رامتین موثق

تعطیلات هفته گذشته و در زمان‌های اوج مسافرت مردم، عکس‌هایی از اسکان گردشگران در پارک‌ها و چادرهای مسافرتی منتشر شد که برخی آن را به بی‌فرهنگی مردم نسبت دادند، اما به نظر می‌رسد رواج این پدیده دلایل محکمتری از جمله دلایل اقتصادی دارد. پیش از این استفاده مردم از هتل‌ها رواج بیشتری داشت، اما این‌ روزها استفاده از هتل‌ها برای عامه مردم مستلزم صرف هزینه هنگفت و لاکچری شده است. این قضیه را عضو هیأت‌مدیره جامعه هتل‌داران نیز تایید کرده است. مهدی رودبارکی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «در تعطیلات گذشته هتل‌های ۴ و ۵ ستاره و ویلاهای بزرگ و گران‌قیمت کاملا پر و هتل‌های ۱/۲/۳ ستاره و ویلاهای میان‌رده و ارزان قیمت ظرفیت خالی داشتند. طبقه متوسطی دیگر وجود ندارد.»

شهاب علی‌عرب، نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: در حوزه گردشگری داخلی با توجه به قیمت‌ تورهای خارجی، بیشتر مردم به سفر داخلی رغبت دارند. در کل بخواهیم درنظر بگیریم چون اوضاع اقتصاد خراب است و درآمدها نسبت به هزینه‌ها افزایش پیدا نکرده، صنعت گردشگری حال خوبی ندارد و مریضی است که وخامت حالش هر روز بیشتر می‌شود و این باعث از دست رفتن زیرساخت‌ها خواهد شد

وخامت صنعت گردشگری

 با   اوضاع خراب اقتصادی

نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»، درباره خالی بودن هتل‌های 1 تا 3 ستاره بیان کرد: متاسفانه سیستم آماری ما آنقدر ضعیف است که آمار مستند و دقیقی نمی‌توان از این قضیه کشف کرد اما با توجه به محدودیت‌های اقامتی، مطمئنا هتل‌های خالی در شهرهایی غیرمسافرخیز بوده زیرا در شهرهای استان‌های گیلان، خراسان، مازندران و قم به نظر ظرفیت‌ها تکمیل بوده است.

شهاب علی‌عرب درباره تاثیر کاهش درآمد بر خالی بودن ظرفیت هتل‌ها گفت: مطمئنا وقتی درآمدها کاهش پیدا می‌کند، اوضاع اقتصادی خراب می‌شود و قیمت هتل‌ها به نسبت هزینه‌ها افزایش می‌یابد و این امر بر درآمد هتل‌ها هم تاثیرگذار 

خواهد بود. 

او افزود: البته نمی‌توان گفت در تمام استان‌ها و شهرها یک روند در حال اتفاق است؛ بعضی از شهرها و استان‌ها مانند قم که ظرفیت اقامت کمی دارند و مسافرخیز هستند، شاید این قضیه خیلی حاکم نباشد یعنی با توجه به محدودیت اقامت و تعداد تختی که دارند، ظرفیت بیشتری پر می‌شود اما استانی مانند خراسان رضوی که۳۰۰ هزار تخت دارد، باید هرشب ۳۰۰ هزار اقامت را ثبت کند و در این حالت، باید تعداد مسافران خیلی زیاد باشد که کامل ظرفیت پر شود. 

این کارشناس تصریح کرد که کاهش قدرت خرید مردم بر کلیت صنعت گردشگری تاثیرگذار بوده ولی وضعیت در استان‌های متفاوت فرق می‌کند.

گردشگری حال خوبی ندارد

علی‌عرب درباره روند حاکم بر حوزه گردشگری اظهار کرد: حوزه گردشگری را باید به دو دسته تقسیم کرد. یکی بحث گردشگر ورودی است که از خارج می‌آید و آن هم دو نوع مسلمان و غیرمسلمان است. مسافران مسلمان به روال قبل به ایران سفر می‌کنند و شاید تعداد آنها بیشتر هم شده ولی تعداد مسافران غیرمسلمان نزدیک به صفر است. یعنی از کشورهای اروپایی و روسیه و چین گردشگری نداریم هرچند که چین خط قرمز خود را برداشته و گردشگر چینی می‌آید اما عددی نیست که قابل 

شمارش باشد.

او تاکید کرد: در حوزه گردشگری داخلی با توجه به قیمت‌ تورهای خارجی، بیشتر مردم به سفر داخلی رغبت دارند یعنی تواناییشان بیشتر بر اینست که شهرهای داخلی را بازدید کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در کل بخواهیم درنظر بگیریم چون اوضاع اقتصاد خراب شده و درآمدها نسبت به هزینه‌ها افزایش پیدا نکرده، صنعت گردشگری حال خوبی ندارد و مریضی است که وخامت حالش هر روز بیشتر می‌شود و این باعث از دست رفتن زیرساخت‌ها خواهد شد.