بحران ناترازی انرژی به گازوئیل هم رسید. نکته درخور توجه اینجاست که بار دیگر مسئولان در مواجهه با ناترازی‌ها، انگشت اتهام را به سمت مصرف‌کنندگان گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، موضوع اختصاص سهمیه گازوئیل و ادعای مصرف بالای آن چند سال است که در کانون توجه قرار گرفته است. در همین زمینه خبری مبنی بر توقف تخصیص سوخت بدون ارائه بارنامه منتشر شده است.

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در همین زمینه اعلام کرد: بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۳ هیات وزیران، مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی بر اساس عملکردی که سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه برون‌شهری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در حوزه درون‌شهری با توجه به اسناد حمل‌ و صورت‌وضعیت، بارنامه‌ و باربرگ‌ها تعیین می‌کنند، محاسبه و تخصیص داده می‌شود. متولی اجرای سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان دیزلی برون‌شهری) سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که تاکنون این پروژه را اجرایی 

نکرده است.

در همین زمینه از ابتدای مهرماه قرار است طرحی آزمایشی برای ناوگان باری بالای 50 تن اجرا شود که طی آن علاوه بر اینکه بدون بارنامه سوختی تخصیص پیدا نمی‌کند، مبدأ و مقصد ناوگان‌ با استفاده از بارنامه‌ و صورت‌ وضعیت مسافری نیز قابل مشاهده است و ناوگان‌ با استفاده از این طرح می‌تواند از جایگاه‌هایی که در مسیر حرکت خود وجود دارد، سوخت‌گیری کند.

بر مبنای اظهارات مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، تخصیص سوخت در این طرح، بر مبنای حرکت در مسیر تعیین‌شده انجام می‌شود. اما نکته اساسی اینجاست که مسیر تعیین‌شده برای ناوگان حمل‌ونقل در بسیاری اوقات، خلاف واقعیت است. در همین زمینه، بنا بر برآورد غلط مسیر، سوخت اختصاص‌یافته نیز کفاف نیاز مصرفی ناوگان را نمی‌دهد. این موضوع باعث می‌شود راننندگان مجبور به استفاده از گازوئیل آزاد شوند و هزینه‌هایشان افزایش پیدا کند.

یکی از اصنافی که سال‌هاست اعتراض خود را نسبت به نحوه تخصیص سوخت نشان داده، کامیون‌داران هستند. در بسیاری از اوقات، میزان سوخت ناوگان کامیون‌ داران، مصرف سوخت ماهانه آنها را تامین نمی‌کند. در برخی موارد نیز گفته شده برخی از کامیون‌ها، همین سهمیه اندک سوخت را هم به‌درستی دریافت نمی‌کنند.

در همین زمینه، جلال موسوی، نایب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌‌داران کشور، در گفت‌وگو با ایلنا، بیان کرد که با قطع پایه سوخت، میزان ارائه سوخت را پیمایش و اعلام کردند اما تردد پرت رانندگان را محاسبه نکردند. برای مثال در مسیر حمل بار اراک-تهران در سمنان بارگیری می‌شود اما سمنان در بارنامه ثبت نمی‌شود و آن مسیر برای راننده محاسبه نمی‌شود و این میزان سوخت در پیمایش نمی‌آید.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، یکی از علل طرح‌های ارائه‌شده را مدیریت مصرف گازوئیل عنوان می‌کند. به گفته او، میانگین مصرف روزانه گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی در شهریور امسال به حدود ۶۵ میلیون لیتر رسید که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۲درصد افزایش یافته است.

این موضوع نشان می‌دهد که محاسبات مسیر که طبق آن سهمه گازوئیل به ناوگان حمل‌ونقل اختصاص پیدا می‌کند، بسیاری اوقات اشتباه عمل کرده و همین موضوع هزینه‌های افراد را بالا برده است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، یکی از علل طرح‌های ارائه‌شده را مدیریت مصرف گازوئیل عنوان می‌کند. به گفته او، میانگین مصرف روزانه گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی در شهریور امسال به حدود ۶۵ میلیون لیتر رسید که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۲درصد افزایش یافته است.

نکته اساسی این است که مسئولان به موضوع فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و مصرف بالای سوخت ناشی از فرسودگی آنها توجهی نشان نمی‌دهند. طبق آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک از 411 هزار کامیون و کشنده و ناوگان باری در بخش جاده‌ای کشور بالغ بر 200 هزار ناوگان فرسوده است.

بهتر است مسئولان درکنار راه‌اندازی سامانه‌های به‌اصطلاح هوشمند، فکری به حال جایگزینی ناوگان‌های فرسوده کنند تا از این طریق، کاهش مصرفی که مد نظرشان است تا حدی اتفاق بیفتد.