تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در بهار امسال به بالای 12 درصد رسید، در حالی‌که در زمستان سال قبل کمتر از نیم‌درصد بود. به نظر می‌رسد هزینه ساخت مسکن در پایتخت با سرعت بالاتری در حال رشد است.

به گزارش اکوایران، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهار امسال، سرعت رشد هزینه‌های ساخت مسکن در شهر تهران نسبت به زمستان سال قبل افزایش یافته است. به عبارت دیگر، تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی تهران در بهار 1403 نسبت به فصل قبل افزایش یافته است. این شاخص نشان می‌دهد که قیمت انواع مصالح ساختمانی در طول یک فصل چند درصد نسبت به فصل قبل تغییر کرده است. از میان تمام گروه‌های مصالح ساختمانی، بالاترین تورم فصلی نزدیک به 39 درصد و مربوط به «گروه خدمات» بود. پس از آن نیز «گروه سیمان، بتن، شن و ماسه» قرار گرفته است. در مقابل، تورم فصلی «گروه آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره و نرده» با کاهش قیمت روبه‌رو بوده‌اند. هزینه ساخت مسکن از عوامل متعددی تاثیر می‌گیرد، اما بدون شک یکی از اثرگذارترین عوامل، قیمت مصالح ساختمانی (از سیمان و بلوک آجری گرفته تا هزینه کارگری) است. به عبارت دیگر، هر گاه هزینه مواد اولیه و مصالح ساختمانی افزایش یابد، باعث بالا رفتن هزینه تولید مسکن شده که در نهایت روی قیمت مسکن نیز اثر می‌گذارد.

داده‌های مرکز آمار از تورم فصلی این نهاده‌های ساختمانی نشان می‌دهد که در چند برهه زمانی، شوک‌های قیمتی شدیدی به بازار این محصولات وارد شده است. نیمه اول دهه 90، بالاترین تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی 12.5 درصد بود که مربوط به تابستان سال 1391 می‌‌شود. در آن سال‌ تحریم‌های شورای امنیت و غرب علیه پرونده هسته‌ای ایران شروع شده بود و مدام در حال شدیدتر شدن بود. برای مثال، در همین سال بانک مرکزی و برخی شرکت‌های کشتی‌رانی نفتی تحریم شدند و ایران برای نخستین بار با چالش جدی تحریم‌ها با این وسعت روبه‌رو شد.

اولین شوک شدید در نیمه دوم دهه 90 به واسطه خروج آمریکا از برجام رخ می‌دهد. در تابستان سال 97 و به تبع این اتفاق تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی از 12 درصد در فصل قبل به بالای 25 درصد در تابستان جهش می‌کند. در پی تشدید تحریم‌های نفتی ایران در سال 98 نیز، نوسانات ارزی دوباره به بازارهای ایران بازگشت. در تابستان سال 99 نرخ ارز از حدود 12 هزار تومان در سال 98 به بالای 22 هزار تومان در سال 99 رسید و به تبع آن قیمت میلگرد و آهن‌الات نیز افزایش یافت. این اتفاق باعث شد تا تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی این بار سقف جدیدی در محدوده 30.3 درصدی ثبت کند.

به نظر می‌رسد که از دهه جدید، در کنار جهش‌های ارزی عامل دیگری باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است. برای مثال، در بهار سال 1401 قیمت سیمان به دلیل قطعی مکرر برق معادن سیمان افزایش یافت. دستمزد کارگران نیز در آن سال بیش از 40 درصد بالا رفت و همین باعث افزایش تورم خدمات در حوزه نهاده‌های ساختمانی شد. مجموع این عوامل سبب شد تا در بهار آن سال تورم فصلی این نهاده‌ها 26 درصد برآورد شود.

البته در فصل بعد نه‌تنها قیمت مصالح ساختمانی بالا نرفت، بلکه نسبت به بهار 3 درصد نیز کاهش یافت، اما دوباره با نوساناتی به محدوده بالای 20 درصد بازگشت. آخرین آمارهایی که تا پیش از سال جدید منتشر شده بود نشان می‌دهد که روند تورم نهاده‌های ساختمانی در سه فصل ابتدایی سال 1402 نزولی بود و تا 0.3 درصد نیز در زمستان آن سال کاهش یافته است. در حالی که انتظار می‌رفت این روند نزولی به دلیل ثبات بازار ارز ادامه‌دار باشد، این نرخ در بهار 1403 به 12.7 درصد افزایش یافت.