یک نماینده مجلس:
دست مافیا پشت اجرا نشدن واردات خودرو است
از نظر عضو هیاترئیسه مجلس، اگر واردات خودرو آزاد شود خودروسازان مجبور میشوند یا خود را در سطح خودروسازان خارجی بالا بکشند یا خودبهخود حذف میشوند. از نظر او، ۸۵ میلیون نفر در ایران نباید فدای سر پا نگه داشتن صنعت خودروسازی در کشور شوند.
محمد رشیدی در گفتوگو با تجارتنیوز، تاکید کرد: در کشور کمبود بنزین وجود ندارد. مشکل کمبود بنزین به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی است و راهکار حل مشکل کیفیت خودروهای داخلی را هم در واردات خودروهای خارجی است. یک بار برای همیشه باید تکلیف خودروسازی در داخل حل شود.
او ادامه داد: طبق بررسیهایی که انجام دادهایم، ما در کشور کمبود بنزین نداریم بلکه مشکل مصرف بیرویه داریم و بهینهسازی در کشور انجام نمیدهیم. خودروهای فرسودهای داریم که با مصرفهای دو سه برابر مصرف روز دنیا باعث وقوع این ماجرا شدهاند. خودرو ملی بهظاهر سند افتخارمان شده است اما من این را اصلاً افتخار ملی نمیدانم. این نماینده مجلس تصریح کرد که به چه دلیل باید تاوان یک خودرو بیکیفیت را مردم بدهند؟ از طرف دیگر بنزین و منابع داخلی ما هم در حال سوخت شدن است و تبدیل به آلودگی هوا و آلودگیهای محیطزیستی میشود و بیماریهای سرطانی و مسائل بهداشتی را تشدید میکند. از آن طرف دوباره باید از صندوق توسعه ملی پول بگیریم که برای همین مشکلات دارو وارد کنیم؛ یعنی از چند طرف ضرر میکنیم. این روند یک جایی باید
متوقف شود.
رشیدی درباره واردات خودرو عنوان کرد: ما در مجلس گذشته واردات خودرو را سه بار به طرق مختلف آزاد کردیم اما چه اتفاقی در این زمینه رخ داده است که اجرا نمیشود؟ اگر به خاطر مافیا نیست پس به چه دلیل است؟ سه سال از آن موضوع گذشته هنوز هم اتفاقی نیفتاده است!
او درباره قیمت بنزین اظهار کرد: الان حرف ما این است که بنزین را همسطح عرف دنیا به دست مردم نمیدهیم، از آب هم ارزانتر است؛ عیبی ندارد. به شرطی ما حق داریم بنزین را با قیمت فوب خلیج فارس و قیمت جهانی عرضه کنیم که اجازه دهیم مردم خودروهای باکیفیت و کممصرف جهانی را در داخل استفاده کنند. نمیشود هم به مردم بگوییم پیاز بخوردید و هم به آنها شلاق بزنیم. یعنی به آنها بگوییم که خودروهای بیکیفیت با قیمت چند برابر و مصرف بالا را استفاده کنید، و از طرف دیگر قیمت بنزین را هم آزاد کنیم. اینها حتماً با یکدیگر تعارض منافع مردم را در پی دارد و در داخل ایجاد نارضایتی میکند.
این نماینده ادامه داد: وظیفه دولت است که عبور کند. دولت باید امروز منابع خود را در نظر بگیرد، در انرژی و در سوخت ناترازی دارد، این از کجا قرار است جبران شود؟ خب قسمتی از آن باید با کیفیت خودروها کنترل شود، یعنی مصرف را پایین بیاورد. کاهش مصرف مهمتر از تولید است. در همه دنیا روی کاهش مصرف کار میکنند اما یا میخواهیم تولید را افزایش دهیم یا دست به واردات بزنیم. فکر نمیکنیم حداقل ۳۰ درصد بنزینی که در کشور مصرف میشود، بنزین مازاد مصرف داخلی ماست و به دلیل بیکیفیت بودن خودروهای داخلی از دست میرود، باید این را
جبران کنیم.
رشیدی خاطرنشان کرد: بعد هم به چه دلیل باید در حق ملت خود اجحاف کنیم از بابت این خودروهایی که چند برابر قیمت جهانی هستند. شما در داخل کشور خودرو دنا را یک میلیارد تومان میخرید، در خارج از کشور تویوتا با یک میلیارد تومان بهترین خودرو خود را به مردم عرضه میکند. چرا همه دنیا از این خودروها استفاده میکنند اما ملت ما چنین حقی ندارند. این چه خودرو ملیای است؟ چه تولید داخلی و چه حمایتی است که موجب ضرر و زیان است؟ به خاطر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر که در صنعت خودروسازی هستند، ۸۵ میلیون نفر را متضرر میکنیم. خواهش میکنم دولت با جدیت به این عرصه رسیدگی کند، قانون مجلس هم وجود دارد.
دیدگاه تان را بنویسید