رامتین موثق

دوشنبه، 29 مرداد، تنها وزیر زن کابینه دولت چهاردهم از برنامه‌های خود در مجلس دفاع کرد. می‌توان گفت از همان ابتدای معرفی کابینه، «فرزانه صادق مالواجرد» جزو گزینه‌هایی بود که مورد حمایت اکثریتی قرار گرفت و مخالفت‌ها با او در مجلس هم کمتر از دیگر نمایندگان بود.

فرشید ابراهیم‌پور، نماینده ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون در مجلس،  او را نه تنها یک مدیر اجرایی بلکه یک استراتژیست دانست، فضل‌الله رنجبر، نماینده مردم کرمانشاه، نیز درایت پزشکیان را برای انتخاب این زن کاربلد ستود و فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، اعلام کرد که اگر صادق مالواجرد مرد هم بود به دلیل شایستگی به او رای می‌داد زیرا برنامه او نه مردانه و زنانه بلکه شایسته‌سالارانه است. همچنین سبحان نظری، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های ریلی، در گفت‌وگو با ایلنا، صادق مالواجرد را فردی دانست که برای تصدی وزارت راه، پست و پول توزیع نکرد.

حجم موافقت‌ها با او به طوری زیاد بود که نماینده مخالف او، منان رئیسی، به صادق مالواجرد برای وزیر شدن، تبریک زودهنگام گفت و جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نیز اظهار کرد که معتقدم خانم صادق مالواجرد از مجلس رای اعتماد می‌گیرد و وزیر موفقی هم در وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

التزام صادق به ادامه نهضت ملی

صادق مالواجرد در جلسه علنی دوشنبه مجلس، در بیان برنامه‌های خود برای وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، تکمیل باقیمانده مساکن مهر و پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن مطابق تکالیف تعیین شده در قانون برنامه هفتم، تامین زمین مناسب جهت واگذاری به اقشار کم‌درآمد، محرومین، زوج‌های جوان، ایثارگران و کارگران با استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون از طریق ادغام اراضی ظرفیت شهرهای جدید شهرک‌های مسکونی و اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی با تاکید ویژه بر سیاست‌های افزایش جمعیت بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و الگوی ایرانی- اسلامی، را از جمله سیاست‌ها و اولویت‌های خود عنوان کرد. 

توجه ویژه به استقرار جمعیت در سواحل جنوبی طبق منویات رهبری و قوانین موجود، حمایت از تولید و عرضه انبوه مسکن با استفاده از تمام ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بخش‌های مختلف کشور با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی مسکن، تنوع‌بخشی به روش‌های تامین مالی از طریق فعال‌سازی بانک مسکن و ایجاد رونق اقتصادی در بخش مسکن از دیگر برنامه‌های صادق اعلام شد.

فعال حوزه حمل‌ونقل، در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: توجه به زیرساخت‌ها، قوانین و مقررات مربوط به حمل‌ونقل بین‌المللی و مسیرهای تردد؛ کمک به تعویض، اصلاح، ترمیم و نوسازی ناوگان؛ و درنظر گرفتن حقوق مربوط به افراد فعال در حمل‌ونقل بین‌المللی، دارندگان ناوگان، شرکت‌های حمل‌ونقلی اعم از کریر و فورواردر، باید جزو اولویت‌های حمل‌ونقلی وزارت راه و شهرسازی آتی باشد

او با تاکید بر اینکه صنعت حمل‌و‌نقل در چهار بخش زمینه‌ساز رفاه و مایحتاج مردم است و تعامل با دیگر دستگاه‌ها در این وزارتخانه بسیار اهمیت دارد، درباره برنامه‌های خود در زمینه حمل‌ونقل گفت: یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاری این جانب توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در توسعه شبکه‌های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی در کشور البته متناسب با ظرفیت بار و مسافر در هر محور با اصل توجه خاص به مسیرهای شریانی و ترانزیتی و کریدورها در پهنه سرزمین و اتصال آن‌ها به بنادر کشورهای همسایه با هدف بازیابی تاریخی حمل و نقل بین‌المللی از سرزمین ایران عزیزمان است.

