نایب رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان تهران گفت: هم اکنون صادرات در حال انجام است و خود ما به روسیه صادرات داریم؛ اما به دلیل تحریم امکان صادرات بیشتر وجود ندارد، همچنین صادرات قطعه باید از طریق صادرات خودرو صورت گیرد و اگر شرایط تولید محصولات رقابت‌پذیر افزایش یابد و تحریم نباشد، می‌توانیم از طریق همکاری با زنجیره‌های جهانی قطعات بیشتری صادر کنیم.

امیرحسین جلالی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره چالش‌های صنعت قطعه‌سازی عنوان کرد: تخصیص ارز، تامین مالی و سرمایه در گردش، محدودیت تامین ماشین آلات، ساختار حقوقی و قراردادی یکطرفه و غیرمنصفانه خودروسازان با قطعه‌سازان، تورم، نوسانات قیمت محصولات داخلی و ارز، تغییرات قوانین و مقررات، بروکراسی و قوانین و بخشنامه‌های گمرک، مشکلات نیروی انسانی و قانون کار و تامین اجتماعی، تحریم، تیراژ پایین به دلیل تقسیم سفارش از طریق خودروسازان، پایین نگه داشتن قیمت ارز و یارانه به قطعات وارداتی از چین و در آخر قطع برق در ۷۰ روز سال و قطع گاز در ماه‌های سرد سال ۱۴ چالش اصلی این حوزه است.

او در مورد راهکار حل چالش تامین ارز، اظهارداشت: اولین راه‌حل عمومی رفع چالش ارز قیمت‌گذاری رقابتی است، به طوری که هدف توسعه صادرات و صنعت باشد، در حال حاضر ارز پایین‌تر از قیمت واقعی قیمت‌گذاری و مدیریت می‌شود که اقتصاددانان به آن صنعت‌زدایی می‌گویند. در این حالت هیچ محصولی قابل رقابت با مشابه وارداتی نیست. به عبارتی این کار را دولت در ایران برای ارزان تمام شدن واردات کالاهای اساسی و رضایت عمومی می‌کند؛ اما از طریق تخریب صنایع و مشاغل عملا دائم همه مردم به صورت مستمر فقیرتر می‌شوند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: توزیع و تقسیم ارز ارزان ترجیحی و نیمایی باعث کاهش صادرات شده و کمبود ایجاد کرده است؛ از طرفی به دلیل رانت ارز ارزان صف خرید و تقاضای کاذب ایجاد می‌شود و صنعتگر واقعی که نیازمند ارز است اتفاقا چون لابی و ... ندارد، از دریافت ارز جا می‌ماند.

جلالی به راه‌حل‌های اشتباه مسئولان و تصمیم‌گیران هم اشاره کرد و گفت: سیستمی شدن عملیات به‌جای تشخیص و تصمیم‌گیری‌های فسادزای شخصی، تامین ارز ماشین‌آلات، افزایش زمان خرید ارز تخصیص یافته از ۲۰ روز به سه ماه، مکانیزم درست تشخیص نیاز در بخش‌های مختلف بجای جیره بندی از راه‌حلهای اشتباه مسئولان است.

او در ادامه در مورد پدیده مونتاژ قطعه‌سازی اظهار کرد: در حال حاضر، به دلیل مشکلات متعدد فضای کسب و کار و تخصیص ارز ارزان نیمایی، تولید داخل به صرفه نیست. راه‌حل این است که دولت سیاست‌های کلان خود را در راستای تولید داخل و ایجاد شغل متمرکز کند.

این کارشناس صنعت خودرو، در مورد عدم واگذاری مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی بیان کرد: متاسفانه هم سیاست‌های قطعی حاکمیت در خصوص واگذاری خودروسازی اجرا نمی‌شود و هم دستور رهبر و هم روسای جمهور گذشته و هم قانون اجرایی نمی‌شود، که دلیل آن تعارض منافع شخصی و ملی با این واگذاری است.

جلالی تاکید کرد: خودروسازی حیات خلوت دولتی‌ها شده است و هم مدیران سیاسی مورد حمایت اینجا مشغول کار می‌شوند و هم در خرید و فروش‌ها و واگذاری خودرو و مواردی از این دست منافعی به دست می‌آوردند، از سوی دیگر، دولت در ایران نمی‌خواهد بخش خصوصی از یک حدی بیشتر بزرگ شود و تعیین‌کننده باشد، برای اینکه اقتدار خود را حفظ کند. در حالی که این یک سیاست اشتباه و ویرانگر است.

او خاطرنشان کرد: منافع گروه‌های دیگری هم که تعامل تجاری با خودروسازی‌ها دارند این است که دولتی‌ها باشند و به طریقی منافع تجاری خود را تامین کنند و اگر این شرکت‌ها خصوصی شوند، ریال به ریالی که هزینه می‌شود با دقت انجام خواهد شد.