روز دوشنبه در گفت‌وگویی در ایلنا خواندیم که مدیران پالایشگاه آبادان به‌جای ارسال ۴۵۰ میلیون لیتر گازوئیل ذخیره زمستان به نیروگاه‌های سراسر کشور آن را به قیمت آزاد در بورس فروختند!

مهدی عرب صادق، فعال رسانه‌ای در این باره در توئیتر نوشت: در شهریور ۱۴۰۲حدود۳.۲میلیارد لیتر ذخیره سوخت نیروگاهی بوده و شهریور امسال۱.۸میلیارد لیتر!با توجه به سوابق قاچاق سوخت نیروگاه‌های، نهادهای نظارتی بررسی کنند که این تفاوت گازوئیل صادر شده است یا ‎قاچاق!اگرصادر شده باکدام توجیه اقتصادی؟!

گازوئیلی که خورده شده!

در یکی از کانال‌های خبری نیز آمده است: آدرس گازوئیل‌ها را از روی کشتی‌ها بگیرید که با پورسانت‌های کلان میلیون دلاری در بنادر فجیره و هند و غیره معامله می‌شوند. 

برای هر ۱۰۰۰ لیتر (۱ تن) گازوئیل پورسانتی از ۱ دلار تا ۲۰ دلار به واسطه ها پرداخت شده و گازوئیلی که باید بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار معامله می شده را به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار فروخته‌اند! حساب کنید کشتی ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تنی، ۱۰ دلار برای هر تن به واسطه ها داده باشد، میشود یک تا ۳ میلیون دلار برای هر معامله. خبرها حاکی از آن است که زنجیره ای از افراد برای یک معامله پورسانتی از ۱ دلار تا ۲۰ دلار دریافت کرده اند. از مدیران پالایشگاهی تا افراد محلی در امارات!

پالایشگاه آبادان به جای نیروگاه؛ 

گازوئیل  را  در  بورس  فروخت 

همچنین عباس کاظمی، مدیرعامل پیشین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در این مورد به ایلنا گفت: مدیران پالایشگاه آبادان به‌جای ارسال ۴۵۰ میلیون لیتر گازوئیل ذخیره زمستان به نیروگاه‌های سراسر کشور آن را به قیمت آزاد در بورس فروختند!

داده‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که از شهریور امسال فرایند پر شدن ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها متوقف شده و حجم این ذخایر به‌مرور به یک‌سوم رسیده تا مشخص شود که توقف مازوت‌سوزی در سه نیروگاه، بیش از آنکه به تلاش دولت برای جلوگیری از آلودگی هوا مربوط باشد، به کاهش ذخایر گازوئیل و مازوت مرتبط است. حالا افشاگری عباس کاظمی نشان می‌دهد که فروش غیرقانونی گازوئیل پالایشگاه آبادان در بورس، نقش مهمی در کسری ذخیره سوخت نیروگاه‌ها داشته است.