وزیر پیشهادی راه و شهرسازی در جلسه بررسی صلاحیت خود در مجلس، ادامه داد: به غیر از نقطه نظری که در خصوص ساختار اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی داشتم و این نکته به مراتب برای تامین بودجه امیدبخش است؛ خوشبختانه با تدبیر عالی مقام معظم رهبری که ناشی از اشراف کامل معظم الله بر ابعاد مختلف موضوع حمل و نقل است کمک بی‌نظیری برای تامین منابع مالی ابر پروژه‌های حمل و نقل صورت گرفته است که ان‌شاءالله با تعامل حداکثری دولت و مجلس در جهت استفاده کامل و فوری این ظرفیت فوق العاده ایجاد شده شاهد تحول چشمگیر خواهیم بود.

اما از دید فعالان حوزه مسکن و حمل‌ونقل، وزیر آتی باید چه اولویت‌هایی را مدنظر قرار دهد؟ این اولویت‌ها در بخش حمل و نقل اهمیت ویژه‌ای می‌یابد، زیرا فعالان حوزه بارها تذکر داده‌اند که حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی مغفول مانده و تمام توجه‌ها به مسکن است.

مسکن متناسب با جمعیت ساخته شود

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»، درباره طرح موضوع ادامه مسکن مهر و نهضت ملی توسط وزیر راه پیشنهادی، یادآور شد که احداث مسکن هم جزو تکالیف دولت در قانون اساسی است و هم نهضت ملی به قانون تبدیل شده است.

فرشید پورحاجت با اشاره به اینکه قانون تولید مسکن برای تمام دولت‌ها وجود دارد و باید در حوزه مسکن برنامه داشته باشند، درباره مسکن مهر گفت: مسکن مهر در سال ۸۵ آغاز شد اما بخشی از آن هنوز باقی‌مانده است که به ایراد اساسی در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه برمی‌گردد.

او افزود: احداث دو شهر جدید در خوزستان برنامه‌ریزی شد که در سال‌های ۸۸ تا ۸۹ به عنوان بخش خصوصی مخالف این برنامه بودیم زیرا بارگزاری جمعیت در آن شهرها دچار مشکل بود و تا امروز هم بارگزاری جمعیت در آن شهرها صورت نگرفته است.

این مقام صنفی با عنوان اینکه قانون دولت را به مسکن‌سازی مکلف کرده، تصریح کرد: موضوع اصلی اینست که باید در سیاستگذاری کلان برای تولید مسکن متناسب با نیاز کشور و شأن جامعه، برنامه‌ریزی شود به طوری که تبعات و پیوست‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آن دیده شود زیرا هر کدام از این بخش‌ها را کنار بگذاریم، ماحصل آن مسکنی خواهد شد که در شأن مردم نخواهد بود.

وزارت راه    بخش خصوصی را 

در کنار خود ببیند

پورحاجت درباره اولویت‌های مسکنی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: اگر قرار است ساخت مسکن طراحی شود، ابتدا باید زیرساخت‌های آن فراهم و بعد مسکن‌سازی انجام شود که متاسفانه در ایران ابتدا مسکن می‌سازیم و سپس دنبال زیرساخت‌ها هستیم که حل این مشکل باید در اولویت قرار گیرد.

فرشید پورحاجت: وزیر جدید با برنامه منجسم، بخش خصوصی را در کنار خود قرار دهد و مانند سابق نباشد که حیاط‌خلوت شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی یعنی خصولتی‌ها را به عنوان بخش خصوصی جا بزنند و مردم، دولت و کشور را گرفتار کنند

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با اشاره به اینکه خصولتی‌‌ها کارگزار اصلی تولید مسکن برای مردم شده‌اند، درباره دیگر مشکلات حوزه مسکن ادامه داد: به نظر می‌رسد که هرکجا بخش خصوصی واقعی کشور ذی‌مدخل باشد، سرانجام خوبی برای آن حوزه می‌توان درنظر گرفت اما در غیر اینصورت شرایط به وضعیت کنونی می‌رسد. به گفته پورحاجت، در وضعیت فعلی مردم ناراضی هستند و تورم مسکن بالاست و می‌توان گفت که در سراسر کشور، و به خصوص در مراکز استان‌ها، دسترسی به مسکن برای مردم آرزو شده است.

او خاطرنشان کرد: تاکنون سیاست‌گذاری مناسبی در حوزه مسکن نداشته‌ایم و انشالله وزیر جدید با برنامه منجسم، بخش خصوصی را در کنار خود قرار دهد و مانند سابق نباشد که حیاط‌خلوت شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی یعنی خصولتی‌ها را به عنوان بخش خصوصی جا بزنند و مردم، دولت و کشور را گرفتار کنند.

