را جزو بدترین کشورها به لحاظ تلفات قرار داده است. حال این سوال پیش میآید که دولت، مسئولین و مقامات چه اقدامی کردهاند؟ بهعنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، چه اقدام مؤثری انجام دادهایم که بتواند این معضل را حل کند؟» او تاکید کرد: «منشأ این آلودگیها مشخص است. اگر از شهر تهران بیرون برویم، حتی در فاصلهای نه چندان دور، این دود غالب بر هوای شهر مشاهده میشود. این دود ناشی از عملکرد ناصحیح خودروهای فرسوده، خودروهای غیراستاندارد و استفاده بیش از حد از خودروی شخصی است. این عوامل باعث شده که جان مردم همچنان بهعنوان ارزانترین سرمایه، به فنا برود. انگار پذیرفتهایم که مرگ ناشی از آلودگی هوا امری بدیهی است.»
عضو هیات مدیره صنعت موتورسیکلت کشور در گفتوگو با «توسعه ایرانی»: در کلانشهرها که مشکل آلودگی، تصادفات و امنیت جان سرنشینان موتورسیکلت را داریم، با ۲ میلیون موتورسیکلت فرسوده مواجهیم که با این آمار، ناوگان ما باید نوسازی شود تا بحث آلایندگی و امنیت جان راکبین موتورسیکلت حفظ شود
همانطور که مشخص است، فرسودگی خودروها یکی از علل مهم آلودگی و همچنین تصادفات و حوادث رانندگی است و در شرایط فعلی اعلام شده است که 10 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور داریم. واضح است که این موتورهای فرسوده یکی از چالشهای کلانشهرهای ماست که هم جان خود راکبین در خطر است و هم جان شهروندان دیگر.
برای بررسی فرسودگی موتورسیکلتها و چالشهای موجود این صنعت، «توسعه ایرانی» گفتوگویی با یکی از کارشناسان این حوزه داشته است که مشروح آن را میخوانید.
موتورسیکلتهای فرسوده
عمدتا در شهرستانها هستند
عضو هیات مدیره صنعت موتورسیکلت کشور در گفتوگو با «توسعه ایرانی»، درباره موتورسیکلتهای فرسوده عنوان کرد: یکسری موتورسیکلت داریم که خیلی قدیمی و شاید متعلق به ۳۰ سال قبل و یا حتی بیشتر است که عمدتا در شهرستانها هستند.
ابوالفضل حجازی: وقتی که تحریم هستیم و کسری ارزی داریم، مدیران باید عاقلانه و بالغانه منابع کشور را درست هزینه کنند. اما اکنون میخواهیم بر اساس سود عده محدودی که در آن سوی مرز منافعی دارند، سطح استاندارها را بالا ببریم، آیا این شیوه بجز اینکه برای تولید هزینه ایجاد میکنیم و این هزینه، در عین حال در جامعه تورم ایجاد میکند، خروجی دیگری دارد؟
ابوالفضل حجازی با اشاره به اینکه در سطح تهران شاید ۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده داشته باشیم که بیش از ۱۰ سال از عمر آنها گذشته است، افزود: همچنین شاید ۱ میلیون موتورسیکلتی داشته باشیم که استانداردهای امروز را، مشابه اتوبوسها و خودروهای پراید و پیکان و وانتبارها، ندارند.
به گفته او، اگر کل سطح کشور را درنظر بگیریم آمار 10 میلیون موتورسیکلت فرسوده عدد واقعی نیست زیرا در روستاها موتورسیکلتهایی با عمر 30 سال داریم که کار میکنند و روستاییان با آن امور خود را میگذرانند که بعضا هم آلایندگی ندارند و میتوان گفت نیازی هم به تعویض ندارند و روستاییان هم آنها را تعویض نمیکنند.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در کلانشهرها که مشکل آلودگی، تصادفات و امنیت جان سرنشینان موتورسیکلت را داریم، با ۲ میلیون موتورسیکلت فرسوده مواجهیم که با این آمار، ناوگان ما باید نوسازی شود تا بحث آلایندگی کم و امنیت جان راکبین موتورسیکلت حفظ شود.
کاهش مشکل فرسودگی با افزایش تولید موتور اسکوتر!
حجازی همچنین اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۱۵ درصد از موتورسیکلتهای اسکوتر استفاده میشد.
او درباره تفاوت اسکوتر و موتور عادی توضیح داد: اولین تفاوت بحث امنیت جان راکب موتورسیکلت است و سطح ایمنی آن حدودا ۸۰ درصد بیشتر از موتورسیکلتهای عادی است. دوم، مانور برای کارهای خلاف در شهرهای کلان را کم و حتی غیرممکن میکند و تفاوت سوم از نظر آلودگی است زیرا قدرت انجینش به شیوهای است که آلایندگی محیطزیستی بسیار محدودتر و کمتری دارد و شاید میتوان گفت اصلا ندارد زیرا استاندارهای روز را پاس کرده است. این فعال صنعت موتورسیکلت با اشاره به اینکه استفاده از موتورسیکلت اسکوتر در سال گذشته به 55 درصد رسیده است، افزود: به خصوص در شهرهای بزرگ مانند تهران شاید ۸۰ درصد موتورسیکلتهایی که سال گذشته شمارهگذاری و استفاده شده است، اسکوتر باشد که این امر در درجه اول نشاندهنده سطح فرهنگ است و همچنین فروشندهها و واحدهای تولیدی توانستند موتورهایی با طراحی زیبا و با مد روز و با کپی برندهای معروف جهان بسازند که باعث شده مردم هم به خرید این موتورها روی بیاورند.
