رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی:
دولتمردان تحریمهای ظالمانه علیه کشتیرانی ایران را جدی بگیرند
به تازگی اتحادیه اروپا پس از تحریم خط هوایی «ایران ایر» به تحریم خطوط کشتیرانی ایران پرداخت. با این اقدام کارشناسان پیشبینی میکنند فعالیت صنعت حملونقل هوایی و دریایی ایران در بین کشورهای اروپایی و شرکای آنها کمرنگ شود. در این زمینه کارشناسان حوزه دریایی معتقدند دولت باید با همفکری با نهادهایی دریایی و کشتیرانی ایرانی، زمینه کماثر کردن تحریمها را فراهم کند. کشتیرانی ایران بخش مهمی از اشتغالزایی و درآمد مالی را برای بازار داخل کشور ایجاد میکند و در صورت تشدید تحریمها تامین کالاهای اساسی و خدمات راهبردی با مشکلاتی مواجه
خواهد شد.
رییس هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، به اقتصادآنلاین گفت: در مورد تحریمهای مربوط به کشتیرانی ایران ما بیشتر از آن که برای مقابله با آن با یکدیگر بحث و گفتوگو کنیم، صرفاً از سوی مسئولین این موضوع را محکوم میکنیم. بدون اینکه درنظر بگیریم که اثرات این تحریم چه خواهد بود. تحریم کشتیرانی ایران از قدیم مورد بحث بود و تحریمهای یک جانبه آمریکا حتما آثاری در پی دارد اما در دولتهای خیلی قبلتر هر زمان که تحریم میشد مسئولین و متولیان آن سالها، تشکلهای تخصصی را صدا میکردند و با کمک هم روشهای مقابله با تحریمها را طراحی میکردند. الان خیلی اینگونه نیست و دولتمردان ما کاری به تشکلهای تخصصی ندارند. در حالیکه اثرات تحریم بیشتر شامل حال بخش خصوصی و تشکلهای تخصصی میشود
نه دولتمردان.
حسنرضا صفری، ادامه داد: تحریمهای ایران در راستای سیاستهای فشار حداکثری است که غرب به دلیل دشمنی که با کشور ما دارد اعمال میکند و عمدتاً تحریمهایی است که بیشتر محدودیتهای تجاری جدید و مسدود سازی داراییها و محدودیتهای دسترسی را شامل میشود. در زمانی که سیاست دریا محور در کشور ابلاغ شد همه متوجه شدند که حدود ۸۵ درصد تجارت بین المللی ایران از راه دریاست و کشتیرانی به عنوان یکی از شریانهای حیاتی تجارت بین المللی نقشی محوری در توسعه ایران دارد اما با تحریمهای جدید اتفاقی که برای ما میافتد این است که افزایش هزینههای حمل و نقل و اختلال در زمینه زمینه تامین کالاها و خدمات راهبردی را خواهیم داشت. همچنین اگر ما نتوانیم با دیگر فعالان حوزه دریایی کار کنیم، تامین کالاهای اساسی و خدمات راهبردی ما با مشکلاتی مواجه میشود.
این کارشناس حوزه تجارت دریایی و بندری تاکید کرد: از سوی دیگر چون ما صادر کننده هستیم، باید صادرات را به موقع انجام بدهیم و با این تحریمها در واقع ظرفیت عملیاتی ناوگان حمل و نقل دریایی ایران از طریق عدم یا کاهش دسترسی به بنادر اروپا و محدودیت در خدمات پشتیبانی دریایی و از دست دادن بازارهای ویژه مواجه خواهد شد. تحریمها باعث میشود ما با تبعاتی چون افزایش هزینهها و از دست دادن بازارهای خود و از دست رفتن زنجیره تامین کالاهایمان روبرو شویم.
به گفته صفری، تحریمها همچنین نوسازی و به روز نگهداری ناوگان حمل و نقل دریایی و مباحث مربوط به ایمنی و فناوریهای مدرن و قطعات یدکی کشتیهای تجاری را متأثر از خود کرده و در نهایت اقتصاد ملی را دچار مشکل میکند.
او اضافه کرد: رشد تورم، کاهش درآمدها و کاهش اشتغال اصلیترین و بزرگترین ضربات را به ما میزند. علاوه بر اینها شاهد افزایش کاسبی غیر رسمی و غیر شفاف در تجارت دریایی خواهیم بود کما اینکه الان هم این موضوع وجود دارد.
این کارشناس تصریح کرد: لازم است دولت با مشورت با انجمنهای تخصصی حوزه دریایی از تبعاتی این مشکل بکاهند. باید با کمک مردم و اتکا به توان ظرفیتهای داخلی بحث حمایتگری از شرکتهای دانشبنیان انجام شود. خصوصا که نیازمند تنوعبخشی به شرکای تجاری خود هستیم تا سرمایهگذاری در کریدورهای ترانزیتی جایگزین اجرا شود. لازم است دولت با شفافیت و اطلاعرسانی دقیقتر از عملکردهای قانونی کشتیرانی ما، برای کاهش فشارهای بینالمللی و رفع اتهامات تلاش کند. دولت باید با لحاظ کردن هر دو نوع پدافند یعنی هم پدافند غیرعامل که مردم هستند و هم پدافند عامل که دولت است دست به دست هم بدهند تا مشکلات به حداقل برسد. زیرا تحریمها این بار خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر بکنیم تاثیرات خود را بر ما میگذارد.
دیدگاه تان را بنویسید