رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی با انتقاد از فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی، عنوان کرد که این فروشگاه ها با کدام منابع مالی چنین تبلیغات گسترده ای انجام می‌دهند؟

اکبر پازوکی در گفت‌وگو با ایلنا، تصریح کرد: بانک‌ها پشت ماجرای این فروشگاه‌ها هستند و طبق گزارش‌های موجود، این فروشگاه‌ها به دلیل فعالیت‌های ویژه‌ای که دارند لطمات زیادی را به بازار سنتی وارد کرده‌اند.

او افزود: دستگا‌ه‌های نظارتی باید به همه امور فروشگاه‌ها نظارت داشته باشند. اما آیا در مورد تخلفات این فروشگاه‌ها نظارتی دارند؟ به نظر من چنین نظارتی در قبال آنها وجود ندارد. البته فقط در این موارد خاص اینچنین است.

کجای دنیا برای کسبه ساعت کاری مجزا تعریف می‌کنند؟

این مقام صنفی با عنوان اینکه کجای دنیا با تقسیم کسبه به دو قسمت برای هر کدام ساعت کاری مجزا تعریف می‌کنند، اظهار کرد: مورد دیگر بحث تبلیغات برای این فروشگاه‌ها است، در قانون سازمان حمایت به صراحت اشاره شده که تبلیغ کاذب و نادرست نباید صورت بگیرد. اما در صدا و سیما خلاف این موضوع رخ می‌دهد. این فروشگاه‌ها از کجا پول می‌آورند که چنین تبلیغاتی در این سطح انجام می‌دهند؟ آنها این کالاها را از کجا خریداری می‌کنند؟

پازوکی ادامه داد: من ابزار تبلیغاتی در اختیار ندارم. اما می‌گویم که فعالیت 22 هزار واحد در کل کشور باعث شده در طول پنج سال گذشته، لوازم خانگی وارد خانه مردم شود. اما در عوض متاسفانه با تبلیغ کاذب به جای اینکه پول در تولید وارد شود، پول بانکی وارد دلالی و فروش کالا و ایجاد چنین فروشگاه‌ها شده است. او تاکید کرد: چطور است که صفر تا صد حساب بانکی یک کاسب باید مشخص باشد اما در خصوص چنین فروشگاه‌هایی چنین امر مهمی اصلا موضوعیت ندارد؟ این افراد از کجا توانستند یک فضای 20 هکتاری را در نقطه جنوب شرقی تهران خریداری کنند؟ این پول از کجا آمده که کالاهای خود را به این 

صورت می‌فروشند؟

این فعال اقتصادی درباره تفاوت قیمت کالاهای سرای ایرانی با بازار سنتی تصریح کرد: شک نکنید گرانتر هستند و حتی خودتان هم می‌توانید با مراجعه و بررسی این قیمت‌ها، به غیرواقعی بودن نرخ‌ها پی ببرید.

پازوکی درباره افزایش مشتری این سراها گفت: به خاطر این است که سایر کسبه توان فروش قسطی کالاهای خود را ندارند. این کسبه حتی دیگر توان خرید محصول جدید جهت عرضه در فروشگاه های کوچک خود را هم ندارند. کسبه زیر بار تسهیلات گرفتار شده‌اند. این همان یک بام و دو هوایی است که بدان اشاره کردید. او همچنین عنوان کرد: همه چیز نزد کسبه همیشه شفاف بوده است. اما آیا نزد این فروشگاه‌ها و متولیان آنها هم اینگونه است؟ چگونه به طور ناگهانی این همه پول وارد بازار شده است؟ 

مال‌ها در حال رقابت ناسالم با کسبه هستند؟

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی اضافه کرد: ما مستندات خود را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارجاع داده‌ایم. بانک‌ها باید به سمت «کمک به تولید کشور» بروند نه اینکه خودشان بنگاه‌داری کنند. 

پازوکی خاطرنشان کرد: توان مالی همین مال‌ها که معلوم نیست از کجا آمده، بازار کاذبی را برای تولید کننده ایجاد کرده که طی آن، حجم کالای بیشتری نسبت به کسبه‌ی معمولی از این تولیدکننده خریداری می‌کنند. در ادامه نیز همان کالای تولید شده را دپو می‌کنند. آنها با چنین شرایطی در حال رقابت ناسالم با کسبه هستند.