همسایه شرقی ایران پس از قدرت گرفتن طالب‌ها در این کشور همچنان نرخ رشد ارز را تجربه می‌کند به طوری که در سال جاری نیز ارز افغانی رتبه سوم باثبات‌ترین ارز‌های جهان را از آن خود کرده است. حقیقت این است که همسایگان ایران در زمینه‌های مختلف از ایجاد کریدور تا توسعه شبکه بانکی و راه‌های کشور و از زیرساخت‌های صنعتی تا اقتصادی در تلاش برای رشد و انعقاد قرارداد‌های تازه هستند. عملا همسایگان ایران در حالی به رشد ارزش پول خود فکر می‌کنند که به نظر می‌رسد ایران به طور کامل از قافله جا مانده است.

به گزارش اقتصاد24، در سال ۲۰۲۴، گران‌ترین واحد پول جهان دینار کویت است. هر دینار کویت معادل ۳.۲۵ دلار آمریکا است. این ارز به دلیل ثبات اقتصادی این کشور با داشتن ذخایر نفت و گاز فراوان، ارزش بالایی دارد. در رتبه‌های بعدی با ارزش‌ترین پول دنیا به ترتیب دینار بحرین قرار می‌گیرد. دلیل اصلی ارزش بالای پول این کشور نیز باز هم وجود ذخایر نفتی و فرصت‌های شغلی بسیار در این کشور است که با توجه به جمعیت آن قابل درک است که باید بسیار باارزش باشد.

پس از این دو، نوبت به ریال عمان می‌رسد. رتبه چهارهم نیز به لیر اردن تعلق دارد که در ۵ واحد پول ارزشمند پول جهان قرار دارند. نکته، اما اینجاست که این یکی با وجود اینکه از لحاظ ذخایر نفتی شرایط مشابه سه کشور قبلی بهره ندارد و حتی اقتصاد چندان پر رونقی نیز ندارد، اما واحد پول آن ارزش بالایی دارد و در بین پول‌های جهان مهم شمرده می‌شود.

در ابتدای سال ۲۰۲۴، یعنی حدود بهمن ماه سال ۱۴۰۲ بود که سایت FXSSI فهرستی تهیه کرد و بر اساس آن ارز‌های کم‌ارزش را لیست کرد. بعدتر این فهرست در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ نیز به روز شد و به نظر می‌رسد فعلا تغییر چندانی در وضعیت این لیست به وجود نیامده باشد.

در این لیست ریال ایران به عنوان کم ارزش‌ترین ارز جهان ثبت شده است. کاهش ارزش ریال ایران در سال ۱۹۷۹ آغاز شد. در آن زمان بسیاری از شهروندان ایرانی ناچار مشاغل خود را در ایران به دلیل بی‌ثباتی سیاسی ترک کردند. تشدید این وضعیت با جنگ ایران و عراق و تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران رقم خورد. همچنین با کاهش دسترسی شهروندان به ارز‌های خارجی و در نتیجه بازار سیاه این کاهش باز هم شدیدتر شد. در نتیجه این عوامل در مجموع به اقتصاد آسیب زد و منجر به کاهش تقریباً ۴۰۰ درصدی ارزش ریال ایران شد.

تحریم‌های سال ۲۰۱۸ آمریکا پس از نقض برجام که طرف آمریکایی اد‌عا کرد ایران برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد، حتی این وضعیت را از قبل برای ریال ایران بدتر کرد و با تشدید تحریم‌ها، دسترسی به بازار‌های جهانی کالا محدودتر شد. پس ایران دیگر نمی‌توانست نفت خود را صادر کند که حدود ۶۹ درصد درآمد سالانه‌اش را تشکیل می‌داد. این اتفاق کسری بحرانی در بودجه ملی ایران را رقم زد. این تحریم‌ها سایر صنایع از جمله پتروشیمی و متالورژی را نیز شامل می‌شود. تا ماهِ می ۲۰۲۰، ایران تورمی سرعتی را تجربه کرد و پول آن ۶۰۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در نتیجه اکنون پول ایران بی ثبات‌ترین و کم ارزش‌ترین پول جهان محسوب می‌شود در صورتی که در سال جاری میلادی واحد پول افغانی، ۱۴ درصد رشد داشته که پس از ارز کشور‌های کلمبیا و سریلانکا در رتبه سوم فهرست رشد و ثبات نرخ ارز قرار گرفته است. در واقع همسایه شرقی ایران پس از قدرت گرفتن طالب‌ها در این کشور نیز همچنان نرخ رشد ارز را تجربه کردند و در سال جاری نیز ارز افغانی رتبه سوم باثبات‌ترین ارز‌های جهان را از آن خود کرده است.