نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان اظهار داشت: کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان یک شرکت کاملا ایرانی و متشکل از 15 شرکت ایرانی و البته با عضویت خود راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است و اختلافات و تنش‌های اخیر مرزی در خاک ایران بر خط آهن هرات- خواف هیچ ارتباطی به دولت افغانستان ندارد.

حسین میرشفیع در گفت‌وگو با ایلنا، یادآور شد: پروژه راه‌آهن خواف- هرات در چند قطعه احداث شد که بخشی از این پروژه در خاک افغانستان و بخشی هم از سنگان تا مرز ایران به اجرا رسید. در دولت قبل افغانستان و ایران این راه‌آهن افتتاح شد که البته نواقصی داشت و قرار شد این نواقص چه در خاک ایران و چه در خاک افغانستان رفع شود و مجری این طرح هم شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در ایران بود.

او با اشاره به اینکه این کنسرسیوم با نظر وزارت امور خارجه و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان تاسیس شد و وزارت راه هم راهبری کنسرسیوم ریلی افغاستان را برعهده دارد تا بر عملکرد‌ها نظارت داشته باشد، افزود: در ابتدا راه آهن مجوز عبور این قطار از خاک ایران را  نداد اما بعد از آن، کنسرسیوم خودش اقدام کرد که مجوز را دریافت کند و در نهایت هم با هماهنگی‌ها اولین محموله از خاک ایران ترانزیت و صادر شد. با توجه به اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران متولی عبور بار از خاک ایران و روابط بین فورواردرها و حمل کننده‌ها است، عملا هر شرکتی چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی باید لکوموتیو مورد نیاز را از راه‌آهن تامین کند اما راه‌آهن هم متناسب با خواسته خودش لکوموتیوها را اختصاص می‌دهد.

این نماینده وزیر راه اظهار کرد: این موضوع را هم در نظر داشته باشید که ناوگان با محدودیت‌هایی در بخش لکوموتیو مواجه است و نهایتا با پیگیری‌هایی که صورت گرفت لکوموتیو‌هایی برای حمل بار افغانستان تامین شد. همزمان عملیات بهسازی خط افغانستان انجام شد و بخش عمده‌ای بهسازی در دست اجرا است که بتوانیم علی‌رغم اینکه نواقصی وجود دارد اما قطارها را با سرعت پایین و بار کمتر عبور دهیم تا نواقص خط کاملا رفع شود. در همین راستا 50 رام قطار به سمت افغاستان رفت و برگشت 

داده شد.

میرشفیع گفت: اخیرا مقرر شد در بخش ایران از خواف تا مرز کنسرسیوم مسئولیت بهره‌برادری از خط را داشته باشد، که بتوانیم با مدیریت واحد این موضوع اداره را اداره کنیم از این رو در هفته گذشته یک دستگاه لکوموتیو برای این اقدام اختصاص پیدا کرد که بار کنسرسیوم را صادر کند و این قطار در مسیر حرکت بود اما به دلیل اینکه راه آهن که اختلاف نظر و برداشت دوگانه‌ای از مصوبات اخیر داشت، مشکلاتی ایجاد شد.  

او تصریح کرد که این اختلاف برداشت باعث شد که راه‌آهن بدون هماهنگی نسبت به انسداد خط اقدام کند و در مقابل هم کنسرسیوم به افغانستان متعهد است که در هفته 4 رام قطار را تحویل دهد و این اختلاف نظرها شدت گرفته ‌است.

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان تاکید کرد: این شرکت کاملا ایرانی و مجموعه‌ای از شرکت‌های حمل و نقل ایرانی است و اتفاقا صندوق بازنشستگی راه آهن و خود راه آهن در این کنسرسیوم حضور دارند، اقدامی که کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان انجام می‌دهد با حمایت دولت ایران است و این اختلافات هیچ ارتباطی با دولت افغانستان ندارد و تنها ارتباط با افغانستان این است که در خاک افغانستان قراردادی منعقد شده که یک شرکت ایرانی از این خط بهره‌برداری کند.  

میرشفیع خاطرنشان کرد: الان موضوع مهم این است که حداقل چهار رام قطار در هفته بین دو کشور رفت و آمد داشته باشند که این روند بدون مشکل ادامه داشته باشد و مجوز هم از سوی راه آهن ایران داده می‌شود. البته راه‌آهن هم گلایه‌هایی دارند درباره اینکه دیسیپلین‌ها رعایت نشده و ناراحت است اما بیانیه صادر شده از راه‌آهن درباره این کنسرسیوم ایرانی را غیرحرفه‌ای می‌دانیم و باعث شد اطلاعات دقیقی از ماجرا انعکاس داده نشود و باعث سوء‌استفاده شد. اما عوامل قدیمی و فنی راه آهن می دانند که این روند به نفع راه آهن است و موجب درآمد خوبی از ترانزیت خواهد شد و قطعا با تغییر و تحولات در دولت این روندها هم بهتر پیگیری خواهد شد.