رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران عنوان کرد: از دیدگاه اتحادیه، تولید گوشی با تقلب و جعل عنوان نباید اتفاق بیفتد. ما از تولید واقعی حمایت می‌کنیم. این که تولیدکننده‌ای بخواهد به اسم اکبر، اصغر تولید کند، مصداق جعل عنوان است. باید کالایی تولید شود که با واقعیت تناسب داشته باشد.

حسین سادات‌حسینی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، تصریح کرد: ما با این قضیه و روند موافق نیستیم. اگر قرار است گوشی نوکیا تولید شود، باید جنسش هم نوکیا باشد، نه این که جنس متفرقه چینی را وارد کنند و بگویند به اسم برند نوکیا، تولید داخلی انجام می‌دهند. یا گوشی و یا قطعات آن را وارد می‌کنند و به اسم گوشی نوکیا می‌فروشند، اما در واقع گوشی نوکیا نیست؛ به طوری که ما در اتحادیه چند مورد را بررسی و مشاهده کردیم که با جنس گوشی نوکیای اصلی متفاوت است.  

او اظهار کرد: چند شرکت در حال تولید گوشی دکمه‌ای هستند و کار خود را درست انجام می‌دهند، اما ما تولیدات یک شرکت را بررسی کردیم و مشخص شد که در یکی دو تا از مدل‌هایش با آن جنس اصلی که نوکیا است، تفاوت کیفی دارد.

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران در پاسخ به این سوال که چند شرکت ایرانی با برند نوکیا گوشی تولید می‌کنند، گفت: دو شرکت مشغول تولید این گوشی‌ها هستند که یکی شرکت سامتل و دیگری آتیلا همراه آیهان است. شرکت سامتل قطعات را وارد می‌کند. در بازدیدی که از تولیدات این شرکت داشتیم، نمونه‌هایی که مشاهده شده است با نمونه اصلی تفاوت نداشته است؛ اما گوشی‌های تولیدی آتیلا همراه آیهان اصلی نیست.

سادات‌حسینی در مورد اعتراض سفیر فنلاند به تولید گوشی نوکیا در ایران، بیان کرد: اعتراض سفیر فنلاند این بود که قطعات و گوشی‌هایی که به ایران آمده است و به اسم نوکیا می‌فروشند، گوشی نوکیا نیست و این شرکت (تولیدکننده‌ای که گوشی نوکیای تقلبی تولید می‌کند) هیچ نمایندگی هم از شرکت نوکیا ندارد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واردات گوشی‌های دکمه‌ای ممنوع است، اعلام کرد: واردات این گوشی‌ها ممنوعیت رسمی ندارد، اما در اصل محدودیتی برقرار شده است و فعلا وارد نمی‌شود. برداشت من این است که وضع این محدودیت به سبب حمایت از شرکت‌های تولیدکننده گوشی ایرانی است.

گفتنی است پای تولیدات ایرانی با نام برند نوکیا به بازار باز شده است و محدودیت‌هایی هم برای واردات گوشی‌های دکمه‌ای اعمال شده است، به‌طوری که امکان تمایز میان گوشی اصلی و تقلبی نیست و دیگر خبری هم از گوشی‌های دکمه‌ای باکیفیت نوکیا در بازار موبایل ایران نیست. در یکی دو هفته گذشته، نامه اخیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در راستای حمایت از تولید گوشی توسط یک شرکت ایرانی با برند نوکیا و لحن تهدیدآمیز آن خطاب به وزارت صمت بار دیگر بحث تولید گوشی نوکیای تقلبی در ایران را داغ کرده است.

اواخر مرداد ماه سال جاری بود که مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت با ذکر این نکته که نشان تجاری نوکیا طبق قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶، مورد حمایت قانون در ایران می‌باشد، با ارسال نامه‌ای به مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی، موضوع جلوگیری از فعالیت شرکت آتیلا همراه آیهان با برند تجاری نوکیا را مطرح کرد و خواستار اقدامات لازم برای ممانعت از استفاده این شرکت از علامت نوکیا شد اما محمدباقر آقا علیخانی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ارسال نامه‌ای به مرکز فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی، اعلام کرده است که «هر گونه ورود مجدد به موضوع بر خلاف دادنامه‌های صادره، اقدام در محدودسازی و یا ایجاد مانع در مسیر تولید شرکت مذکور و ریجستری گوشی‌های تولیدی خلاف قانون بوده و فاقد وجاهت و دارای عواقب بعدی برای وزاتخانه می‌باشد.

حالا از یک طرف با حمایت ستاد تسهیل از این شرکت و از طرف دیگر سکوت وزارت صمت و عدم اتخاذ تصمیمی قاطع در این زمینه، شاهد این هستیم که شرکتی که کالای تقلبی تولید و مالکیت معنوی یک برند را نقض کرده، نه تنها تنبیه نمی‌شود که تشویق هم می‌شود و مسیر را برای تکرار چنین موضوعاتی هموار می‌کند تا شاهد هرج و مرج بیشتری باشیم.