نگاهی به آمار وضعیت اموال غیرمنقول ۲۳ بانک نشان می دهد، تا پایان شهریور ماه امسال این بانک ها بیش از ۴۸۶ هزار میلیارد تومان اموال غیرمنقول دارند که عمدتا شامل مسکن و زمین است.

به گزارش تسنیم، البته از بین 26 بانک، 4 بانک ارزش روز اموال غیرمنقول خود را به بانک مرکزی اعلام نکرده اند، برهمین اساس ارزش روز اموال 22 بانک 486هزار و 724 میلیارد تومان و ارزش دفتری 26 بانک 417 هزار و 616 میلیارد تومان گزارش شده است.

برخی بانک ها در توضیح وضعیت این اموال اعلام کرده اند که مورد نیاز بانک است و برای برخی دیگر هم قید کرده اند مشتری در مزایده برای اموال پیدا نشد! البته تعدادی هم به مازاد بودن اموال اشاره و تأکید کرده اند که این اموال به صورت قهری تحت مالکیت بانک در آمده است. اما حضور پررنگ بانک‌ها در بنگاه داری و مخصوصا در بخش زمین و مسکن درحالی همچنان ادامه دارد که از سال های قبل بر خروج از بنگاه داری بانک‌ها تأکیدات زیادی شده است.

بنگاه داری بانک‌ها سالهاست نقل اکثر محافل است و انتقادات بخش‌های مختلف را به همراه داشته است چراکه به اعتقاد کارشناسان اقتصادی باید فعالیت‌های بانک‌ها با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی جدا شود و بانک‌ها باید به بانک‌داری و تأمین منابع فعالان اقتصادی مشغول باشند نه اینکه مستقیماً به مسائل بنگاه‌های اقتصادی ورود کنند. افزایش حجم انتقادات به این اقدام بانک‌ها موجب شده تا بانک مرکزی در دوره‌های مدیریتی مختلف همواره بر ضرورت پرهیز از بنگاه‌داری بانک‌ها، تأکید داشته باشد. ولی با این وجود آمارها نشان می‌دهد که فعالیت‌های بنگاه‌داری و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم بانک‌ها در این مدت نه‌تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته و همین باعث شده تا همواره در این حوزه پیکان انتقادات تند و تیز به‌سمت بانک‌داران نشانه برود.

کارشناسان اقتصادی با انتقاد از بنگاه داری بانک‌ها تأکید دارند که وظیفه اصلی بانک‌ها بانکداری است نه چیز دیگر و اگر وارد بنگاه داری می‌شود، معنی و مفهومش وجود فساد اقتصادی است؛ بنابراین اگر بانک‌ها که کارشان بانکداریست وارد فعالیت بنگاه داری شوند، با توجه به قدرت پولی که دارند می‌توانند در بازار انحصار را به وجود بیاورند و این خلاف مبانی علم اقتصاد است.

هرچند باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که بنگاه داری بانک ها از یک یا دو سال قبل شروع نشده بلکه طبق اذعان بانکداران و اقتصاددان ها بنگاه داری بانک ها از سالهای پس از جنگ و دولت سازندگی آغاز شد و با تغییر دولت ها و تاسیس بانک های خصوصی این روند روز به روز تشدید شد و امروز به جایی رسیده است که طبق اذعان یکی از مسئولان نظام بانکی بسیاری از بانک‌ها بیش از نصف سرمایه پایه خود را بر خلاف قانون بانک داری بدون ربا صرف خرید سهام یا به عبارتی شرکت‌داری می کنند. این رقم در بانک های خصوصی به مراتب بیشتر از بانک های دولتی است.

بانک مرکزی البته تأکید می کند که حسب الزام قانون فوق اطلاعات مربوط راساً توسط بانک های عامل تهیه و توسط بانک مرکزی منتشر می شود و مسئولیت صحت اطلاعات فوق بر عهده بانک های عامل می باشد. همچنین با توجه به انتشار اولیه آمار فوق برخی موارد به صورت کامل ارائه نشده‌اند که به مرور زمان تکمیل می‌گردند.

طبق آمارهای بانک مرکزی، ارزش دفتری اموال غیرمنقول بانک آینده تا پایان شهریورماه 43،987،752،751،437 ریال(4398 میلیارد تومان) اعلام شده است، ارزش روز اموال غیرمنقول بانک آینده 100،741،075،068،651 ریال(10074 میلیارد تومان) برآورد شده است. عمده اموال غیرمنقول این بانک دارای کاربری زمین،  تجاری، مسکونی، تجاری سرقفلی، اپارتمان، خانه، زمین مزروعی، مغازه، کارخانه، زمین محصور، زمین با بنای اهدایی است.  اکثر این اموال نیز یا عدم شرکت در مزایده داشتند یا عدم وجود کارشناسی. تعدادی هم فروش رفته درحال تنظیم مبایعه نامه اعلام شده است. اما اکثر اموال با توضیح عدم شرکت کننده در مزایده گزارش شده است.