به دلیل اینکه قیمت اتومبیل بالا رفته و قدرت مردم هم بر اساس شرایط اقتصادی پایین آمده، بازار موتورسیکلت در شرایط فعلی اگر روند صعودی نداشته باشد همان روند فعلی را حفظ میکند
حجازی تصریح کرد که یکی دیگر از دلایل روی آوردن مردم به موتورهای اسکوتر، بحث افزایش قیمت اتومبیل و سطح مصرف موتورسیکلت است که بخش عظیمی از جامعه به آن روی آورده است. او با عنوان اینکه اکنون شاید پزشک مملکت با موتورسیکلت حرکت کند و برخی از مدیران برای اینکه به کارهای روزمره خود بیشتر برسند ترک موتورسیکلت مینشینند و به همین دلیل موتورسیکلتی را تهیه میکنند که هم ایمنی بالاتر و هم زیبایی و برند و سطح کیفیت بالا داشته باشد، اذعان کرد: با این فرمانی که امروز در کشور موتورسیکلت تولید میشود، موتورهای فرسوده در سالهای آتی کمتر میشوند و موتورسیکلتها در شرایط فعلی میتوانند تا 15 سال عمر داشته باشند که به آلایندگی نرسند.
استانداردهای موتورسیکلت با منافع برخی گره خورده است
عضو هیات مدیره صنعت موتورسیکلت درباره مشکلات پیشروی این صنعت در کشور بیان کرد: متاسفانه با هر تغییر دولت، با تغییر سیاستهای کلان صنعت نیز مواجه میشویم.
حجازی با عنوان اینکه تغییر دائم سیاستهای کلان یکی از ضعفهای بزرگ کشور است، درباره این مشکل در صنعت موتورسیکلت گفت: مثلا بحث abs که یک استاندارد جدید است و تا سال آینده تمدید شده، بجز یک هزینهی سربار برای صنعت، چیز دیگری نیست.
او درباره سربار بودن این استاندارد اظهار کرد: ما وقتی که تحریم هستیم و کسری ارزی داریم، مدیران باید عاقلانه و بالغانه منابع کشور را درست هزینه کنند. اما اکنون میخواهیم بر اساس سود عده محدودی که در آن سوی مرز منافعی دارند، سطح استاندارها را بالا ببریم، آیا این شیوه بجز اینکه برای تولید هزینه ایجاد میکنیم و این هزینه، در عین حال در جامعه تورم ایجاد میکند، خروجی دیگری دارد؟
به اعتقاد این عضو اتاق بازرگانی، در تهران شرایط به صورتی است که بیش از 30 تا 40 کیلومتر در ساعت در روزهای عادی نمیتوان تردد کرد و در این شرایط استاندارد abs بجز اینکه قیمت هر موتورسیکلت را صد دلار افزایش دهد فایده دیگری ندارد. اکنون ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در سال تولید میکنیم و ۶۰۰ میلیون دلار فقط برای ترمز abs، باید ارز از کشور خارج شود.
در تهران شرایط به صورتی است که بیش از 30 تا 40 کیلومتر در ساعت در روزهای عادی نمیتوان تردد کرد و در این شرایط استاندارد abs بجز اینکه قیمت هر موتورسیکلت را صد دلار افزایش دهد فایده دیگری ندارد. اکنون ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در سال تولید میکنیم و ۶۰۰ میلیون دلار فقط برای ترمز abs، باید ارز از کشور خارج شود
حجازی یادآور شد: چینیها بر اساس توان تولید داخلی خودشان شرایط استاندارهایشان را فراهم میکنند و به شکلی توسعه یافتهاند که امروز بجز چین، کالا از کشور دیگری وارد کشور نمیشود.
او تصریح کرد: ما باید استاندارها را برای تولید به صورتی تعریف کنیم که امکان دسترسی واحدهای تولیدی و ورود آن کالاها به کشور معقول باشد اما اکنون بیشترین مشکل ما در روند بروکراسی اداری است که هزینه خیلی زیادی را به تولید تحمیل کرده است.
30 درصد حداقل ظرفیت واحدها خالی است
این فعال صنعت موتورسیکلت، دیگر مشکل پیشپای این صنعت را بحث ناترازی انرژی دانست که مشکل عمومی صنایع است و این مشکل هزینههای تولید را بالا میبرد.
حجازی ادامه داد: وقتی در هفته ۳ روز برق نداریم و در زمستان هم گاز موجود نیست، کارگر نمیتواند در سالن بدون حضور گاز کار کند و طبیعتاً واحدهای تولیدی ۱۵ تا ۲۰ روز به طور متوسط در ماه کار میکنند و ۳۰ درصد حداقل ظرفیتها خالی است اما هزینه سر جای خودش باقی مانده است. او تاکید کرد که این هزینه را در انتها مردم با تورم پرداخت میکنند.
صعود بازار موتورسیکلت به دلیل کاهش خرید اتومبیل
عضو هیات مدیره صنعت موتورسیکلت درباره وضعیت بازار موتورسیکلت کشور گفت: به دلیل اینکه قیمت اتومبیل بالا رفته و قدرت مردم هم بر اساس شرایط اقتصادی به سمت پایین آمده است، بازار موتورسیکلت در شرایط فعلی اگر روند صعودی نداشته باشد همان روند فعلی را حفظ میکند.
حجازی با اشاره به اینکه موتورسیکلت همیشه در دسترس و با اقساط متعارف قابل خرید و در دسترس مردم است، در پایان خاطرنشان کرد: تنها کالایی که در بازار راحت به دست مردم میرسد و بدون هیچگونه حاشیهای همراه میشود، موتورسیکلت است.
دیدگاه تان را بنویسید