با وجود گذشت تقریبا دو سال از تصویب منطقه آزاد اینچه برون و تعیین هیات مدیره برای آن، این منطقه بیابانی به دلیل روند کُند اجرای زیر ساخت ها و فقدان امکانات زیر بنایی مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار نگرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: اینچه برون پتانسیل بسیار خوبی برای اقتصاد استان است که تاکنون اتفاق خاصی در آن رخ نداده است. سعید صفوی ادامه داد: کمبود امکانات و تجهیزات در این منطقه تخلیه بار را با مشکل روبرو کرده است.

او اظهار کرد: مشکلات اینچه برون پیش پا افتاده هستند و اگر همتی برای اجرای زیر ساخت ها باشد بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری است اما شنیده نشدن صدای فعالان اقتصادی بدون شک اقتصاد استان را به قهقرا می برد.

صفری با اشاره به اینکه از سال ۹۷ پیگیر حل مشکلات مسیر ریلی اینچه برون هستیم اما همچنان برخی از مشکلات حل نشده باقی مانده است، افزود: کشور چین بیشتر متمایل به استفاد از محور سرخس بود اما در سفر هفته گذشته به چین به سختی و با تعاملات توانستیم آن‌ها را قانع کنیم که بهترین مسیر برای ترانزیت و تردد مسیر اینچه برون است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: چینی‌ها به شدت خواهان ارتباط‌گیری و ترد کالا از اینچه برون هستند اما فراهم نبودن شرایط باعث شده بود از محور سرخس استقبال کنند. صفوی توجیه اقتصادی بالا، زمان‌بندی کوتاه‌تر انتقال کالا و امکان صادرات به قزاقستان را از ویژگی‌های را آهن اینچه برون دانست و اضافه کرد: شرایط سوخت ارزان موجب شده استفاده از را آهن اینچه برون برای تجار صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.

او با بیان اینکه کشورهای دیگر امکانات و تجهیزات لازم را برای بازرگانان و بخش خصوصی فراهم می‌کنند و باید این حمایت‌ها در کشور ما نیز وجود داشته باشد تا شاهد رشد صادرات در منطقه اینچه برون باشیم، گفت: سرمایه همانند جریان آب مسیر خود را پیدا می‌کند به شرط آنکه مسئولان موانع را از سر راه سرمایه‌گذاران بردارند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: وجود منطقه اینچه برون برای گلستان و کشور یک منطقه استراتژیک است که می‌تواند بهره‌وری بالایی برای کشور و استان داشته باشد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز در این خصوص اظهار کرد: وضعیت نامناسب فعلی استان گلستان به تصمیمات گذشته برمی‌گردد و نیاز است نگرش‌ها تغییر کند.

علی محمد چوپانی افزود: دلیل اینکه هیچ اقدامی در این منطقه انجام نمی‌شود این است که «نقشه راه مشخصی بین منطقه آزاد و راه آهن وجود ندارد»؛ این دو نهاد دولتی هستند ولی «همگرایی» و «مخرج مشترکی» با هم ندارند که سرمایه‌گذار اعتماد کرده و در این زمینه به اطمینان قلبی برسد.

او با اشاره به تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب، گفت: هزینه جابه‌جایی کالا با راه آهن در ایران به خصوص در اینچه برون برابر و یا بیش از حمل و نقل جاده‌ای بوده، در صورتی که در دنیا هزینه جابجایی کالا با ریل بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کامیون است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ریلی کردن اینچه برون- گرمسار از گدوک توجیه اقتصادی داشته ولی احداث مسیر گنبدکاووس- آزادشهر- شاهرود که ۵۲۰ کیلومتر طول مسیر را کاهش می‌دهد و زمان دسترسی به اینچه- چابهار و بنادر دیگر را به پنچ 

روز می‌رساند.

چوپانی توضیح داد: طول دریای خزر هزار و ۲۰۰ کیلومتر و عرض آن ۴۰۰ کیلومتر است و کارکرد راه آهن اینچه برون- شاهرود برای کشورهای حوزه شرقی دریای خزر از جمله ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، چین و حتی افغانستان بوده که مسیر دسترسی آنها را فراهم می‌کند و راه آهن انزلی برای ضلع غربی خزر است.

او بیان کرد: اگر راه آهن ایجاد کنیم از طریق چین می‌توانیم به اینچه و بعد به شاهرود، جلفا و به اروپا و آب‌های گرم برویم در غیر این صورت ما باید هزار و ۲۰۰ کیلومتر را دور بزنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: هم اکنون کشور قزاقستان با کشتی رو- رو از عرض دریای خزر عبور کرده و به باکو و ترکیه می‌رود اگر راه آهن ایجاد کنیم دیگر لازم به عبور از دریا نیست.

چوپانی با بیان اینکه سرمایه‌گذار هنگامی که مشاهده می‌کند منطقه آزاد کارکردی ندارد برای همین به آن ورود نمی‌کند، گفت: منطقه آزاد هم اکنون زیرساخت‌های اولیه از جمله برق، آب، گاز و غیره را ندارد مردم به چه امیدی به این منطقه بیایند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی هم منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون گلستان را بهترین ظرفیت بالقوه برای رشد و توسعه‌ اقتصادی استان‌های شمالی دانست و برلزوم شتاب برای ایجاد زیرساخت‌های آن با مشارکت‌ بخش خصوصی تاکید کرد.