رئیس انجمن دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی تهران با اشاره به اینکه امروزه ترکیه عملا تمام گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جذب کرده است، گفت: عملا در حوزه گردشگری حرفی برای گفتن نداریم و گردشگران انگشت‌شماری از ایران بازدید می‌کنند.

امیرپویان رفیعی‌شاد در گفت‌وگو با ایلنا، درباره گردشگران اروپایی اظهار کرد: تعداد تورهای ورودی و گردشگر از اروپا تقریبا به صفر رسیده است و دیگر تورهای گروهی وجود ندارد و اگر هم باشند تعدادی انگشت شمارند و دلیل این مسئله هم تبلیغات ایران‌هراسی فراوانی است که صورت می گیرد و قرارگرفتن ایران در لیست ممنوع‌السفرهای وزارت خارجه دول غربی است ضمن آنکه بیمه‌های خارجی، سفر به ایران را پوشش نمی‌دهند.

او افزود: ما متاسفانه بازارهای اروپایی و آمریکایی را از دست داده‌ایم و در مورد کشورهای همسایه، ورود مسافر افغانستانی در بخش تجاری را داریم و زوار عراقی که برای درمان به ایران می‌آیند به این معنا که گردشگر عراقی به قم و مشهد یا نهایتا مازندران می‌رود اما شهرهای دیگر مغفول مانده‌اند.

این مقام صنفی تصریح کرد که حضور گردشگران کشورهای همسایه از لحاظ درآمدی نسبت به اروپایی ها و آسیای شرقی قابل قیاس نیست هر چند شاید از نظر تعداد بیشتر باشد اما از نظر درآمدی خیر. پس باید به دنبال بازارهای جدید مانند بقیه کشورهای همسایه و آسیای میانه باشیم.

رفیعی‌شاد با بیان اینکه موضوع دیگر ارزان بودن هزینه سفر به ایران به خاطر مابه‌التفاوت میان نرخ دلار و ریال است، گفت: من قائل به این سخن نیستم زیرا به دلیل نبود پرواز مستقیم به بسیاری از کشورها قیمت پرواز افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه سفر به ایران توجیه اقتصادی نخواهد داشت. لغو روادید به کشورهای گوناگون نیز اتفاق مهمی است که در حال انجام است، اما افزایش هزینه پرواز باعث شده تا این تفاوت به چشم نیاید.

او ادامه داد: شعار پزشکیان این است که از کارشناسان در هر پست استفاده خواهدکرد، که امیدواریم همین‌طور باشد اما، پیشنهاد ما برای افزایش تور های خارجی و شناسایی جاذبه‌های سفر استفاده از نقش دیپلماسی و ثبات سیاسی در این مورد است. پس از برجام فارغ از هرگونه توافقی که بوده و چه مفادی داشته، در مورد گردشگری باعث شد تا در سال ۹۷ نقطه اوج ورود گردشگر به کشور را شاهد باشیم.

رئیس انجمن دفاتر سفرهوایی، گردشگری و زیارتی تهران تاکید کرد: البته در بخش زیرساخت‌ها در مواردی دچار ضعف هایی هستیم، اما نکته‌ای که باید بگویم این است که در سال ۹۷ در برخی از شهرها مانند اصفهان و شیراز دچار مشکل اقامتی برای گردشگران بوده‌ایم و از همین امروز باید به فکر باشیم تا زیرساخت‌ها را به روزرسانی و افزایش دهیم تا در آینده چار مشکل نشویم.