در حالی که وزیر راه و شهرسازی در پایتخت وعده مبارزه با فساد را می‌دهد، زیر گوش پایتخت اما پنهان از چشم وزیر، شبکه فساد درهم تنیده در اداره راه و شهرسازی گیلان لانه‌سازی کرده و این جریان به قدری قوت و قدرت گرفته که با وجود تخلفات احراز شده تا کنون به دام دستگاه‌های نظارتی نیفتاده یا از آن قسر در رفته‌ است.

به گزارش ایلنا، اراده جدی برای مبارزه با فساد از مهمترین کلید واژه‌ها و وعده‌های رییس دولت چهاردهم در طول دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود و در این مدت بارها اعلام کرد که « در دنیای امروز نمی‌‌شود میلیاردها تومان پول جابه‌جا کرد، زمین‌خواری کرد یا قاچاق کرد. اگر این اتفاق می‌افتد یا بلد نیستیم یا نمی‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم. برای مبارزه با فساد به اندازه کافی قانون داریم اما اراده مبارزه با فساد نداریم.»

گوشه‌ای از این جریان فساد در اداره راه و شهرسازی گیلان، همین است که در موردی عجیب در حال حاضر مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با قید وثیقه آزاد و پس از ارتقای شغلی،‌ در این سمت مشغول به کار است! «م-ف» در ماجرای مبهم توافقنامه شهرداری ماسال و وزارت راه و شهرسازی به عنوان معاون راه روستایی وقت، برای پروژه اجرای زیرسازی و عملیات آسفالت مبادی و ورودی و خروجی شهر ماسال حواله 800 تن قیر را به فردی غیر منتسب به مجری یک شرکت تحویل می‌دهد که گویا این فرد اقدام به جعل مهر و اسناد و مکاتبات شرکت کرده و هیچ گونه اقدامی برای اجرای قرارداد و مصرف قیر در اجرای آسفالت محورهای مورد نظر انجام نداده‌ است.  

اما موردی دیگر از تخلفات آشکاری که از چشم وزیر و دستگاه‌های نظارتی پنهان مانده، ادعای موهوم معاون شهرسازی ومعماری راه وشهرسازی گیلان است مبنی بر اینکه فرزند جانباز از کار افتاده است تا از این عنوان برای سهمیه ایثارگری در ارتقای شغلی بهره ببرد. «م-ع» از زمان ورود به اداره راه و شهرسازی استان با سهمیه ایثارگری و به عنوان فرزند جانباز از کار افتاده بدون شرکت در آزمون استخدامی جذب شد و توانست از مزایای این سهمیه استفاده کند. اما پس از مدتی بررسی‌ها نشان داد که نام وی در سامانه بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به این عنوان ثبت نشده است. جالب اینکه واکنش اداره کل راه و شهرسای استان به این تخلف آشکار صرفا اقدام برای اصلاح حکم و حذف عنوان نسبت وی با ایثارگر بود! در حالیکه این موضوع مصداق بارز جرم «جعل عنوان» محسوب می‌شود.

گوشه‌ای دیگر از جریان فساد و رانت ریشه دوانده در اداره راه و شهرسازی گیلان، پرونده واگذاری املاک به ثمن بخس به برخی از افراد وابسته به مدیران این اداره بوده است. با تبانی برخی مدیران، این افراد با سوء استفاده از جایگاه و مسند خود در یک فقره مزایده خانه‌ سازمانی در گلسار رشت را با قیمت پایه تنها 30 میلیون تومان به کارکنان این اداره واگذار کرده‌اند در حالی که ملک مذکور چند ده برابر این عدد ارزش‌گذاری شده بود.