یک کارشناس انرژی اذعان کرد: تا زمانی که کارت سوخت در جایگاه وجود دارد این نقطه فراری برای قاچاق سوخت است؛ چرا حذف کارت سوخت جایگاه‌ها را کلید نمی‌زنند؟

محمدجواد نوفرستی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به اینکه ابتدا باید مسئله قاچاق سوخت را حل کرد و سپس به دنبال راهکارهای قیمتی و غیر قیمتی برای رفع ناترازی رفت، اظهار کرد: ناترازی بنزین به طور عام وجود دارد و در برهه‌ای از زمان مصرف بنزین افزایش یا کاهش پیدا می‌کند اما برای ناترازی باید چه کار کرد؟ بیش از یک دهه راجع به قاچاق بنزین و راهکارهای آن صحبت می‌شود و باز هم به نقطه اول بازمی‌گردیم و اقدامی از پیش برده نمی‌شود. به همین دلیل اولین موضوعی که وجود دارد و قبل از هر راهکار قیمتی و یا غیر قیمتی باید به آن پرداخت مساله قاچاق بنزین است. او افزود: چیزی که تحت عنوان آمار فروش مصرف بنزین در کشور مطرح می‌شود، غلط است. زیرا شامل مصرف واقعی به علاوه قاچاق بنزین است. زمانی این مساله کتمان می‌شد اما اکنون آشکارا قاچاق بنزین انجام می‌شود.

این تحلیلگر مسائل انرژی تصریح کرد که هم اکنون می‌توان گفت روزی بیش از ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین انجام می‌شود و اولین اقدام باید ایجاد سامانه نظارتی از نقطه مبدا یعنی داخل پالایشگاه‌ها که بر قاچاق‌ها و نشتی‌های سامان یافته و غیر سامان یافته را بتوانیم بگیریم روزی ۱۰ میلیون لیتر از ناترازی بنزین کم می‌شود. نوفرستی با عنوان اینکه قاچاقی که روزانه انجام می‌شود قاچاق مردم در لب مرز با سهمیه محدود نیست، ادامه داد: ما همچنان در سامانه نظارت ایراداتی را داریم از سال ۹۷ قرار بر این است که پس از الزامی شدن سامانه کارت سوخت به سمتی رویم که به مردم آگاهی دهیم و به صورت شفاف و صادقانه با آنها صحبت کنیم که ما می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم و به تدریج با فرصت دادن سوخت‌گیری با کارت سوخت الزامی شود و کارت سوخت جایگاه‌ها حذف شود اکنون کارت سوخت جایگاه‌ها یک سد طلایی برای سو استفاده و قاچاق است‌.

او اضافه کرد: ابتدا باید این موضوع حل و به مردم به صورت شفاف بازگو شود اگر این اتفاق بیفتد مشخص می‌شود چند میلیون لیتر از مبادی به چه مقاصدی ارسال می‌شود. فروش بنزین به تفکیک کارت سوخت هموطنان وجود دارد و در موارد خیلی خاص مردم بدانند که مثل کارهای بانکی بدون کارت ملی امکان‌پذیر نیست سوخت‌گیری هم بدون داشتن کارت سوخت ممکن نیست و مردم هم در این شرایط همراهی می‌کنند.

این کارشناس  در پاسخ به این سوال که در صورتی که شهروندی بیش از سهمیه مورد نظر نیاز داشته باشد چه رویه‌ای را باید در پیش گرفت، گفت: مردم ۱۶۰ لیتر بنزین سهمیه یارانه‌ای و دولتی دارند و کسانی که بیش از این نیاز به بنزین برای سفر دارند باید سقف را افزایش داد. اشتباه می‌کنند که سقف آزاد را کم کرده‌اند و قرار بود از دی ماه ۹۷ اجرا شود و وزیر نفت وقت هم اعلام کردند که می‌خواهیم از این طریق جلوی قاچاق بنزین را بگیریم. در صورتی که این طرح اجرا شود محدودیتی هم لازم نیست چرا که شفافیت وجود دارد. وقتی کسی برای سفر به سوخت مازاد نیاز دارد و فردی که در حال قاچاق است مشخص می‌شود.