چرخ تولید مسکن وارونه است

این کارشناس درباره وضعیت مستاجران، یادآور شد: در برنامه سوم توسعه و در برنامه دولت اصلاحات بحث مسکن استیجاری را داشتیم؛ اما اکنون برای اجاره‌نشینان هیچ سازوکار، مکانیسم‌های تشویقی و انگیزشی در ساختار ما تعریف نشده است.

پورحاجت تاکید کرد:تا امروز به مسکن، به عنوان یک ساختار اقتصادی برای پوشش نقدینگی دستگاه‌های عریض و طویل و ناکارآمد دولتی در تامین منابع خود، نگاه کرده‌ایم.

او با عنوان اینکه دستگاه‌های بوروکراتیک اداری توان جمع‌آوری منابع مالی خود را ندارند و نگاه آنها به مسکن مشکل‌ساز است، بیان کرد: باید به طور کلی و بنیادی مسائل را حل کنیم و مجلس نیز باید در قانونگذاری خود تجدیدنظر کند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با اشاره به اینکه در تمام دنیا از تولیدکنندگان مسکن مالیات نمی‌گیرند و به جای آن از بهره‌برداران مالیات اخذ می‌شود، تصریح کرد که چرخ مسکن امروز وارونه است و تا این چرخ اصلاح نشود، هیچ مشکلی برطرف نمی‌شود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن، در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: تا امروز به مسکن، به عنوان یک ساختار اقتصادی برای پوشش نقدینگی دستگاه‌های عریض و طویل ناکارآمد دولتی در تامین منابع خود، نگاه کرده‌ایم و سیاست‌گذاری مناسبی در این حوزه نداشته‌ایم 

معاونین مطلع از حوزه حمل‌ونقل به کار گرفته شوند

یک فعال حوزه حمل‌ونقل نیز در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»، سخنان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل را قوی ارزیابی کرد.

فاطمه مقیمی پیش‌بینی کرد امیدواری کرد که اگر صادق مالواجرد رای اعتماد بگیرد و به کسوت وزارت درآید، فرصت‌های خوبی را برای بخش حمل‌ونقل در حوزه مدیریتی خود ایجاد می‌کند.

او با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی یک فرد متخصص در حوزه معماری و شهرسازی است، افزود: به هرحال با ظرافت‌های خاصی که در مجموعه است، با توجه به پست‌های مدیریتی سابق او و تایید عملکرد مدیریتی و قاطعیت او توسط مدیران ارشد قبلی، انتخاب او جای خوشحالی است. رئیس کانون زنان بازرگان ایران و تهران تاکید کرد: واقعیت امر اینست که هرکسی نمی‌تواند در تمام حوزه‌ها تخصص داشته باشد و امیدوارم صادق با انتخاب معاونین و مشاورین مطلع، جایگاه مربوط به حمل‌ونقل را در وزارت اجرایی کند.

فاطمه مقیمی: وزیر پیشنهادی یک فرد متخصص در حوزه معماری و شهرسازی است. واقعیت اینست که هرکسی نمی‌تواند در تمام حوزه‌ها تخصص داشته باشد و امیدوارم صادق با انتخاب معاونین و مشاورین مطلع، جایگاه مربوط به حمل‌ونقل را در وزارت اجرایی کند

به گفته مقیمی، توجه به زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل بین‌المللی و مسیرهای تردد، توجه به قوانین و مقررات مربوط به حمل‌ونقل بین‌الملل، کمک به تعویض، اصلاح، ترمیم و نوسازی ناوگان، درنظر گرفتن حقوق مربوط به افراد فعال در حمل‌ونقل بین‌المللی، دارندگان ناوگان، شرکت‌های حمل‌ونقلی اعم از کریر و فورواردر باید جزو اولویت‌های حمل‌ونقلی وزارت راه و شهرسازی آتی باشد.

او با بیان اینکه تمام این اولویت‌ها کارهای مفصلی برای ساماندهی می‌طلبد، تصریح کرد: افزون بر تمام این مسائل، تفکیک وزارت مسکن و شهرسازی از راه و ترابری ضرورت دارد و با اصرارهای مکرر فعالان بخش، قرار بر همین امر هم شده است. این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در نهایت خاطرنشان کرد که در حوزه‌ای که صادق مالواجرد وارد کارزار شده است، اگر انتخاب شود، حتما تا زمان تفکیک، بهترین نقطه مشترک بین عملکردها را در مجموعه وزارتخانه ایجاد می‌کند.